La dimensió ambiental de les imatges. La imatge-ambient i els seus principals conceptes
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
A partir dels anys seixanta sorgeixen noves maneres de mostrar i percebre les imatges, en nous contextos o ambients, generalment de caràcter lúdic i nocturn. Es produeixen una sèrie de transformacions ambientals a l’entorn de la imatge que fan que la seva producció i visionat públic es tornin processos difícilment predictibles i interactius. S’ha anomenat imatge-ambient a una lògica de la imatge que troba els seus orígens en esdeveniments iniciàtics com els Exploding Plastic Inevitable produïts per Warhol i que, avui dia, gràcies en part a l’impuls de les tecnologies digitals, es popularitzen i troben nous desenvolupaments en les sessions de Dj-Vjing. Atesa la seva importància social i la seva «radical» especificitat, aquest article proposa una sèrie de conceptes que ajudaran a comprendre quin territori ocupa aquest tipus d’imatges i, sobretot, quina relació s’estableix amb la seva audiència. Alguns dels principals conceptes són: afecte ambiental, estímuls en reciprocitat i entrecos. Partint del plantejament deleuzià en la imatge-moviment i la imatge-temps, i prenent la teoria dels afectes d’Spinoza, fa un pas cap endavant per continuar desenvolupant l’univers conceptual d’aquesta particular lògica de la imatge: la imatge-ambient.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Mikel Otxoteko, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mikel Otxoteko, Investigador independent
Mikel Otxoteko treballa com a professor en els graus oficials de Disseny del Centre Universitari Cesine, Santander. El 2014 va rebre l'esment internacional amb la seva tesi doctoral «Audiovisual Arts and Neo-materialism» amb invitació del cineasta Manuel DeLanda com a investigador visitant al Departament d'Arquitectura del Pratt Institute of Art & Design de Nova York. Immediatament després va co-coordinar el Festival Puntuetan, cinema+perifèria i va desenvolupar projectes artístics de recerca com Dance & Drill, materialitzant-se en projeccions i exposicions multimèdia a llocs com el Musée d’Art Contemporain Les Abattoirs de Tolosa, el Centre del Carme Cultura Contemporània de València o The Rag Factory de Londres. Otxoteko situa la seva pràctica entre el vídeo d'instal·lació i el cinema. El seu treball ha estat reconegut i avalat per institucions com Rencontres Internationales Traverse Vidéo o el Centre Internacional de Cultura Contemporània de Tabakalera. El proper octubre de 2020 estrenarà al festival Cinespaña de Tolosa un documental sobre la crisi del bacallà a Terranova.
Alsina, Pau. 2010. «Lo más profundo es la piel. Cuerpo, tecnología y neo-materialismo en el Media Art». En «Universos y Metaversos: Aplicaciones Arti?sticas de los Nuevos Medios». Grupo de investigación Arte, Arquitectura y Sociedad digital (AASD), 1-12.
Davis, Flora. 2005. La comunicación no verbal. Madrid: Alianza Editorial.
DeLanda, Manuel. 2006. A new philosophy of society. Assemblage theory and social complexity. New York: Continuum.
DeLanda, Manuel. 2016. Assemblage theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Deleuze, Gilles. 1970. Spinoza: filosofía práctica. Barcelona: TusQuets, 2001.
Deleuze, Gilles. 1983. «Sobre la imagen movimiento». Cahiers du Cinéma 352. En Conversaciones (1971-1990). Valencia: Pre-textos, 2006: 77-94.
Deleuze, Gilles. 1985. «Sobre la imagen tiempo». Cahiers du Cinéma 334. En Conversaciones (1971-1990). Valencia: Pre-textos, 2006: 95-102.
Grau, Andrée. 2005. «When the landscape becomes flesh: an investigation into body boundaries with special reference to tiwi dance and western classical ballet». Body & Society 11(4): 141-163. https://doi.org/10.1177/1357034X05058024.
Grau, Andrée. 2011. «Dancing bodies, spaces/places and the senses: A cross-cultural investigation». Journal of Dance & Somatic Practices 3(1,2): 5-24. https://doi.org/10.1386/jdsp.3.1-2.5_1.
