El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans?

Main Article Content

Erkki Huhtamo

Aquest article vol reflexionar sobre el cotxe amb conducció autònoma com a màquina multimèdia, centrant-se en el seu caràcter i les seves implicacions més àmplies des de les perspectives arqueològiques i posthumanistes dels mitjans de comunicació. Els vehicles amb conducció autònoma desafien la concepció tradicional sobre l’acció. La cultura automobilística generalment s’ha centrat en l’ésser humà. Si bé s’ha tingut en compte el «factor humà» i les conseqüències d’una conducció dolenta i distreta, l’humà al volant també s’ha considerat una garantia de seguretat. La introducció de l’automòbil autònom desplaça l’ésser humà com a agent amb paper actiu i el substitueix amb formes d’acció material. Aquest canvi té conseqüències significatives que s’exploraran des de diferents perspectives. L’estudi també situa històricament l’automòbil autònom dins dels plans de les autopistes automatitzades, i reflexiona sobre les seves manifestacions discursives dins de la cultura popular dels mitjans de comunicació. L’estudi introdueix la idea de «dispositiu de trànsit», que s’aplica en múltiples nivells. Un dels punts bàsics que subjauen en la discussió és que l’automòbil amb conducció autònoma mai no pot ser completament autònom. Està vinculat a xarxes de dades i altres marcs de factors que afecten tant el seu ús com els seus passatgers potencials. Hem de preguntar-nos: com afectarà l’adopció d’automòbils autònoms a la relació humà/posthumà?

Paraules clau
vehicles amb conducció autònoma, automòbil autònom, cultura automobilística, posthumanisme, teories d’agència, arqueologia de mitjans, xarxes de dades, intel•ligència artificial, internet de les coses, autopistes automatitzades, tecnologia intel•ligent

Article Details

Com citar
Huhtamo, Erkki. “El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans?”. Artnodes, no. 26, pp. 1-14, doi:10.7238/a.v0i26.3374.
Biografia de l'autor/a

Erkki Huhtamo, Universitat de Califòrnia, Los Angeles

Professor de Disseny d’art multimèdia, cinema, televisió i mitjans digitals a l’UCLA de Los Angeles. És conegut internacionalment com un arqueòleg pioner en mitjans de comunicació. El seu llibre més important fins avui és Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles (The MIT Press, 2013). Aviat també publicarà How to Dismantle a Fairy Engine? Media Archaeology as Topos Studies.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.