Modernitat general: avions, skywriting i heterotopia en el cel
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La pantallologia, o arqueologia de mitjans de la pantalla, m’ha ocupat durant més de vint anys. Estic cada vegada més convençut que les seves recerques han de portar-se més enllà en el temps i també més enllà del món occidental. Les pantalles per als mèdia es poden entendre com a artefactes dedicats que són diferents de les formes i continguts que continuen apareixent en elles. En resum, són interfícies que connecten allò pròxim i allò més remot, allò present i allò absent, allò material i allò discursiu. Per a comprendre la seva genealogia des de perspectives espaciotemporals esteses, és important parar esment a coses «semblants a pantalles» que poden ni tan sols haver estat anomenades «pantalles», «écrans» o «Leinwands» pels seus creadors i pels seus usuaris. Un exemple d’aquests objectes similars a pantalles que crida l’atenció són les «pantalles» produïdes des de temps immemorials en algunes cultures d’Àsia Oriental com el Japó i la Xina. Tenen històries, interconnexions, formes, iconografies i usos específics. Encara que aquests objectes no semblen coincidir amb la idea occidental de pantalles per als mitjans (les seves decoracions i les imatges que porten són permanents), mereixen atenció des d’una perspectiva de pantallologia no sols pel que són, sinó també perquè es van integrar en els processos culturals, polítics i econòmics que van unir a diferents parts del món. Podem parlar del «trànsit en pantalles», el que s’ha convertit en un fenomen extens. Les «pantalles» orientals es van transportar a diferents parts del món, incloses Europa i Amèrica Llatina. Es van sotmetre a tendències culturals i les cultures receptores els van donar significat. Alguns exemples evidents són les tendències occidentals de la chinoiserie i el japonisme, que van veure aquestes «pantalles» de formes molt diferents en comparació amb les que les havien concebut i produït. Les interpretacions «orientalistes» (E. Said) van influir en la manera en com es van veure aquests objectes en els entorns on s’havien produït. En aquest article, suggeriré que donar sentit a aquests intercanvis interculturals afegirà informació important als nostres esforços per comprendre els desenvolupaments formatius de les pantalles per als mitjans des de perspectives que van més enllà tant de les opinions occidentals com de les formacions ideològiques.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Erkki Huhtamo, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Erkki Huhtamo, UCLA, Los Angeles
És doctorat i professor d’Arts i Disseny d’Arts dels Mèdia i Cinema, Televisió i Mitjans Digitals a UCLA, Los Angeles. Ha impartit conferències internacionals, ha estat curador d’exposicions, dirigit programes de televisió i publicat en 11 idiomes. El seu llibre més important fins avui és Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles (The MIT Press, 2013). Té dues monografies més que es presentaran pròximament en The MIT Press: Fairy Engine: Media Archaeology as Topos Study (prevista per a 2025) i Gadget Head: Triangulations of Humans, Devices, and Topoi. A Media Archaeology (prevista per a 2025-2026). Ha acabat el primer esborrany d’una gran monografia, «Mechanics, Marionettes, and Media: Théâtre Morieux de Paris,Fairground Networks, and the Lost History of Itinerant Exhibitors».
Referències
Anonymous. “Flying and Futurism”. Aeronautics (UK), vol. XVII, no. 314 (New Series) (1919, 23 October): 375.
Azari, Fedele. Il teatro aereo futurista: Il volo come espressione artistica di stati d’animo. Milan: Direzione del movimento futurista, printed by Tipografia Taveggio, 1919. One sheet. Facsimile available at www.cittadegliarchivi.it/pages/getDetail/sysCodeld:IT-CPA-ST0083-0000069. Translated as “Futurist Aerial Theatre. Flight as an Artistic Expression of States of Mind”. The Drama Review: TDR, vol. 15, no. 1 (1970, Autumn): 128-130. DOI: https://doi.org/10.2307/1144600. [Accessed: 25 September 2016].
Balla, Giacomo; Benedetta, et. al. “Manifesto of Aeropainting”. In: Futurism: An Anthology. (1929, 22 September).
Berghaus, Günter. “F. T. Marinetti’s Concept of a Theatre Enhanced by Audio-Visual Media”. Forum Modernes Theater, vol. 22, no. 2, (2007): 112 (article: 105-116). Tübingen: Günter Narr Verlag.
