Procés d’individuació en ecologies híbrides: sobre la relació entre art, màquines i sistemes naturals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article proposa una perspectiva relacional de la tecnoestètica (Simondon-Stiegler) i una perspectiva ontoepistemològica (Barad-Bergson) dels objectes tècnics, amb la finalitat de concebre’ls com a processos de relacions dinàmiques, relacions obertes i embolicades entre la cultura natural-social-psíquica. Aquestes perspectives s’uneixen per a nosaltres, com a alternativa a la cibernètica, en què l’organització és determinada pel propòsit del procés. Partint d’una lectura difractiva de la noció d’individuació i organologia en Simondon-Stiegler (1958/2017) i d’una ontoepistemològica a «a mig camí» en el pensament de Barad-Bergson (1907/2007), es proposa una visió processal i híbrida dels objectes tècnics, amb la finalitat de proporcionar bases filosòfiques que vagin més enllà de les dicotomies modernes cultura/naturalesa, humans/no-humans i natural/artificial. Usant aquestes idees per reflexionar sobre les obres d’art interactives contemporànies, l’article aborda una noció de creativitat com un assemblatge en què l’ésser humà i el no-humà es produeixen en la constitució mútua, de manera que considera la relació entre les arts, les màquines i la naturalesa i els seus processos d’ontogènesi (Simondon, 2015) i epifilogènesi en aquest procés (Stiegler, 2002).
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Renzo Filinich, Daniela Cespedes, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Renzo Filinich, Universitat de Witwatersrand, Johannesburg
(Lima, 1978). Artista medial i investigador, doctor en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat, a la Universitat de Valparaíso. Màster en Arts Medials, a la Universitat de Xile. És investigador en Cultura Tecnològica i Estètica, i actualment treballa com a investigador postdoctoral a la facultat d’arts de la Universitat de Wits, a Johannesburg; com a artista en residència del Posthuman Art Network, i com a investigador associat al Research Network for Philosophy and Technology que dirigeix Yuk Hui.
Daniela 1991 Cespedes, Investigadora i cineasta del Colectivo Pliegue
Directora creativa, investigadora/traductora i documentalista del Colectivo Pliegue, i productora audiovisual que investiga el pensament posthumà, les estètiques del procés, els nous formats de cinema/assaig i la cultura de recerca contemporània. Investigadora en el projecte de performance Yeguada Latinoamericana i Proyecto Chresis. Productora creativa i guionista de Paradojas del Nihilismo, La academia (2020), Documental 18-0 (2020) i directora d’Identidad y Simulacro (2019). Màster en Art Contemporani, Universitat de Barcelona IL3. Psicòloga, Pontifícia Universitat Catòlica.
Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham, NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Bergson, Henri. La evolución creadora (Trans. P. Ires). Cactus, 2007 [1907].
Clark, Andy and David Chalmers. “The Extended Mind”. Analysis, vol. 58, no. 1, (1998): 7-19. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7
Deleuze, Gilles. Bergsonism (Trans. H. Tomlinson & B. Habberjam). Zone Books, 1991 [1966].
Hall, Gary. Digitize This Book!: The Politics of New Media, or Why We Need Open Access Now. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
Hui, Yuk. “On Cosmotechnics”. Techné: Research in Philosophy and Technology, vol. 21, no. 2, (2017): 319-341. DOI: https://doi.org/10.5840/techne201711876
Hui, Yuk. Art and cosmotechnics. University of Minnesota Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctv1qgnq42
Hui, Yuk. “Machine and Ecology”. Angelaki, vol. 25, no. 4, (3 July 2020): 54-66. DOI: https://doi.org/10.1080/0969725x.2020.1790835
Massumi, Brian. A shock of thought: Expression After Deleuze and Guattari. Routledge: London, 2002.
Morizot, Baptiste. “La néoténie dans la pensée de Simondon: Ontogénèse d’une hypothèse”. In: J. H. Barthélémy (ed.). Cahiers Simondon, no. 3 (L’Harmattan, 2011), 109-129.
Simondon, Gilbert. El modo de existencia de los objetos técnicos (Trans. M. Martínez & P. Rodríguez). Prometeo, 2008 [1958].
Simondon, Gilbert. La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Cactus, 2015.
Stiegler, Bernard. La Técnica y el tiempo I: El pecado de Epimeteo (Trans. B. Mo-rales Bastos). Argitaletxe Hiru, 2002 [1994].
Stiegler, Bernard. “General Ecology, Economy, and Organology” (Trans. D. Ross). En: E. Hörl & J. Burton (eds.). General Ecology: The new ecological paradigm (Bloomsbury, 2017), 129-150.
Stiegler, Bernard.. “Artificial Stupidity and Artificial Intelligence in the Anthropocene”. [Lecture] made in the Instituto de Ereignis, Shanghai, China the 23 of November, (2018a). https://www.academia.edu/37849763/Bernard_Stiegler_Artificial_Stupidity_and_Artificial_Intelligence_in_the_Anthropocene_2018_
Stiegler, Bernard. The Neganthropocene (Trans. D. Ross). Open Humanities Press, 2018b.
