Resum
La societat en què vivim es troba en un moment de transformació estructural, provocat en gran mesura per l’expansió i democratització d’internet i els mitjans socials. Aquests canvis no són aliens a la universitat, on aquesta realitat tecnològica exigeix el desenvolupament de noves competències que garanteixin l’accés de la comunitat universitària a la informació i el coneixement; però, a més, és imprescindible seguir desenvolupant una adequada comprensió lectora. En aquest treball presentem una iniciativa que té com a objectiu promocionar la lectura entre els estudiants universitaris alhora que s’intenta desenvolupar l’escriptura i les habilitats tecnològiques i mediàtiques.Paraules clau
Referències
Álvarez, G. (2012). “Las nuevas tecnologías en el contexto universitarios: sobre el uso de blogs para desarrollar las habilidades de lectoescritura de los estudiantes”. En: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9, 2, p. 3-17.
Bas Martín, N. (2010). “Educar para leer y leer para educar: alfabetización lectora en la asignatura documentación informativa”. En: Revista General de Información y Documentación, 20, p. 243-266.
Benvegnú, M. A. (2004). “Las prácticas de lectura en la universidad: un taller para docentes”. En: P. Carlino (coord.). Leer y escribir en la universidad. Buenos Aires: Lectura y Vida, p. 41-57.
Caride Gómez, J. A.; Lorenzo Castineiras, J. J.; Rodríguez Fernández M. A. (2012). “Educar cotidianamente: el tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, p. 19-60.
Carlino, P. (2013). “Alfabetización académica 10 años después”. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 57, p. 355-381.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires: FCE.
Carlino, P.; Martínez, S. (coord.) (2009). Lectura y escritura, un asunto de todos. Neuquén: Universidad Nacional del Comahue. Recuperat de http://www.uncoma.edu.ar/academica/programas_y_proyectos/publicaciones/la_lectura_y_la_escrita.pdf
Cassany D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D.; Moreno, O. A. (2008). “Leer y escribir en la universidad: hacia la lectura y escritura crítica de géneros científicos”. En: Revista Memoralia. Recuperat de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/16457
Comisión mixta CRUE-TIC y REBIUN (2013). Manual para la formación en competencias informáticas e informacionales (CI2). Madrid, CRUE. Recuperat de http://ci2.es/sites/default/files/documentacion/manual_ci2_completo.pdf
Fernández, L. (2009). Lectura y competencias del ciudadano. Cuenca: CEPLI.
Gewerc, A. (2005). “El uso de weblogs en la docencia universitaria”. En: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4, 1, p. 9-24.
Gil Calvo, E. (2001). “El destino lector”. En: La educación lectora. Madrid: Fundamentos, p. 12-26.
Injuve (2013). Informe Juventud en España (2012). Madrid: Instituto de la Juventud. Recuperat de http://www.injuve.es/sites/default/files/2013/26/ publicaciones/ IJE2012_0.pdf
Lluch, G. (2014). “Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red”. En: Ocnos, 11, 7-21 Recuperat de http://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/ view/441
Lluch, G.; Acosta, M. (2012). “Conversaciones sobre lecturas en la Web 2.0: el caso de Laura Gallego. Análisis discursivo de conversaciones virtuales entre adolescentes”. En: J. Díaz Armas (ed.). Lecturas para el nuevo siglo. La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, p. 37-52.
Martín Valdunciel, M. E. (2013). “La lectura como herramienta epistémica en la enseñanza superior”. En: Álabe, 8. Recuperat de http://revistaalabe.com/ index/alabe/article/view/172
Martín-Barbero, J.; Lluch, G. (ed.) (2011). Lectura, escritura y desarrollo en la sociedad de la información. Bogotá: Cerlalc-Unesco. Recuperat de http://cerlalc.org/publicacion/proyecto-lectura-escritura-y-desarrollo-en-la-sociedad-de-la-informacion/
Marucco, M. (2004). “Aprender a enseñar a escribir en la universidad”. En: P. Carlino (coord.). Leer y escribir en la universidad. Buenos Aires: Lectura y Vida, p. 61-76.
Millán, J. A. (2002). “La lectura y la sociedad de la información”. En: Primeras noticias: literatura infantil y juvenil, 187, p. 19-27.
Sánchez-García, S.; Luch, G.; Del Río T. (2013). “La lectura en la web 2.0. Estudio de caso: Los blogs en el Reto Delirium”. En: @tic. Revista d’innovació educativa,10. Recuperat de http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1783
Sánchez-García, S.; Yubero, S. (2010). “La lectura como elemento integrador de valores para la adaptación social”. En: E. Larrañaga (coord.), Miradas a los social. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, p. 197-206.
Larrañaga, E.; Yubero, S.; Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: Fundación SM.
Larrañaga, E.; Yubero, S.; Cerrillo, P. (2005). “El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de ‘falsos lectores’”. En: Ocnos, 1, p. 43-60.
Reale, A. (2008). “Sobre la eficacia de bitácoras y diarios de escritor en el Taller de Expresión”. En: Jornadas Académicas 2008, Producir teoría, pensar las prácticas. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Yubero, S.; Larrañaga, E.; Pires, N. (2014). Estudo sobre os hábitos de leitura dos estudantes portugueses do ensino superior. Castelo Branco: Instituto Politécnico.
Yubero, S.; Sánchez-García, S.; Larrañaga, E. (2010). “Lectura y universidad: la promoción de la lectura desde la biblioteca univeristaria”. En: Rösing, T. M. K. y Rettenmaier, M. (coords.). Biblioteca, lectura y multimedia. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, p. 191-208.
Yubero, S. (2004). “Socialización y Aprendizaje social”. En: Darío Páez et al., Psicología Social, Cultura y Educación. Madrid: Pearson Prentice Hall, p. 819- 844.
Williams, P.; Rowlands, I. (2007). Information Behaviour of the Researcher of the Future. Bristol: British Library, JISC. Recuperat de http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/reppres/ggworkpackageii.pdf
Zaid, G. (1996). “Notas sobre la desaparición del libro”. En: Moenia: Revista lucense de lingüistica & literatura, 2, p. 561-564.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull