Tecnologies de fabricació digital de baix cost aplicades a la construcció d’escultures de gran format

Main Article Content

Drago Díaz-Alemán
Cecile Meier
Itahisa Pérez-Conesa
Esteban Amador-García

La creació escultòrica sol ser una tasca artística que implica tècniques manuals que encara es treballen d’una manera tradicional modelant escultures amb fang i convertint-les en materials duradors mitjançant motlles. Aquesta tècnica implica habilitats escultòriques i una gran inversió en materials, temps i l’ajuda de maquinària o altres persones. Amb l’aparició de les tecnologies tridimensionals, aquests processos es poden accelerar, alleugerir i abaratir significativament, tot i que requereixen disposar de maquinària costosa. Aquesta proposta pretén combinar les tecnologies de baix cost amb les tècniques tradicionals per crear escultures de gran format. Primerament, es procedeix a la digitalització tridimensional i modelatge 3D de tres estatuetes, que pertanyen a l’art ciclàdic, i es construeix la forma bruta per mitjà de l’apilament de planxes d’escuma tallades amb una fresadora. A continuació, es treballa l’escultura fins a aconseguir la forma definitiva. Finalment, es descriuen tres procediments que s’han utilitzat per convertir les escultures en un material definitiu. Es crea una escultura mitjançant un ompliment massís, una altra s’omple a dues meitats per aconseguir una obra buida i, finalment, s’aplica el ciment directament a les planxes d’escuma, amb la qual cosa s’elimina la necessitat d’un motlle.

Paraules clau
escultura de gran format, ampliació, tecnologies 3D, digitalització, baix cost

Article Details

Com citar
Díaz-Alemán, Drago et al. “Tecnologies de fabricació digital de baix cost aplicades a la construcció d’escultures de gran format”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/a.v0i28.373923.
Biografies de l'autor/a

Drago Díaz-Alemán, Universitat de La Laguna

Professor titular del departament de Belles Arts, àrea d’escultura. Fundador i director del laboratori de fabricació digital de la Universitat de la Llacuna (FabLabULL).

Cecile Meier, Universitat de La Laguna

Professora adjunta a la Universitat de La Llacuna del departament de Belles Arts, àrea d’escultura. La seva investigació està especialitzada en l’ús de noves tecnologies, videojocs, entorns interactius i fabricació digital en 3D per a la creació d’escultures i l’aprenentatge sobre art i patrimoni.

Itahisa Pérez-Conesa, Universitat de La Laguna

Professora del departament de Belles Arts, àrea d’escultura, encarregada del taller d’escultura i del taller de foneria artística de la Universitat.

Esteban Amador-García, Universitat de La Laguna

Encarregat del laboratori de fabricació digital de la Universitat de la Llacuna (FabLabULL). Professor temporal de l’àrea de dibuix.

Referències

Artec3D. 2018. «La escultura se une a la tecnología de escaneo 3D». 7 de mayo. www.artec3d.com/es/news/sculpting-meets-3d-scanning-technology.

Barrie, Bruner F. 1992. Mold Making, Casting & Patina: For the Student Sculptor. Michigan: Adams, Barrie, Felton and Scott Publishing.

Caetano-Henríquez, Enrique. 2012. «La producción escultórica en la era digital; una tríada entre la industria, la formación y la creación artística contemporánea». ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación, 1, pp. 1-8.

de la Torre-Cantero, Jorge, Jose Saorín, Cecile Meier, Damari Melián Díaz, y Manuel Alemán. M. 2015. «Creación de réplicas de patrimonio escultórico mediante reconstrucción 3D e impresoras 3D de bajo coste para uso en entornos educativos». Arte, Individuo y Sociedad, 27(3), pp. 427-444. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n3.45864.

Form. 2019. Form. https://form.xyz/.

Hartt, Frederick. 1989. Arte, historia de la pintura, escultura y arquitectura. Madrid: Akal.

Jones, Christine A., Elizabeth Church. 2020. «Photogrammetry is for everyone: Structure-from-motion software user experiences in archaeology». Journal of Archaeological Science: Reports, 30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jasrep.2020.102261.

Jorquera Ortega, Adam. 2016. Fabricación digital: Introducción al modelado e impresión 3D. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Langland, Tuck. 1999. From Clay to Bronce. A studio guide to figurative sculpture. New York: Watson-Guptill Publications.

Liu, Jiamao. 2019. «The Current Application Situation and Development Bottlenecks of 3D Printing Technology in the Field of Sculpture». 3rd International Conference on Art Studies: Science, Experience, Education (ICASSEE 2019). Moscow: Atlantis Press. DOI: https://doi.org/10.2991/icassee-19.2019.59

Penny, Nicholas. 1993. The Materials of Sculpture. New Haven. Yale University Press.

Platero Cremades, F. Javier. 2017. «Propuesta de una metodología para la creación de monumentos falleros basada en la escultura digital». [Trabajo fin de Máster].Máster Universitario en Ingeniería del Diseño. Valencia. https://pdfs.semanticscholar.org/a41f/1d5c4cd632a507edf584f3804f57079f925b.pdf.

Scansite. 2019. Scansite 3D. www.scansite.com/art-sculpture-and-foundry-applications/.

Schodek, Daniel L. 1993. Structure in Sculpture. Massachusetts: The MIT Press.

Ward, Gerald. 2008. The Grove Encyclopedia of Materials and Techniques in Art. Oxford. Oxford University Press.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.