Stiegler, Bernard. “Elements for a General Organology”. Derrida Today, vol. 13, no. 1 (2020, May): 72-94. DOI: https://doi.org/10.3366/drt.2020.0220
Van der Tuin, Iris. “A different Starting Point, a Different Metaphysics: Reading Bergson and Barad Diffractively”. Hypatia, Winter 2011, vol. 26, no. 1, (2011): 22-42. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01114.x
Van Loon, Joost. Media Technology: Critical Perspectives. Open University Press, 2007.
Wiener, Norbert. Cybernetics: or control and communication in the animal and the machine. Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press, 1948.
Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham, NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Bergson, Henri. La evolución creadora (Trans. P. Ires). Cactus, 2007 [1907].
Clark, Andy and David Chalmers. “The Extended Mind”. Analysis, vol. 58, no. 1, (1998): 7-19. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7
Deleuze, Gilles. Bergsonism (Trans. H. Tomlinson & B. Habberjam). Zone Books, 1991 [1966].
Hall, Gary. Digitize This Book!: The Politics of New Media, or Why We Need Open Access Now. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
Hui, Yuk. “On Cosmotechnics”. Techné: Research in Philosophy and Technology, vol. 21, no. 2, (2017): 319-341. DOI: https://doi.org/10.5840/techne201711876
Hui, Yuk. Art and cosmotechnics. University of Minnesota Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctv1qgnq42
Hui, Yuk. “Machine and Ecology”. Angelaki, vol. 25, no. 4, (3 July 2020): 54-66. DOI: https://doi.org/10.1080/0969725x.2020.1790835
Massumi, Brian. A shock of thought: Expression After Deleuze and Guattari. Routledge: London, 2002.
Morizot, Baptiste. “La néoténie dans la pensée de Simondon: Ontogénèse d’une hypothèse”. In: J. H. Barthélémy (ed.). Cahiers Simondon, no. 3 (L’Harmattan, 2011), 109-129.
Simondon, Gilbert. El modo de existencia de los objetos técnicos (Trans. M. Martínez & P. Rodríguez). Prometeo, 2008 [1958].
Simondon, Gilbert. La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Cactus, 2015.
Stiegler, Bernard. La Técnica y el tiempo I: El pecado de Epimeteo (Trans. B. Mo-rales Bastos). Argitaletxe Hiru, 2002 [1994].
Stiegler, Bernard. “General Ecology, Economy, and Organology” (Trans. D. Ross). En: E. Hörl & J. Burton (eds.). General Ecology: The new ecological paradigm (Bloomsbury, 2017), 129-150.
Stiegler, Bernard.. “Artificial Stupidity and Artificial Intelligence in the Anthropocene”. [Lecture] made in the Instituto de Ereignis, Shanghai, China the 23 of November, (2018a). https://www.academia.edu/37849763/Bernard_Stiegler_Artificial_Stupidity_and_Artificial_Intelligence_in_the_Anthropocene_2018_
Stiegler, Bernard. The Neganthropocene (Trans. D. Ross). Open Humanities Press, 2018b.
Stiegler, Bernard. “Elements for a General Organology”. Derrida Today, vol. 13, no. 1 (2020, May): 72-94. DOI: https://doi.org/10.3366/drt.2020.0220
Van der Tuin, Iris. “A different Starting Point, a Different Metaphysics: Reading Bergson and Barad Diffractively”. Hypatia, Winter 2011, vol. 26, no. 1, (2011): 22-42. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01114.x
Van Loon, Joost. Media Technology: Critical Perspectives. Open University Press, 2007.
Wiener, Norbert. Cybernetics: or control and communication in the animal and the machine. Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press, 1948.
Articles similars
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Mikel Otxoteko, Cap a nous estats de fluïdesa en l’art audiovisual , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Lorena Lozano, Jardí en xarxa: art, naturalesa i societat o la necessitat d'una visió relacional sobre la vida orgànica i social , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Christian Alonso, Pràctiques artístiques, contextos discursius i humanitats mediambientals en l'època de l'antropocè , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Federica Matelli, “Speculations on Anonymous Materials”: l’especulació sobre la materialitat del capitalisme artístic com a resposta crítica a l’estetització de la vida quotidiana , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Mª Isabel Soler Ruiz, Rosa Mármol Pérez, Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jörgen Skågeby, Contracorrents del màrqueting del ‘microordinador’: ordinadors personals i genealogia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Diego Gómez-Venegas, Cybersyn i la memòria simbòlica del paper , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Jan Distelmeyer, De l’objecte al procés. Interfície política d’informatització en xarxa , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Slavko Kacunko, Els bacteris com a nexe arqueològic per a una forma integradora d'investigació sanitària i del patrimon , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.