Imaginació radical i anacronia de les imatges: ràdios lliures i vídeo comunitari a Espanya

Main Article Content

Ignasi Gozalo Salellas

Aquest assaig presenta les pràctiques de comunicació comunitàries que es van produir en els anys 70 a Espanya i Itàlia com a experiències de pedagogia i imaginació radical. Es proposa la imaginació radical anacrònica com l’aprenentatge que ens ofereix el muntatge de diferents experiències de creació col·lectiva a través del temps i a partir de la memòria del passat. És una manera de combatre els límits de la imaginació en el temps pòstum actual (Garcés 2019). Aquesta imaginació radical no s’interessa per la representació de les imatges sinó que es deté en el caràcter constitutiu dels actes imaginatius que les comunitats de pràctica produeixen en la societat. El pensador Cornelius Castoriadis ho definiria com a institucions transformadores.


Poc s’han estudiat les pràctiques autònomes de comunicació que es van donar als anys 70 i 80 a Espanya. A Espanya, algunes pràctiques de mesocomunicació caracteritzades per ser de baix cost, descentralitzades, locals, plurals i de servei social (Gubern 1985), com ara el vídeo comunitari i les ràdios lliures, van proposar camins alternatius al horror vacui cultural i institucional d’aquells anys transicionals. Important elements de moviments socioculturals anglosaxons i d’Europa, les experiències de Vídeo-Nou o Ràdio Alice es van basar en la noció de prototip com a eina pedagògica per a la transformació social, local i situada, més que no pas en la producció artística o comunicativa. Serien pràctiques del «do it ourselves».

Paraules clau
imaginació radical, anacronisme, distopia, pràctiques comunitàries, vídeo comunitari, ràdios lliures

Article Details

Com citar
Gozalo Salellas, Ignasi. “Imaginació radical i anacronia de les imatges: ràdios lliures i vídeo comunitari a Espanya”. Artnodes, no. 29, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i29.393020.
Biografia de l'autor/a

Ignasi Gozalo Salellas, Universitat Oberta de Catalunya. Bryn Mawr College

Doctor en Filosofia per la Universitat de Pennsylvania (els EUA). Ha estat professor en aquesta institució, així com al Bryn Mawr College i la Universitat d’Ohio State. Actualment és professor als Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació i al màster de Filosofia per als Reptes Contemporanis de la Universitat Oberta de Catalunya, de la qual és també membre del grup de recerca MUSSOL.

El seu treball transita entre la filosofia i la cultura visual, amb especial focus en l’arqueologia de mitjans a Espanya i el sud continental. És coautor de la sèrie audiovisual Què fer: Amèrica en l’era Trump (2018) i del llibre El síndrome Trump (2019), així com editor dels dossiers América en crisis i La década destituyente (La Maleta de Portbou, 2020-2022). Els seus articles han estat publicats a revistes i editorials com ara Toronto University Press, Boundary 2, Modern Languages Notes, ReFocus, Hispanic Review, 452ºF o Hispanòfila. A més de la seva carrera acadèmica, Ignasi Gozalo-Salellas és realitzador audiovisual amb una extensa experiència en televisió i publicitat. Publica en mitjans espanyols com La Maleta de Portbou, CTXT, Público, La Marea, Ara, FronteraD i l’Espill.

Referències

Ametller, Carles. 1999. «Por una comunicación contextual. La experiencia de Video-Nou / Servei de Video Comunitari.» Banda aparte, no.16 (1999): 45-48.

Ameller, Carles et al. «De las videoutopías a la institucionalización (I).» Entrevista de Ignasi Gozalo Salellas. Julio 2016. Video, 2016.

Bassets, Lluís (ed.). De las ondas rojas a las radios libres. Barcelona: Gustavo Gili, 1981.

Bauman, Zygmunt. Retrotopia. Barcelona: Arcàdia, 2017.

Berardi, Franco, Jacquemet, Marco, Vitali, Giancarlo. Telestreet: Máquina imaginativa no homologada. España: El Viejo Topo, 2003.

Berger, René et al. René Berger: L’art Video. Génova: JRP|Ringier, 2014.

Castoriadis, Cornelius. «Imaginación, imaginario, reflexión.» Ontología de la creación (1997): 131-212. Santa Fe de Bogotá: Ensayo y error.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores, 2007.

De Certeau, Michel. La invención de lo cotidiano. México D.F.: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 2000.

Debray, Régis. Transmitting Culture. Nueva York: Columbia University Press, 2004.

Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del tiempo y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.

Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo. Barcelona: Paidós, 2004.

Foucault, Michel. Technologies of the Self. A Seminar with Michel Foucault. Londres: MIT Press, 1988.

Foucault, Michel. The Care of the Self. Volume 3 of The History of Sexuality. Nueva York: Pantheon Books, 1986.

Garcés, Marina. «Condición póstuma» (2019). Modificado por última vez 17 de abril, 2019. https://www.arquine.com/condicion-postuma.

Garcés, Marina. Nueva Ilustración Radical. Barcelona: Anagrama, 2017.

Guattari, Félix. Plan sobre el planeta: Capitalismo mundial integrado y revoluciones moleculares. Madrid: Traficantes de sueños, 2004.

Gubern, Román. «Megacomunicación vs. Mesocomunicación.» Telos, no. 3 (1985).

Hardt, Michael, Negri, Toni. «Negri - Hart y el Movimiento Operario Italiano.» Nómadas | Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas (2003). Universidad Complutense de Madrid. 1 de enero. Web.

Martí Rom, Josep-Miquel. La Central del Curt. Cooperativa Cinema Alternatiu (1974-82): Una experiencia alternativa. Barcelona: Filmoteca de Catalunya, 1994.

Prado, Emilio. Las radios libres. Teoría y práctica de un movimiento alternativo. Barcelona: Editorial Mitre, 1983.

Traverso, Enzo. Left-wing melancholia: Marxism, history and memory. Nueva York: Columbia University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.7312/trav17942.

Traverso, Enzo. Melancolía de izquierda: Después de las utopías. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2019.

VVAA. Desacuerdos 4: Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Cine y vídeo. Barcelona: Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa, Centro José Guerrero - Diputación de Granada, Museu d’Art Contemporani de Barcelona y UNIA arteypensamiento, 2007.

VVAA. En torno a en torno al vídeo. Vitoria: Centro Cultural Montehermoso, 2010.

VVAA. En torno al vídeo. Abadiño: Servicio Editorial De La Universidad Del País Vasco, 2010.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.