El paradigma de la calidad normativa en el diseño de cursos en línea masivos y abiertos
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Miguel Baldomero Ramírez-Fernández
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Departamento de Educación y Psicología Social
José Luis Salmerón Silvera
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla
Eloy López Meneses
Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Departamento de Educación y Psicología Social
In the scientific and informative literature Massive Open On Line Courseshave been considered as a revolution with great potential in the education and training world. In this sense, this movement has been of interest worldwide due to its great potential to offer a free training, quality and accessible to all users regardless of their country of origin, prior training and without the need to pay for registration. Since early 2010, the arrival of these courses began to be viewed from a more academic perspective when different prestigious universities began their mass activities, among others, Stanford, Harvard, Massachusetts Institute of Technology, the University of Pennsylvania and the Toronto University. It there is agreement in the scientific community about the importance and popularity of this movement, mainly by its international scope and the opportunity to provide a quality education through prestigious institutions, which recently was destined to elite organizations. However, there are discrepancies and questions about the pedagogical value and scope will move in Higher Education. Doubts are mainly focused on the value that the scientific community gives the movement from its impact on the socio-educational field and facing positions from authors who consider a destructive movement toward others define it as refreshing and creative action. In this sense, the universe of Massive Open On Line Courses is the subject of educational and training reflection among different authors and institutions of higher education in the globalized world, but the dimensions and implications of the evaluative view of these courses is necessary since different views. This article provides a descriptive overview of the instructional design of the Massive Open On Line Courses and the possible assessment of their quality is presented through setting standards on UNE 66181:2012 Quality Management of Virtual Training.
Paraules clau
Cursos online, Educación Superior, MOOC, Calidad de la Formación Virtual, Estándares de Calidad, Norma UNE 66181
Article Details
Com citar
Ramírez-Fernández, Miguel Baldomero et al. “El paradigma de la calidad normativa en el diseño de cursos en línea masivos y abiertos”. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, no. 33, pp. 1-16, https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306810.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Eloy López Meneses, Vicente J. Llorent García, Esther Fernández Márquez, Experiencias universitarias en diferentes titulaciones de la universidad Pablo de Olavide : construcción de ideas previas sobre la sociedad de la información con software social 2.0 , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 23 (2012): Septiembre
- Eloy López Meneses, Alfonso Infante Moro, Prácticas educativas universitarias en entornos digitales 2.0 , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 18 (2010): Octubre
- José Luis Sarasola Sánchez-Serrano, Eloy López Meneses, Esther Fernández Márquez, Experiencias de posgrado sobre el envejecimiento a través de nubes de palabras , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 25 (2013): Abril
- Guillermo Domínguez Fernández, Cristóbal Ballesteros Regaña, Eloy López Meneses, Experiencias didácticas con mapas conceptuales interactivos digitales en dos universidades andaluzas , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 27 (2013): Diciembre
- Eloy López Meneses, Guillermo Domínguez Fernández, Francisco Javier Álvarez Bonilla, Eduwikis: nuevos entornos colaborativos para la profesionalización docente (p. 1-11) , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 20 (2011): Abril
- Eloy López Meneses, Innovar con blogs en las aulas universitarias , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 14 (2009): Junio
- Esteban Vázquez Cano, Eloy López Meneses, Esther Fernández Márquez, Análisis diacrónico de la percepción del estudiantado sobre la Sociedad de la Información con software social , DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia: Núm. 34 (2016): Octubre