JUNG, Haehyun, Joohun Lee, Hyun-Ju Choi, Hyunggi Kim. 2014. «Real-time DJING + VJING with interactive elements». Contemporary Engineering Sciences 7(24): 1321-1327. http://dx.doi.org/10.12988/ces.2014.49163.
Kaprow, Allan. 1961. «Happenings in the New York Scene». En Essays on the blurring of art and life, editado por Jeff Kelley. Berkeley, Los Ángeles (CA): University of California Press, 2003: 15-26.
Maturana, Humberto. 1992. El sentido de lo humano. Santiago de Chile: Ediciones Pedagógicas Chilenas.
McNeill, William H. 1995. Keeping together in time. Dance and drill in human history. Cambridge (MA): Harvard University Press.
Mekas, Jonas. 1964. «Sobre el ojo dilatado». En Diario de cine. El nacimiento del nuevo cine norteamericano. México: Editorial Mangos de Hacha, 2013: 141-144.
Mekas, Jonas. 1966. «Más sobre la luz del estrobo y la multimedia». En Diario de cine. El nacimiento del nuevo cine norteamericano. México: Editorial Mangos de Hacha, 2013: 288-292.
Morrison, James C. 1989. «Why Spinoza had no aesthetics». The Journal of Aesthetics and Art Criticism 47(4): 359-365.
Otxoteko, Mikel. 2020. «Vjing. Estética y política de la imagen-ambiente». Artnodes 25: 1-9.
Raban, William. 2011. «Re?exivity and expanded cinema: a cinema of transgression?». En Expanded cinema art performance film, 98-107. London: Tate Publishing.
Rancière, Jacques. 2017. «¿De una imagen a otra? Deleuze y las edades del cine». August 1. Accessed May 5, 2020. https://elzapatodeherzog.wordpress.com/2017/08/01/de-una-imagen-a-otra-deleuze-y-las-edades-del-cine/.
Ruddick, Susan. 2010. «The politics of affect. Spinoza in the work of Negri and Deleuze». Theory, Culture & Society 27(4): 21-45. https://doi.org/10.1177/0263276410372235.
Sedeño Valdellós, Ana María. 2005. «El fenómeno de los videojockeys». Área Abierta 12: 1-7.
Doing, Karel Sidney. 2017. «Ambient poetics and critical posthumanism in expanded cinema». Tesis, University of the Arts London: London College of Communication.
Snibbe, Scott S. 2001. «Haptic techniques for media control». En Proceedings of the 14th Annual ACM, 1-10. Florida.
Spinoza, Baruch. 2009. Ética demostrada según el orden geométrico. Madrid: Tecnos.
Taylor Stuart, Shahram Izadi, David Kirk, Richard Harper, Armando Garcia-Mendoza. 2009. «Turning the tables: an interactive surface for VJing». CHI '09: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems April 2009, 1251-1254. https://dl.acm.org/doi/10.1145/1518701.1518888
Articles més llegits del mateix autor/a
- Mikel Otxoteko, Els jocs digitals més enllà de les lògiques disciplinàries i de vigilància , Artnodes: Núm. 30
- Mikel Otxoteko, Harun Farocki. In Comparison, sobre el treball i el seu significat , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Mikel Otxoteko, VJING. Estètica i política de la imatge-ambient , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Mikel Otxoteko, Cap a nous estats de fluïdesa en l’art audiovisual , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
Articles similars
- Jordi Alberich Pascual, Francisco-Javier Gómez-Pérez, Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mikel Otxoteko, VJING. Estètica i política de la imatge-ambient , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Griselda Vilar Sastre, Alejandro Barranquero, Pràctiques audiovisuals en el 15M: innovació tecnològica, documental i videoartivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Mikel Otxoteko, Cap a nous estats de fluïdesa en l’art audiovisual , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Alfonso Cuadrado Alvarado, Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- José María Mesías-Lema, Sabela Eiriz, Happygram: narratives visuals en la societat , Artnodes: Núm. 30
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.