Braun, Emily. “Shock and Awe: Futurist Aeropittura and the Theories of Giulio Douhet”. In: Vivien Greene (ed.). Italian Futurism 1909-1944: Reconstructing the Universe. New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 2014.
Capt. Burr Leyson. “Operation Typewriter”. Boy’s Life (The Boy Scouts of America), vol. XI, no. 5 (1950, May): 26, 66.
Capt. O. C. LeBoutillier. “Capt. O. C. LeBoutillier - A Famous Sky-Writer Tells of His Job”. Popular Science Monthly, vol. 114, no. 3 (1929, March).
Capt. Rickenbacker, Edward V. Fighting the Flying Circus. New York: Frederick A. Stokes Company, 1919.
Cantarelli, Gino. “La pirotechnica mezzo d’arte”. Procelleria, no. 5 (1920, February).
Demetz, Peter. The Air Show at Brescia, 1909. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2002.
Dorrian, Mark and Frédéric Pousin (eds.). Seeing from Above: The Aerial View in Visual Culture. London and New York: I. B. Taurris, 2013. DOI: https://doi.org/10.5040/9780755603527
Esposito, Fernando. Fascism, Aviation and Mythical Modernity. Trans. Patrick Camiller. New York: Palgrave Macmillan, 2015 [2011]. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137362995
Foss, Joe. Flying Marine: The Story Of His Flying Circus, As Told To Walter Simmons. New York: Books, Inc, Distr. E. P. Dutton & Co., 1943.
Foucault, Michel. “Of Other Spaces”. Trans. Jay Miskowiec. diacritics, vol. 16, no. 1 (1986, Spring). DOI: https://doi.org/10.2307/464648
Hall, Edward T. The Silent Language. Garden City, New York: Doubleday & Company, inc.
Huhtamo, Erkki. “A Menippean Satirist in the Rear View Mirror”. Journal of Visual Culture, vol. 13, no. 1 (2013). DOI: https://doi.org/10.1177/1470412913509450
Huhtamo, Erkki. “Aeronautikon! or, the journey of the balloon panorama”. In: Early Popular Visual Culture, vol. 7, no. 3, (2009, November). Colchester, Essex: Routledge. DOI: https://doi.org/10.1080/17460650903268760
Huhtamo, Erkki. “Peepholes and Skyscreens: an Archaeology of Media Culture”. Monograph, forthcoming.
Huhtamo, Erkki. “The Sky is (not) the Limit: Envisioning the Ultimate Public Media Display”. The Journal of Visual Culture (Sage), vol. 8, no. 3 (2009, December). DOI: https://doi.org/10.1177/1470412910364291
Johansen, Herbert. “Planes ‘Type’ Messages in the Sky”. Popular Science, vol. 155, no. 4 (1949, October), 136-138.
Kafka, Franz. The Circuito aereo internationale di Brescia. (1909): 5-20.
Lafrance, Adrienne. “What Happened to Skywriting?”. The Atlantic. (2014, April). https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/04/what-happened-to-skywriting/360764/. [Accessed: 25 September 2016].
Malsch, Friedemann. “Eine letzte (erste) Antizipation. Die Entdeckung des Fernsehens durch die italianischen Futuristen”. In: Edith Decker and Peter Weibel (eds.). Vom Verschwinden der Ferne: Telekommunikation und Kunst. Köln: DuMont Buchverlag, 1990.
Marinetti, Filippo Tommaso. “Extended Man and the Kingdom of the Machine”. In: Günter Berghaus (ed.). Critical Writings. Trans. Doug Thompson. (New York: Farrar, Straus and Giroux, 2006), 85-88. Written 1910, first published in Guerra sola Igiene del mondo, 1915.
Marinetti, Filippo Tommaso. “Il teatro aereo radiotelevisivo”. Gazzetta del popolo, (1932, 15 January). In: Günter Berghaus (ed.). Critical Writings. Trans. Doug Thompson. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2006.
Marinetti, Filippo Tommaso. “Technical Manifesto of Futurist Literature”. In: Günter Berghaus (ed.). Critical Writings. Trans. Doug Thompson. (New York: Farrar, Straus and Giroux, 2006), 107-119. The manifesto was originally printed as four-page leaflets in French and Italian, dated May 11, 1912, and August 11, 1912.
