Alfabetització acadèmica i TIC: una experiència de promoció lectora a la universitat
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Sánchez-García, Sandra et al. “Alfabetització acadèmica i TIC: una experiència de promoció lectora a la universitat”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 59, pp. 24-38, doi:10.34810/EducacioSocialn59id290931.


Resum

La societat en què vivim es troba en un moment de transformació estructural, provocat en gran mesura per l’expansió i democratització d’internet i els mitjans socials. Aquests canvis no són aliens a la universitat, on aquesta realitat tecnològica exigeix el desenvolupament de noves competències que garanteixin l’accés de la comunitat universitària a la informació i el coneixement; però, a més, és imprescindible seguir desenvolupant una adequada comprensió lectora. En aquest treball presentem una iniciativa que té com a objectiu promocionar la lectura entre els estudiants universitaris alhora que s’intenta desenvolupar l’escriptura i les habilitats tecnològiques i mediàtiques.

Paraules clau

  • Alfabetització acadèmica
  • Promoció lectora
  • Mitjans socials
  • educació superior
  • educadors socials
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn59id290931
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Álvarez, G. (2012). “Las nuevas tecnologías en el contexto universitarios: sobre el uso de blogs para desarrollar las habilidades de lectoescritura de los estudiantes”. En: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9, 2, p. 3-17.

Bas Martín, N. (2010). “Educar para leer y leer para educar: alfabetización lectora en la asignatura documentación informativa”. En: Revista General de Información y Documentación, 20, p. 243-266.

Benvegnú, M. A. (2004). “Las prácticas de lectura en la universidad: un taller para docentes”. En: P. Carlino (coord.). Leer y escribir en la universidad. Buenos Aires: Lectura y Vida, p. 41-57.

Caride Gómez, J. A.; Lorenzo Castineiras, J. J.; Rodríguez Fernández M. A. (2012). “Educar cotidianamente: el tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, p. 19-60.

Carlino, P. (2013). “Alfabetización académica 10 años después”. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 57, p. 355-381.

Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires: FCE.

Carlino, P.; Martínez, S. (coord.) (2009). Lectura y escritura, un asunto de todos. Neuquén: Universidad Nacional del Comahue. Recuperat de http://www.uncoma.edu.ar/academica/programas_y_proyectos/publicaciones/la_lectura_y_la_escrita.pdf

Cassany D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D.; Moreno, O. A. (2008). “Leer y escribir en la universidad: hacia la lectura y escritura crítica de géneros científicos”. En: Revista Memoralia. Recuperat de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/16457

Comisión mixta CRUE-TIC y REBIUN (2013). Manual para la formación en competencias informáticas e informacionales (CI2). Madrid, CRUE. Recuperat de http://ci2.es/sites/default/files/documentacion/manual_ci2_completo.pdf

Fernández, L. (2009). Lectura y competencias del ciudadano. Cuenca: CEPLI.

Gewerc, A. (2005). “El uso de weblogs en la docencia universitaria”. En: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4, 1, p. 9-24.

Gil Calvo, E. (2001). “El destino lector”. En: La educación lectora. Madrid: Fundamentos, p. 12-26.

Injuve (2013). Informe Juventud en España (2012). Madrid: Instituto de la Juventud. Recuperat de http://www.injuve.es/sites/default/files/2013/26/ publicaciones/ IJE2012_0.pdf

Lluch, G. (2014). “Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red”. En: Ocnos, 11, 7-21 Recuperat de http://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/ view/441

Lluch, G.; Acosta, M. (2012). “Conversaciones sobre lecturas en la Web 2.0: el caso de Laura Gallego. Análisis discursivo de conversaciones virtuales entre adolescentes”. En: J. Díaz Armas (ed.). Lecturas para el nuevo siglo. La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, p. 37-52.

Martín Valdunciel, M. E. (2013). “La lectura como herramienta epistémica en la enseñanza superior”. En: Álabe, 8. Recuperat de http://revistaalabe.com/ index/alabe/article/view/172

Martín-Barbero, J.; Lluch, G. (ed.) (2011). Lectura, escritura y desarrollo en la sociedad de la información. Bogotá: Cerlalc-Unesco. Recuperat de http://cerlalc.org/publicacion/proyecto-lectura-escritura-y-desarrollo-en-la-sociedad-de-la-informacion/

Marucco, M. (2004). “Aprender a enseñar a escribir en la universidad”. En: P. Carlino (coord.). Leer y escribir en la universidad. Buenos Aires: Lectura y Vida, p. 61-76.

Millán, J. A. (2002). “La lectura y la sociedad de la información”. En: Primeras noticias: literatura infantil y juvenil, 187, p. 19-27.

Sánchez-García, S.; Luch, G.; Del Río T. (2013). “La lectura en la web 2.0. Estudio de caso: Los blogs en el Reto Delirium”. En: @tic. Revista d’innovació educativa,10. Recuperat de http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/1783

Sánchez-García, S.; Yubero, S. (2010). “La lectura como elemento integrador de valores para la adaptación social”. En: E. Larrañaga (coord.), Miradas a los social. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, p. 197-206.

Larrañaga, E.; Yubero, S.; Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: Fundación SM.

Larrañaga, E.; Yubero, S.; Cerrillo, P. (2005). “El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de ‘falsos lectores’”. En: Ocnos, 1, p. 43-60.

Reale, A. (2008). “Sobre la eficacia de bitácoras y diarios de escritor en el Taller de Expresión”. En: Jornadas Académicas 2008, Producir teoría, pensar las prácticas. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Yubero, S.; Larrañaga, E.; Pires, N. (2014). Estudo sobre os hábitos de leitura dos estudantes portugueses do ensino superior. Castelo Branco: Instituto Politécnico.

Yubero, S.; Sánchez-García, S.; Larrañaga, E. (2010). “Lectura y universidad: la promoción de la lectura desde la biblioteca univeristaria”. En: Rösing, T. M. K. y Rettenmaier, M. (coords.). Biblioteca, lectura y multimedia. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, p. 191-208.

Yubero, S. (2004). “Socialización y Aprendizaje social”. En: Darío Páez et al., Psicología Social, Cultura y Educación. Madrid: Pearson Prentice Hall, p. 819- 844.

Williams, P.; Rowlands, I. (2007). Information Behaviour of the Researcher of the Future. Bristol: British Library, JISC. Recuperat de http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/reppres/ggworkpackageii.pdf

Zaid, G. (1996). “Notas sobre la desaparición del libro”. En: Moenia: Revista lucense de lingüistica & literatura, 2, p. 561-564.