Proxemia: una anàlisi sociotència d'una obra d'art electrònic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article proposa una anàlisi sociotècnica de l'obra d'art electrònic, Proxemia, realitzada per l'artista argentina Mariela Yeregui. Per a això, s'han seleccionat els aspectes del procés creatiu que reten compte amb més contundència de com aquest procés no es restringeix a la intenció original de l'artista, sinó que es reformula i s'expandeix d'acord amb els actors que intervenen en les diverses instàncies de mostra de l'obra.
Per a això, s'analitzarà el recorregut de l'obra en dues de les galeries i les institucions en les quals es va muntar i exhibir. A partir d'aquí, és del nostre interès retre compte dels conflictes i les solucions que afecten la producció de l'obra en cada una d'aquestes instàncies. Atenent a la flexibilitat que adquireix la noció de problema en aquest procés, la seva construcció sociotècnica i les definicions de funcionament que els diversos actors construeixen entorn a l'obra.
A partir del cas singular que planteja Proxemia, l'objectiu d'aquest article és analitzar com s'interposen, s'entrecreuen i es fan complexes en la producció d'art robòtic factors com ara la institucionalitat, les variables vinculades a polítiques de gestió, les representacions de l'escena artística, els encreuaments de sistemes de coneixement diferent i, fins i tot, les consideracions de la condició de local.
En aquest sentit ens interessa discutir que les variables esmentades s'interposen en el procés creatiu no com a mers condicionants, marc o context, sinó que al contrari adquireixen una agència sobre l'experiència final de l'obra incidint en la modalitat en què aquesta configura una forma de veure el món.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Victoria Messi, Professora del màster en Tecnologia i Estètica de les arts electròniques Universidad Nacional de Tres de Febrero (Argentina)
Profesora en la Maestría en Tecnología y Estética de las Artes Electrónicas, Universidad Nacional de Tres de FebreroArticles similars
- José María Mesías-Lema, Sabela Eiriz, Happygram: narratives visuals en la societat , Artnodes: Núm. 30
- Karin Ohlenschläger, Luis Rico, Cibervisión 02: Fluid Dynamics , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Notes sobre l’estètica i l’epistemologia de la recerca-creació , Artnodes: Núm. 30
- Roy Ascott, Quan el jaguar jeu amb l'ovella: especulacions sobre la cultura postbiològica , Artnodes: Núm. 1 (2002): NODE 1. Art, ciència i tecnologia
- Pedro Rolando Apolo Valdivia, El futur de la indústria musical a l’era de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 30
- Claudia Reiche, Brigitte Helbling, Referències indescriptibles: sobre estats infecciosos de paraules i imatges en el projecte «SHUT DOWN 2020» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Drago Díaz-Alemán, Cecile Meier, Itahisa Pérez-Conesa, Esteban Amador-García, Tecnologies de fabricació digital de baix cost aplicades a la construcció d’escultures de gran format , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Aaron Jaffe, Art, com a dispositiu de risc , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Sonia Dueñas Mohedas, Natalia Martínez Pérez, Bárbara Sarmentera, Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.