Imaginació radical i anacronia de les imatges: ràdios lliures i vídeo comunitari a Espanya
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest assaig presenta les pràctiques de comunicació comunitàries que es van produir en els anys 70 a Espanya i Itàlia com a experiències de pedagogia i imaginació radical. Es proposa la imaginació radical anacrònica com l’aprenentatge que ens ofereix el muntatge de diferents experiències de creació col·lectiva a través del temps i a partir de la memòria del passat. És una manera de combatre els límits de la imaginació en el temps pòstum actual (Garcés 2019). Aquesta imaginació radical no s’interessa per la representació de les imatges sinó que es deté en el caràcter constitutiu dels actes imaginatius que les comunitats de pràctica produeixen en la societat. El pensador Cornelius Castoriadis ho definiria com a institucions transformadores.
Poc s’han estudiat les pràctiques autònomes de comunicació que es van donar als anys 70 i 80 a Espanya. A Espanya, algunes pràctiques de mesocomunicació caracteritzades per ser de baix cost, descentralitzades, locals, plurals i de servei social (Gubern 1985), com ara el vídeo comunitari i les ràdios lliures, van proposar camins alternatius al horror vacui cultural i institucional d’aquells anys transicionals. Important elements de moviments socioculturals anglosaxons i d’Europa, les experiències de Vídeo-Nou o Ràdio Alice es van basar en la noció de prototip com a eina pedagògica per a la transformació social, local i situada, més que no pas en la producció artística o comunicativa. Serien pràctiques del «do it ourselves».
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Ignasi Gozalo Salellas, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Ignasi Gozalo Salellas, Universitat Oberta de Catalunya. Bryn Mawr College
Doctor en Filosofia per la Universitat de Pennsylvania (els EUA). Ha estat professor en aquesta institució, així com al Bryn Mawr College i la Universitat d’Ohio State. Actualment és professor als Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació i al màster de Filosofia per als Reptes Contemporanis de la Universitat Oberta de Catalunya, de la qual és també membre del grup de recerca MUSSOL.
El seu treball transita entre la filosofia i la cultura visual, amb especial focus en l’arqueologia de mitjans a Espanya i el sud continental. És coautor de la sèrie audiovisual Què fer: Amèrica en l’era Trump (2018) i del llibre El síndrome Trump (2019), així com editor dels dossiers América en crisis i La década destituyente (La Maleta de Portbou, 2020-2022). Els seus articles han estat publicats a revistes i editorials com ara Toronto University Press, Boundary 2, Modern Languages Notes, ReFocus, Hispanic Review, 452ºF o Hispanòfila. A més de la seva carrera acadèmica, Ignasi Gozalo-Salellas és realitzador audiovisual amb una extensa experiència en televisió i publicitat. Publica en mitjans espanyols com La Maleta de Portbou, CTXT, Público, La Marea, Ara, FronteraD i l’Espill.
Ametller, Carles. 1999. «Por una comunicación contextual. La experiencia de Video-Nou / Servei de Video Comunitari.» Banda aparte, no.16 (1999): 45-48.
Ameller, Carles et al. «De las videoutopías a la institucionalización (I).» Entrevista de Ignasi Gozalo Salellas. Julio 2016. Video, 2016.
Bassets, Lluís (ed.). De las ondas rojas a las radios libres. Barcelona: Gustavo Gili, 1981.
Bauman, Zygmunt. Retrotopia. Barcelona: Arcàdia, 2017.
Berardi, Franco, Jacquemet, Marco, Vitali, Giancarlo. Telestreet: Máquina imaginativa no homologada. España: El Viejo Topo, 2003.
Berger, René et al. René Berger: L’art Video. Génova: JRP|Ringier, 2014.
Castoriadis, Cornelius. «Imaginación, imaginario, reflexión.» Ontología de la creación (1997): 131-212. Santa Fe de Bogotá: Ensayo y error.
Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores, 2007.
De Certeau, Michel. La invención de lo cotidiano. México D.F.: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 2000.
Debray, Régis. Transmitting Culture. Nueva York: Columbia University Press, 2004.
Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Historia del tiempo y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo. Barcelona: Paidós, 2004.
Foucault, Michel. Technologies of the Self. A Seminar with Michel Foucault. Londres: MIT Press, 1988.
Foucault, Michel. The Care of the Self. Volume 3 of The History of Sexuality. Nueva York: Pantheon Books, 1986.
Garcés, Marina. «Condición póstuma» (2019). Modificado por última vez 17 de abril, 2019. https://www.arquine.com/condicion-postuma.
Garcés, Marina. Nueva Ilustración Radical. Barcelona: Anagrama, 2017.
Guattari, Félix. Plan sobre el planeta: Capitalismo mundial integrado y revoluciones moleculares. Madrid: Traficantes de sueños, 2004.
Gubern, Román. «Megacomunicación vs. Mesocomunicación.» Telos, no. 3 (1985).
Hardt, Michael, Negri, Toni. «Negri - Hart y el Movimiento Operario Italiano.» Nómadas | Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas (2003). Universidad Complutense de Madrid. 1 de enero. Web.
Martí Rom, Josep-Miquel. La Central del Curt. Cooperativa Cinema Alternatiu (1974-82): Una experiencia alternativa. Barcelona: Filmoteca de Catalunya, 1994.
Prado, Emilio. Las radios libres. Teoría y práctica de un movimiento alternativo. Barcelona: Editorial Mitre, 1983.
Traverso, Enzo. Left-wing melancholia: Marxism, history and memory. Nueva York: Columbia University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.7312/trav17942.
Traverso, Enzo. Melancolía de izquierda: Después de las utopías. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2019.
VVAA. Desacuerdos 4: Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Cine y vídeo. Barcelona: Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa, Centro José Guerrero - Diputación de Granada, Museu d’Art Contemporani de Barcelona y UNIA arteypensamiento, 2007.
VVAA. En torno a en torno al vídeo. Vitoria: Centro Cultural Montehermoso, 2010.
VVAA. En torno al vídeo. Abadiño: Servicio Editorial De La Universidad Del País Vasco, 2010.
Articles similars
- Ana Urroz-Osés, Laura Baigorri Ballarín, Artivisme i primers usos tàctics de la xarxa: de la infoguerra a la guerrilla de la comunicació , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Albert Alcoz, Jugabilitat asíncrona. Els trets del videojoc al cinema experimental i la videocreació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- María Alejandra Crescentino, Videoart al Con Sud. Festivals, arxius i remediació del passat analògic , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Slavko Kacunko, Immediació , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Paula Fernández Valdés, Aconseguir la sostenibilitat cultural mitjançant la conservació del videoart: plataformes de lliure distribució , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Lorenzo Lazzari, El vídeo, la ciutat i l’espectador: l’arquitectura i els seus cossos davant una càmera de vídeo , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Griselda Vilar Sastre, Alejandro Barranquero, Pràctiques audiovisuals en el 15M: innovació tecnològica, documental i videoartivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Rosa Núñez-Pacheco, Phillip Penix-Tadsen, Trajectòries teòriques divergents en els estudis de jocs: un repàs bibliogràfic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.