El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans?
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article vol reflexionar sobre el cotxe amb conducció autònoma com a màquina multimèdia, centrant-se en el seu caràcter i les seves implicacions més àmplies des de les perspectives arqueològiques i posthumanistes dels mitjans de comunicació. Els vehicles amb conducció autònoma desafien la concepció tradicional sobre l’acció. La cultura automobilística generalment s’ha centrat en l’ésser humà. Si bé s’ha tingut en compte el «factor humà» i les conseqüències d’una conducció dolenta i distreta, l’humà al volant també s’ha considerat una garantia de seguretat. La introducció de l’automòbil autònom desplaça l’ésser humà com a agent amb paper actiu i el substitueix amb formes d’acció material. Aquest canvi té conseqüències significatives que s’exploraran des de diferents perspectives. L’estudi també situa històricament l’automòbil autònom dins dels plans de les autopistes automatitzades, i reflexiona sobre les seves manifestacions discursives dins de la cultura popular dels mitjans de comunicació. L’estudi introdueix la idea de «dispositiu de trànsit», que s’aplica en múltiples nivells. Un dels punts bàsics que subjauen en la discussió és que l’automòbil amb conducció autònoma mai no pot ser completament autònom. Està vinculat a xarxes de dades i altres marcs de factors que afecten tant el seu ús com els seus passatgers potencials. Hem de preguntar-nos: com afectarà l’adopció d’automòbils autònoms a la relació humà/posthumà?
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Erkki Huhtamo, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Erkki Huhtamo, Universitat de Califòrnia, Los Angeles
Professor de Disseny d’art multimèdia, cinema, televisió i mitjans digitals a l’UCLA de Los Angeles. És conegut internacionalment com un arqueòleg pioner en mitjans de comunicació. El seu llibre més important fins avui és Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles (The MIT Press, 2013). Aviat també publicarà How to Dismantle a Fairy Engine? Media Archaeology as Topos Studies.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Erkki Huhtamo, Màquines de diversió, màquines de problemes , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Erkki Huhtamo, Començament i desenvolupament de l'arqueologia dels media , Artnodes: Núm. 5: (Setembre 2006). NODE 5. Entrevistes (coord.: Pau Alsina, Pau Waelder)
- Erkki Huhtamo, Modernitat general: avions, skywriting i heterotopia en el cel , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
Articles similars
- Diego Díaz, Clara Boj, Un enfocament crític per a les capacitats de pronòstic de l’aprenentatge automàtic: crear una biografia predictiva en l’era de la Internet of Behaviour (IoB) , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Predrag Nikolić, Ruiyang Liu, La metafísica de les màquines: de la interacció humà-robot-robot a la capacitat d’abstracció filosòfica de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Caterina Antonopoulou, Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Erkki Huhtamo, Començament i desenvolupament de l'arqueologia dels media , Artnodes: Núm. 5: (Setembre 2006). NODE 5. Entrevistes (coord.: Pau Alsina, Pau Waelder)
- Predrag K. Nikolić, Giacomo Bertin, AI.R Taletorium: 1001 Cyber Nights escrites per intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Lev Manovich, L'avantguarda com a programari , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Diego Díaz, Clara Boj, Pràctiques artístiques en l’època del datacè. Data Biography: rastres digitals per a l’exploració biogràfica de la identitat personal , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.