Marinetti, Filippo Tommaso. “The Foundation and Manifesto of Futurism”. In: Günter Berghaus (ed.). Critical Writings. Trans. Doug Thompson. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2006.
Marinetti, Filippo Tommaso. “War, the Sole Cleanser of the World”. (1911). In: Günter Berghaus (ed.). Critical Writings. Trans. Doug Thompson. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2006.
McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill, 1964.
Miller, Elizabeth E. Foreign Experiences of an American Girl. Meadville, Penn.: Messenger Print, 1895.
Morshed, Adnan. Impossible Heights: Skyscrapers, Flight, and the Master Builder. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816673186.001.0001
Oettermann, Stephan and Sibylle Spiegel. Bio-Bibliographisches Lexicon der Zauberkünstler. (Offenbach am Main: Edition Volker Huber, 2004), 105-106.
Poleskie, Steve. “Art and Flight: Historical Origins to Contemporary Works”. Leonardo, vol. 18, no. 2 (1985, April). DOI: https://doi.org/10.2307/1577873
Smith Jr., A. Leonard. “Broadcasting to Millions: Radio Telephony’s Extraordinary Growth - 200,000 Stations Installed in Last Three Months”. The New York Times (1922, 19 February).
Thébaud-Sorger, Marie. Une histoire des ballons: Invention, culture matérielle et imaginaire, 1783-1909. Paris: Éditions du patrimoine, Centre des monuments nationaux, 2010.
Turner, Earnest S. The Shocking History of Advertising. New York: Ballantine Books, 1953.
Villiers de L’Isle-Adam, Auguste de. “Celestial Publicity”. Cruel Takes. Trans. Robert Baldick. London: Oxford University Press, 1963.
Villiers de L’Isle-Adam, Auguste de. “La Découverte de M. Grave”. La Renaissance littéraire et artistique. (1873, 30 November).
Herausgegeben von Yasmin Doosry. Von oben gesehen. Die Vogelperspektive. Nürnberg: Verlag des Germanischen Nationalmuseums, 2014.
Ward, Artemus [Charles F. Browne]. “Scenes Outside the Fair Ground”. The Complete Works of Charles F. Browne Better Known as ‘Artemus Ward’. London: Chatto and Windus, 1871.
Wells, Jeff. “The Dying Art of Skywriting”. Mental Floss. https://www.mentalfloss.com/article/77616/dying-art-skywriting. [Accessed: 25 September 2016].
Winters, Nancy. Man Flies. The Story of Alberto Santos-Dumont Master of the Balloon. Hopewell, New Jersey: The Ecco Press, 1997.
Wohl, Robert. A Passion for Wings: Aviation and the Western Imagination 1908-1918. New Haven and London: Yale University Press, 1994. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8357.1995.tb00397.x
Press
Popular Mechanics. “Aerial Penmen Spread Mile-High Words Across the Heavens from Specially Designed Planes Bearing Smoke-Making Equipment”. Popular Mechanics, vol. 43, no. 4 (1925, April).
The New York Times. “Repeats his ‘Sky Writing’: Flier Again Attracts Crowds by ‘Smoke Casting’ From Plane”. The New York Times, (1922, 30 November).
The New York Times. “Wind Mars Sky-Writing”. The New York Times. (1924, 12 April).
The New York Times. “Jenkins to Test an Aerial Television ‘Eye’; Would Give Army Pictures of Enemy from Air”. The New York Times, (1929, 13 April): 11.
The New York Times. “Skywriters Mass Today: Air Stunt Over City by 6 Planes to Advertise Soft Drink”. The New York Times. (1946, 21 November).
The New York Times. “Mrs. John T. Remey, an Early Aviator, 81”. The New York Times, (1974, 29 March); 38. https://www.nytimes.com/1974/03/29/archives/mrs-john-t-remey-anearly-aviator-81.html.
The Scarf & Goggles Social Club. “Major Savage’s Sky-Writing Aeroplane”. The Scarf & Goggles Social Club (2013, corrected 2015). scarfandgoggles.wordpress.com/2013/03/22/western-front-warbirds-2/. [Accessed: 25 September 2016].
Patents
Clifford Savage, John. Assignor to the Skywriting Corporation of America, US Patent, No. 1,613,134, “Smoke Luminous or Other Visible Trails from Aircraft”, application filed June 30, 1922, patented Jan. 4, 1927.
