Resonaciones: sons vibrant simpàticament en el temps i l’espai
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article presenta tant el projecte de recerca com l’exposició Resonaciones. An Embrace to Awake, el qual s’origina a partir d’una trobada amb uns antics atuells xiuladors de la cultura moche de la col·lecció del Museu Etnològic de Stuttgart (Museu Limitin). Diferents formes de coneixements i pràctiques d’art sonor, nou materialisme, física quàntica i filosofies indígenes es connecten dins de l’entorn tant experiencial com experimental de l’espai de l’exposició. Per tant, el potencial no sols de la pràctica de curació sinó també de l’artística es revela en forjar connexions i relacions que generen d’aquesta manera reflexions sobre conceptes filosòfics, naturals i històrics. Resonaciones, en reactivar la tecnologia ancestral dels atuells xiuladors, explora l’essència vibracional tant de la matèria com de l’energia, que es manifesta en el so com a mitjà de connexió i agència. En percebre la realitat a través de les vibracions, els límits ontològics entre el subjecte i l’objecte, entre el passat, el present i el futur, així com les conceptualitzacions espacials es descomponen i es reconfiguren obrint altres maneres de recordar i de relacionar-se entre si.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Carolina Arévalo, Bettina Korintenberg, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Carolina Arévalo, Universitat de Colúmbia
Carolina Arévalo Karl (Santiago, 1985) és una curadora independent que ostenta un màster artístic en Història del Disseny i Estudis curatius del Museu Cooper Hewitt Smithsonian i de The New School (Nova York), i és també dissenyadora per la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile. La seva recerca s’ha publicat en volums editats i catàlegs d’exposicions, inclosos editors i institucions com ara el Museu Amparo a Puebla, Mèxic; el Museu Xilè d’Art Precolombí, Xile; la Universitat de Girona, Espanya; la galeria ifa a Stuttgart, Alemanya; el Goethe-Institut, Xile; el Museu d’Arts Visuals (MAVI), Xile; i l’Armhest College Press, EE. UU.
Bettina Korintenberg, ifa (Institut de Relacions Culturals Estrangeres)
Bettina Korintenberg (Magúncia, 1984) té un doctorat en Estudis Culturals i és la directora de les galeries ifa. La seva pràctica curativa se centra en interrogar l’ecologia digital i global dels mitjans al mateix temps que revisar la història de les idees de la modernitat influenciada per l’Oest en el context de les transformacions socials i ecològiques d’avui dia. Bettina està especialment interessada en les configuracions d’espaitemps alternatives i també en les formes de col·leccionisme social a través de processos col·laboratius. Des de 2016 fins a 2020, va ser curadora en el ZKM | Center for Art and Mitjana Karlsruhe. També és conferenciant i dona tallers en la Biennal d’Arts Medials Santiago de Xile, en el CCCB Barcelona, en el Goethe Institut Nowosibirsk i Nova Delhi, KIT Karlsruhe, Literaturhaus Berlín, University Roehampton, ZHdK Zurich, ZKM | Karlsruhe, i és també autora de nombrosos articles i assajos publicats per The MIT Press, Kerber, DCV Verlag, University of Minnesota Press, Kadmos Kulturverlag, ifa – Institut de Relacions Culturals Estrangeres, Museu de Disseny Vitra i ZKM | Karlsruhe.
Referències
Arnold, Denise. “Artes bajo la influencia: pautas sobre los nexos entre las prácticas textiles de los Andes surcentrales y las artes gráficas de las tierras bajas”. Estudios sociales del Noa, no. 17 (2016): 19-52.
Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham, NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Gérard, Arnaud A. “Tara La estética del sonido pulsante. Una síntesis”. In: Matthias Stöckli and Mark Howell (eds.). Flower World – Mundo Florido, vol. 4: Music Archaeology of the Americas. (Berlin: Ehho Verlag, 2015), 43-64.
Haraway, Donna. When Species Meet. Minneapolis; MN: University of Minnesota Press, 2008.
Hayakawa, M. “Seismo Electromagnetics and Earthquake Prediction: History and New Directions”. International Journal of Electronics and Applied Research, (2019). DOI: https://doi.org/10.33665/ijear.2019.v06i01.001.
