Resonaciones: sons vibrant simpàticament en el temps i l’espai

Main Article Content

Carolina Arévalo
Bettina Korintenberg

Aquest article presenta tant el projecte de recerca com l’exposició Resonaciones. An Embrace to Awake, el qual s’origina a partir d’una trobada amb uns antics atuells xiuladors de la cultura moche de la col·lecció del Museu Etnològic de Stuttgart (Museu Limitin). Diferents formes de coneixements i pràctiques d’art sonor, nou materialisme, física quàntica i filosofies indígenes es connecten dins de l’entorn tant experiencial com experimental de l’espai de l’exposició. Per tant, el potencial no sols de la pràctica de curació sinó també de l’artística es revela en forjar connexions i relacions que generen d’aquesta manera reflexions sobre conceptes filosòfics, naturals i històrics.  Resonaciones, en reactivar la tecnologia ancestral dels atuells xiuladors, explora l’essència vibracional tant de la matèria com de l’energia, que es manifesta en el so com a mitjà de connexió i agència. En percebre la realitat a través de les vibracions, els límits ontològics entre el subjecte i l’objecte, entre el passat, el present i el futur, així com les conceptualitzacions espacials es descomponen i es reconfiguren obrint altres maneres de recordar i de relacionar-se entre si.

Paraules clau:

transducció, so, vibració, ressonància, temps, memòria, arqueologia de mitjans, tecnologia ancestral, epistemologia

Article Details

Com citar
Arévalo, Carolina; and Korintenberg, Bettina. “Resonaciones: sons vibrant simpàticament en el temps i l’espai”. Artnodes, no. 34, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424747.
Biografies de l'autor/a

Carolina Arévalo, Universitat de Colúmbia

Carolina Arévalo Karl (Santiago, 1985) és una curadora independent que ostenta un màster artístic en Història del Disseny i Estudis curatius del Museu Cooper Hewitt Smithsonian i de The New School (Nova York), i és també dissenyadora per la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile. La seva recerca s’ha publicat en volums editats i catàlegs d’exposicions, inclosos editors i institucions com ara el Museu Amparo a Puebla, Mèxic; el Museu Xilè d’Art Precolombí, Xile; la Universitat de Girona, Espanya; la galeria ifa a Stuttgart, Alemanya; el Goethe-Institut, Xile; el Museu d’Arts Visuals (MAVI), Xile; i l’Armhest College Press, EE. UU.

Bettina Korintenberg, ifa (Institut de Relacions Culturals Estrangeres)

Bettina Korintenberg (Magúncia, 1984) té un doctorat en Estudis Culturals i és la directora de les galeries ifa. La seva pràctica curativa se centra en interrogar l’ecologia digital i global dels mitjans al mateix temps que revisar la història de les idees de la modernitat influenciada per l’Oest en el context de les transformacions socials i ecològiques d’avui dia. Bettina està especialment interessada en les configuracions d’espaitemps alternatives i també en les formes de col·leccionisme social a través de processos col·laboratius. Des de 2016 fins a 2020, va ser curadora en el ZKM | Center for Art and Mitjana Karlsruhe. També és conferenciant i dona tallers en la Biennal d’Arts Medials Santiago de Xile, en el CCCB Barcelona, en el Goethe Institut Nowosibirsk i Nova Delhi, KIT Karlsruhe, Literaturhaus Berlín, University Roehampton, ZHdK Zurich, ZKM | Karlsruhe, i és també autora de nombrosos articles i assajos publicats per The MIT Press, Kerber, DCV Verlag, University of Minnesota Press, Kadmos Kulturverlag, ifa – Institut de Relacions Culturals Estrangeres, Museu de Disseny Vitra i ZKM | Karlsruhe.

Referències

Arnold, Denise. “Artes bajo la influencia: pautas sobre los nexos entre las prácticas textiles de los Andes surcentrales y las artes gráficas de las tierras bajas”. Estudios sociales del Noa, no. 17 (2016): 19-52.

Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham, NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Gérard, Arnaud A. “Tara La estética del sonido pulsante. Una síntesis”. In: Matthias Stöckli and Mark Howell (eds.). Flower World – Mundo Florido, vol. 4: Music Archaeology of the Americas. (Berlin: Ehho Verlag, 2015), 43-64.