Italian Futurism 1909-1944: Reconstructing the Universe, 183. Marinetti’s wartime manifesto “Il futurismo e la conflagratione; La danza futurista: danza dello schrapnel, danza della mitragliatrice, danza dell’aviatore: manifesto futurista,” L’Italia futurista, vol. 2, no. 21 (1917, 8 July): 1-2, included a reference to the “dance of the airplane.” Trans. in Marinetti, Critical Writings, 208-217. Another related work is Marinetti’s ink and pencil draving “Bombardamento aereo,” 1915-1916, Collection of Luce Marinetti, Roma.
John T. Remey. “Method and Apparatus for Forming Letters and Symbols in the Air,” US Patent No. 1,716,794, filed Dec. 7, 1923, patented June 11, 1929; “Method and Apparatus for Forming Letters and Symbols in the Air,” US Patent No. 1,716,795, filed Dec. 7, 1923, patented June 11, 1929.
John T. Remey. “Stabilized Vibration Absorbing Mounting”, US Patent No. 2,007,215, application filed Nov. 12, 1931, patented July 9, 1935.
Law L. Lovelace and Lawrence D. Bonebrake. “Method and Means of Producing Signals in the Sky at Night”, US Patent 1,552,627, application filed Sep. 2, 1924, patented Sep. 8, 1925.
Rolf Krohn Hansen and Sele Sidney Pike. “Production of Smoke Signs in the Air”, US Patent No. 2,674,820, application filed Dec. 23, 1949, patented April 13, 1954.
Sele Sidney Pike and Rolf K[rohn] Hansen. “Production of Smoke Signs in the Air”, US Patent No. 3,114,214, application filed June 24, 1960, patented Dec. 17, 1963; Anthony Stinis, “Sky Writing Apparatus,” US Patent 3,151,410, application filed Aug. 18, 1961, patented Oct. 6, 1964.
Sele Sidney Pike. “Banner Towing Means for Airplanes”. US Patent No. 2,194,869, application filed Oct. 21, 1938, patented March 26, 1940. According to Taylor (“Written in the Skies”), in England banner towing started in 1930.
Smith, Arthur R. US Patent 1,526,570, “Smoke Producer”, application filed July 31, 1923, patented Feb. 17, 1924.
Wendell H. Brockley. “Sky Writing Apparatus”, US Patent 2,019,652, application filed Oct. 13, 1933, patented Nov. 5, 1935. The invention was offered free for governmental purposes by the executrix, the inventor’s widow.
Willard Reed, Fr. “Method of Forming Designs in the Sky”, US Patent 1,850,635, application filed July 2, 1931, patented March 2, 1932.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Erkki Huhtamo, El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans? , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Erkki Huhtamo, Màquines de diversió, màquines de problemes , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Erkki Huhtamo, Començament i desenvolupament de l'arqueologia dels media , Artnodes: Núm. 5: (Setembre 2006). NODE 5. Entrevistes (coord.: Pau Alsina, Pau Waelder)
Articles similars
- Thomas Zummer, Observacions sobre certes afinitats i diferències entre pràctiques estètiques i científiques , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- José Vicente Martín Martínez, Iván Albalate Gauchía, Mirant dins de la caixa. El visor de diorames amb enfocament selectiu com a cas pràctic d'arqueologia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Desmuntant el mite de la immaterialitat de l'art digital: cap a un enfocament neomaterialista en les arts , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Jordi Sánchez-Navarro, Mobilitats, estètica de frontera i arqueologia prospectiva en la ciència-ficció cosmopolita de Miguel Llansó: "Crumbs" i "Jesus Shows You the Way to the Highway" com anarxius , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Mónica Rikić Fusté, Crisis existencials de màquines conscients: reflexions sobre la condició maquínica mitjançant l'art i la filosofia especulativa , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Lorena Lozano, Jardí en xarxa: art, naturalesa i societat o la necessitat d'una visió relacional sobre la vida orgànica i social , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Michael Naimark, Anàlisi dels darrers vint-i-cinc anys d'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Christiane Paul, Els nous mitjans en el "mainstream" , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Johanna Caplliure, Relats d’anticipació que auguren mons possibles , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jamie Allen - Node Coordinator, Introducció del node: La materialitat dels media: nous materialismes amb els mitjans, l'art i la tecnologia , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.