Helmreich, Stefan. “Transduction”. In: Novak, David, and Matt Sakakeeny. Keywords in Sound. (Durham: Duke University Press, 2015), 222-231. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11sn6t9.22
Huillier, Nicole and Claudio Mercado. “Transductions and Surlógicas Volume II”. Infrasonica (January 2024). https://infrasonica.org/en/sonic-realism-wave-3/interview-claudio-mercado-nicole-lhuiller. [Accessed: 10 January 2024].
Kolar, Miriam A. “Conch Calls into the Anthropocene: Pututus as Instruments of Human Environmental Relations at Monumental Chavín”. Yale Journal of Music & Religion, vol. 5, no. 2 (2019). DOI: https://doi.org/10.17132/2377-231X.1151
LaBelle, Brandon. Acoustic Justice. Listening, Performativity, and the Work of Reorientation. New York and London: Bloomsbury Academic, 2021. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501368240
Linden-Museum. “Sammlungen des Linden-Museums Stuttgart”. (n.d.). https://www.lindenmuseum.de/fileadmin/Dokumente/Sammlungen_des_Linden-Museums_Stuttgart.pdf. [Accessed: 13 January 2024].
Manqa, Eusebio Atuq. “Pacha: un concepto andino de espacio y tiempo”. Revista Española de Antropología Americana, no. 24, (1994): 155-190.
Muro Ynoñán, Luis A. “Moche, Geography and Culture. State of Knowledge and Current Debates”. In: Claire Smith (ed.). Springer Encyclopedia of Global Archaeology. (Cham: Springer, 2018), 1-22. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-51726-1_2577-1
Muro Ynoñán, Luis A., Luis Jaime Castillo and Elsa Tomasto-Cagigao. “Moche Corporeal Ontologies. Transfiguration, Ancestrality, and Death. A Perspective from the Late Moche Cemetery of San José de Moro, Nothern Peru”. In: María Cecila Lozada and Henry Tantaleán (eds.). Andean Ontologies: New Archeological Perspectives. (Gainesville: University Press of Florida, 2019), 116-149. DOI: https://doi.org/10.5744/florida/9780813056371.003.0005
Muro Ynoñán, Luis A. “Towards an Understanding of Moche Sound and Sonority”. Resonaciones. An Embrace to Awake. Exhibition booklet ifa Gallery Stuttgart (2023), 23-27.
Pérez de Arce, José. “Sonido Rajado II”. The Galpin Society Journal, no. 53 (2000): 233-251. DOI: https://doi.org/10.2307/842326
Pérez de Arce, José. Instrumentos Sonoros De SudaméRica, Parte XXI: AeróFonos: La Flauta de Pan 7 – El Siku. Santiago and Valparaíso: Chimuchina Records, 2023.
Przytomska, Anna. “El concepto del cuerpo y la persona entre los q’eros de la Cordillera Vilcanota, Perú”. Estudios Latinoamericanos, no. 40 (2020): 159-192. DOI: https://doi.org/10.36447/Estudios2020.v40.art7
Rivera Cusicanqui, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos decolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
Schmidt, Friedemann. “The Peruvian Whistling Vessels of the Museum of Ethnology Berlin. A Research from the Acoustic and Technological Point of View”. In: Ellen Hickmann, Arnd Adje Both, and Ricardo Eichmann. Rahden Westfalen: Marie Leidorf (eds.). Musikarchäologie im Kontext: Archäologische Befunde, historische Zusammenhänge, soziokulturelle Beziehungen. Vorträge des 4. Symposiums der Internationalen Studiengruppe Musikarchäologie im Kloster Michaelstein, 19–26. September 2004 (Studien zur Musikarchäologie. Band 5; Orient-Archäologie. Band 20), (2006): 143-159.
Stobart, Henry. “Sacrificios sensacionales. Deleitando Los sentidos en los Andes bolivianos”. Anthropologica, vol. 36, no. 40 (2018, July): 197-223. DOI: https://doi.org/10.18800/anthropologica.201801.009
Articles similars
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Erkki Huhtamo, El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans? , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ebru Kurbak, Fils de silenci: mitges anatòlies com a mitjans tàcits tecnoestètics , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Rama Carl Hoetzlein, Cultures de coneixement en el New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Gemma San Cornelio, Node "Locative media i pràctica artística: exploracions sobre el terreny" , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
- Benoît Turquety, Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.