Haraway, Donna. When Species Meet. Minneapolis; MN: University of Minnesota Press, 2008.

Hayakawa, M. “Seismo Electromagnetics and Earthquake Prediction: History and New Directions”. International Journal of Electronics and Applied Research, (2019). DOI: https://doi.org/10.33665/ijear.2019.v06i01.001.

Helmreich, Stefan. “Transduction”. In: Novak, David, and Matt Sakakeeny. Keywords in Sound. (Durham: Duke University Press, 2015), 222-231. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11sn6t9.22

Huillier, Nicole and Claudio Mercado. “Transductions and Surlógicas Volume II”. Infrasonica (January 2024). https://infrasonica.org/en/sonic-realism-wave-3/interview-claudio-mercado-nicole-lhuiller. [Accessed: 10 January 2024].

Kolar, Miriam A. “Conch Calls into the Anthropocene: Pututus as Instruments of Human Environmental Relations at Monumental Chavín”. Yale Journal of Music & Religion, vol. 5, no. 2 (2019). DOI: https://doi.org/10.17132/2377-231X.1151

LaBelle, Brandon. Acoustic Justice. Listening, Performativity, and the Work of Reorientation. New York and London: Bloomsbury Academic, 2021. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501368240

Linden-Museum. “Sammlungen des Linden-Museums Stuttgart”. (n.d.). https://www.lindenmuseum.de/fileadmin/Dokumente/Sammlungen_des_Linden-Museums_Stuttgart.pdf. [Accessed: 13 January 2024].

Manqa, Eusebio Atuq. “Pacha: un concepto andino de espacio y tiempo”. Revista Española de Antropología Americana, no. 24, (1994): 155-190.

Muro Ynoñán, Luis A. “Moche, Geography and Culture. State of Knowledge and Current Debates”. In: Claire Smith (ed.). Springer Encyclopedia of Global Archaeology. (Cham: Springer, 2018), 1-22. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-51726-1_2577-1

Muro Ynoñán, Luis A., Luis Jaime Castillo and Elsa Tomasto-Cagigao. “Moche Corporeal Ontologies. Transfiguration, Ancestrality, and Death. A Perspective from the Late Moche Cemetery of San José de Moro, Nothern Peru”. In: María Cecila Lozada and Henry Tantaleán (eds.). Andean Ontologies: New Archeological Perspectives. (Gainesville: University Press of Florida, 2019), 116-149. DOI: https://doi.org/10.5744/florida/9780813056371.003.0005

Muro Ynoñán, Luis A. “Towards an Understanding of Moche Sound and Sonority”. Resonaciones. An Embrace to Awake. Exhibition booklet ifa Gallery Stuttgart (2023), 23-27.

Pérez de Arce, José. “Sonido Rajado II”. The Galpin Society Journal, no. 53 (2000): 233-251. DOI: https://doi.org/10.2307/842326

Pérez de Arce, José. Instrumentos Sonoros De SudaméRica, Parte XXI: AeróFonos: La Flauta de Pan 7 – El Siku. Santiago and Valparaíso: Chimuchina Records, 2023.

Przytomska, Anna. “El concepto del cuerpo y la persona entre los q’eros de la Cordillera Vilcanota, Perú”. Estudios Latinoamericanos, no. 40 (2020): 159-192. DOI: https://doi.org/10.36447/Estudios2020.v40.art7

Rivera Cusicanqui, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos decolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

Schmidt, Friedemann. “The Peruvian Whistling Vessels of the Museum of Ethnology Berlin. A Research from the Acoustic and Technological Point of View”. In: Ellen Hickmann, Arnd Adje Both, and Ricardo Eichmann. Rahden Westfalen: Marie Leidorf (eds.). Musikarchäologie im Kontext: Archäologische Befunde, historische Zusammenhänge, soziokulturelle Beziehungen. Vorträge des 4. Symposiums der Internationalen Studiengruppe Musikarchäologie im Kloster Michaelstein, 19–26. September 2004 (Studien zur Musikarchäologie. Band 5; Orient-Archäologie. Band 20), (2006): 143-159.

Stobart, Henry. “Sacrificios sensacionales. Deleitando Los sentidos en los Andes bolivianos”. Anthropologica, vol. 36, no. 40 (2018, July): 197-223. DOI: https://doi.org/10.18800/anthropologica.201801.009

Articles similars

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.