Esforços de la imaginació a la fi dels temps: entrenaments afectius contra l’apocalipsi
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article descriu la imaginació a l’horitzó de la condició pòstuma com una sèrie d’«entrenaments afectius», exercicis emocionalment exigents d’acostament i relació que requereixen rutines, entrenament, posada en escena i una decidida voluntat de connexió. La inspiració conceptual procedeix dels escrits de postguerra de Günther Anders sobre la nostra ceguesa davant l’amenaça apocalíptica de la bomba nuclear i les propostes d’exercicis de reforç moral per entrenar la nostra imaginació. En traslladar algunes de les seves idees de l’era atòmica a la nostra actual crisi ecològica, aquest article permet que la seva fi dels temps es refereixi a la nostra i es pregunti: què significa imaginar l’apocalipsi com a manera de prevenir-ho?
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Christine Hentschel, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Christine Hentschel, Universitat d’Hamburg
Professora de criminologia: seguretat i resiliència al Departament de Ciències Socials de la Universitat d’Hamburg. Els seus interessos giren al voltant de la col·lapsologia i els imaginaris apocalíptics en relació amb la crisi climàtica, la sociologia de la in/seguretat i la resiliència, i la irrupció de públics i col·lectivitats a l’àmbit urbà. A través de la investigació, pretén entendre el moment contemporani, marcat per la incertesa, la inseguretat i el canvi autoritari, així com les inversions i desinversions afectives en joc.
Ahmed, Sara. The Cultural Politics of Emotion. 2nd ed. Edinburgh University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203700372.
Anders, Günther. “Language and End Time (Sections I, IV and V of ‘Sprache und Endzeit’)”, translated by Christopher John Müller. Thesis Eleven, 153, 1 (2019): 134-140. DOI: https://doi.org/10.1177/0725513619864448.
Anders, Günther. Mensch ohne Welt. Schriften zur Kunst und Literatur. Munich: Verlag C.H. Beck, 1993 [1984].
Anders, Günther. Die Antiquiertheit des Menschen: Über die Seele im Zeitalter der zweiten industriellen Revolution. Bd.1. Munich: Verlag C.H. Beck, 1987 [1956].
Anders, Günther. “Die beweinte Zukunft”. Endzeit und Zeitenende. Gedanken über die atomare Situation, 1-10. Munich: Verlag C.H. Beck, 1972 [1961].
Anders, Günther. “Die Frist”. Endzeit und Zeitenende. Gedanken über die atomare Situation, 170-221. Munich: Verlaag C.H. Beck. 1972 [1960].
Anders, Günther. “Unmoral im Atomzeitalter. Warnung während einer Windstille”. Endzeit und Zeitenende. Gedanken über die atomare Situation, 67-92. Munich: Verlag C.H. Beck, 1972 [1959a].
Anders, Günther. “Thesen zum Atomzeitalter”. Endzeit und Zeitenende. Gedanken über die atomare Situation, 93-105. Munich: Verlag C.H. Beck, 1972 [1959b].
Anders, Günther. “Über Verantwortung heute”. Endzeit und Zeitenende. Gedanken über die atomare Situation, 24-54. Munich: Verlag C.H. Beck, 1972 [1959c].
Anders, Günther. 1962. “Theses for the Atomic Age”. The Massachusetts Review, 3, 3 (Spring): 493-505.
Bendell, Jem. “Deep Adaptation: A Map for Navigating Climate Tragedy”. Institute for Leadership and Sustainability (IFLAS). Occasional Paper 2, revised 2nd Edition Released 27 July 2020), 2020. http://insight.cumbria.ac.uk/id/eprint/4166/18/Bendell_Deep%20Adaptation%202020%20update.pdf.
Bendell, Jem, and Rupert Read. Deep Adaptation. Navigating the Realities of Climate Chaos. Cambridge: Polity Press, 2021.
Berlant, Lauren. Cruel Optimism. Durham, NC: Duke UP, 2011. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822394716.
Carr, Katie, and Jem Bendell. “Facilitating Deep Adaptation. Enabling more Loving Conversations about our Predicament”. Jem Bendell and Rupert Read (eds.). Deep Adaptation. Navigating the Realities of Climate Chaos, 175-196. Cambridge: Polity Press, 2021.
Chakrabarty, Dipesh. The climate of history in a planetary age. Chicago: The University of Chicago Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226733050.001.0001.
Donald, James. Imagining the Modern City. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1999.
Dupuy, Jean-Pierre. La marque du sacré. Paris: Carnets Nord, 2008.
Dupuy, Jean-Pierre. Pour un catastrophisme éclairé. Quand l’impossible est certain. Paris: Édition du Seuil, 2004.
Garcés, Marina. Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama, 2017.
Garcés, Marina. Ciudad Princesa. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2018.
Garcés, Marina. Escuela de aprendices. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2020.
Goldberg, David Theo. Dread: Facing Futureless Futures. Cambridge/Medford: Polity Press, 2021.
Grillmayr, Julia. “Was übermorgen gewesen ist. Die Rezeption von Günther Anders im zeitgenössischen französischen catastrophisme éclairé”. Günther Anders-Journal, 2017, 1: http://www.guenther-anders-gesellschaft.org/wp-content/uploads/2017/12/ grillmayr-2017.pdf.
Grove, Jairus. Savage Ecology. War and Geopolitics at the End of the World. Durham, NC: Duke UP, 2019. DOI: https://doi.org/10.1515/9781478005254.
Hentschel, Christine, and Susanne Krasmann. “Acts of exposure and their affective publics”. In their Exposure - Verletzlichkeit und das Politische in Zeiten radikaler Ungewissheit. Bielefeld: transcript Verlag, 2020. DOI: https://doi.org/10.14361/9783839451106-003.
Horn, Eva. The Future as Catastrophe. Imagining Disaster in the Modern Age. New York: Columbia University Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.7312/horn18862.
Lorde, Audre. “The uses of anger”. In her Sister Outsider. Essays and speeches by Audre Lorde, 124-133. Berkeley, CA: Crossing Press, 1984.
Malm, Andreas. How to blow up a pipeline? London, New York: Verso, 2021.
Müller, Christopher John and David Mellor. “Utopia inverted: Günther Anders, technology and the social”. Thesis Eleven 153, 1 (2019): 3-8. DOI: https://doi.org/10.1177/0725513619865638.
Müller, Christopher John. “From radioactivity to data mining: Günther Anders in the Anthropocene”. Thesis Eleven 153, 1 (2019): 9-23. DOI: https://doi.org/10.1177/0725513619867180.
Nixon, Rob. Slow violence and the environmentalism of the poor. Cambridge, MA /London, UK: Harvard University Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674061194.
Read, Rupert and Samuel Alexander. This Civilisation is Finished. Conversations on the end of Empire - and what lies beyond. Melbourne: The Simplicity Institute, 2019.
Sandberg, Ole Martin. “Climate Disruption, Political Stability, and Collective Imagination”. Radical Philosophy Review, 23, 2 (2020): 1-136. DOI: https://doi.org/10.5840/radphilrev2020324108.
Von Redecker, Eva. Revolution für das Leben: Philosophie der Neuen Protestformen. Frankfurt. a.M.: S. Fischer Verlag, 2020.
Waldman, Katy. “Dear Diary, the World Is Burning. On the value of private thoughts during a public crisis”. The New Yorker, April 10 2020. https://www.newyorker.com/books/page-turner/dear-diary-the-world-is-burning.
Articles similars
- Marc Boqué, Reimaginar el temps de la condició pòstuma. Una aproximació des de l’activació de l’esquema «“¿i si…?” — “aleshores”» com a thought experiment , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Marina Garcés, Imaginació crítica , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Belén Altuna, Entre la imaginació comprensiva i la imaginació compassiva. Apunts per a una pedagogia , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Irene Gómez Franco, Imaginant ecologies futures: la imaginació kantiana a través de les generacions , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Ignasi Gozalo Salellas, Imaginació radical i anacronia de les imatges: ràdios lliures i vídeo comunitari a Espanya , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Griselda Vilar Sastre, Alejandro Barranquero, Pràctiques audiovisuals en el 15M: innovació tecnològica, documental i videoartivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Andrea Soto, Vilém Flusser: imatges improbables , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ricardo González-García, Entre fakes i factoids: la condició d’allò fals en la difusa esfera de l’art contemporani després de l’era de la postveritat , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.