Procés d’individuació en ecologies híbrides: sobre la relació entre art, màquines i sistemes naturals

Main Article Content

Renzo Filinich
https://orcid.org/0000-0003-1752-0232
Daniela 1991 Cespedes

Aquest article proposa una perspectiva relacional de la tecnoestètica (Simondon-Stiegler) i una perspectiva ontoepistemològica (Barad-Bergson) dels objectes tècnics, amb la finalitat de concebre’ls com a processos de relacions dinàmiques, relacions obertes i embolicades entre la cultura natural-social-psíquica. Aquestes perspectives s’uneixen per a nosaltres, com a alternativa a la cibernètica, en què l’organització és determinada pel propòsit del procés. Partint d’una lectura difractiva de la noció d’individuació i organologia en Simondon-Stiegler (1958/2017) i d’una ontoepistemològica a «a mig camí» en el pensament de Barad-Bergson (1907/2007), es proposa una visió processal i híbrida dels objectes tècnics, amb la finalitat de proporcionar bases filosòfiques que vagin més enllà de les dicotomies modernes cultura/naturalesa, humans/no-humans i natural/artificial. Usant aquestes idees per reflexionar sobre les obres d’art interactives contemporànies, l’article aborda una noció de creativitat com un assemblatge en què l’ésser humà i el no-humà es produeixen en la constitució mútua, de manera que considera la relació entre les arts, les màquines i la naturalesa i els seus processos d’ontogènesi (Simondon, 2015) i epifilogènesi en aquest procés (Stiegler, 2002).

Paraules clau:

individuació, màquines, ontogènesi, ecologia, nou materialisme

Article Details

Com citar
Filinich, Renzo; and Cespedes, Daniela 1991. “Procés d’individuació en ecologies híbrides: sobre la relació entre art, màquines i sistemes naturals”. Artnodes, no. 33, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i33.418893.
Biografies de l'autor/a

Renzo Filinich, Universitat de Witwatersrand, Johannesburg

(Lima, 1978). Artista medial i investigador, doctor en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat, a la Universitat de Valparaíso. Màster en Arts Medials, a la Universitat de Xile. És investigador en Cultura Tecnològica i Estètica, i actualment treballa com a investigador postdoctoral a la facultat d’arts de la Universitat de Wits, a Johannesburg; com a artista en residència del Posthuman Art Network, i com a investigador associat al Research Network for Philosophy and Technology que dirigeix Yuk Hui.

Daniela 1991 Cespedes, Investigadora i cineasta del Colectivo Pliegue

Directora creativa, investigadora/traductora i documentalista del Colectivo Pliegue, i productora audiovisual que investiga el pensament posthumà, les estètiques del procés, els nous formats de cinema/assaig i la cultura de recerca contemporània. Investigadora en el projecte de performance Yeguada Latinoamericana i Proyecto Chresis. Productora creativa i guionista de Paradojas del Nihilismo, La academia (2020), Documental 18-0 (2020) i directora d’Identidad y Simulacro (2019). Màster en Art Contemporani, Universitat de Barcelona IL3. Psicòloga, Pontifícia Universitat Catòlica.

Referències

Barad, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham, NC: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Bergson, Henri. La evolución creadora (Trans. P. Ires). Cactus, 2007 [1907].

Clark, Andy and David Chalmers. “The Extended Mind”. Analysis, vol. 58, no. 1, (1998): 7-19. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7

Deleuze, Gilles. Bergsonism (Trans. H. Tomlinson & B. Habberjam). Zone Books, 1991 [1966].

Hall, Gary. Digitize This Book!: The Politics of New Media, or Why We Need Open Access Now. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

Hui, Yuk. “On Cosmotechnics”. Techné: Research in Philosophy and Technology, vol. 21, no. 2, (2017): 319-341. DOI: https://doi.org/10.5840/techne201711876

Hui, Yuk. Art and cosmotechnics. University of Minnesota Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctv1qgnq42

Hui, Yuk. “Machine and Ecology”. Angelaki, vol. 25, no. 4, (3 July 2020): 54-66. DOI: https://doi.org/10.1080/0969725x.2020.1790835

Massumi, Brian. A shock of thought: Expression After Deleuze and Guattari. Routledge: London, 2002.

Morizot, Baptiste. “La néoténie dans la pensée de Simondon: Ontogénèse d’une hypothèse”. In: J. H. Barthélémy (ed.). Cahiers Simondon, no. 3 (L’Harmattan, 2011), 109-129.

Simondon, Gilbert. El modo de existencia de los objetos técnicos (Trans. M. Martínez & P. Rodríguez). Prometeo, 2008 [1958].

Simondon, Gilbert. La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Cactus, 2015.

Stiegler, Bernard. La Técnica y el tiempo I: El pecado de Epimeteo (Trans. B. Mo-rales Bastos). Argitaletxe Hiru, 2002 [1994].

Stiegler, Bernard. “General Ecology, Economy, and Organology” (Trans. D. Ross). En: E. Hörl & J. Burton (eds.). General Ecology: The new ecological paradigm (Bloomsbury, 2017), 129-150.

Stiegler, Bernard.. “Artificial Stupidity and Artificial Intelligence in the Anthropocene”. [Lecture] made in the Instituto de Ereignis, Shanghai, China the 23 of November, (2018a). https://www.academia.edu/37849763/Bernard_Stiegler_Artificial_Stupidity_and_Artificial_Intelligence_in_the_Anthropocene_2018_

Stiegler, Bernard. The Neganthropocene (Trans. D. Ross). Open Humanities Press, 2018b.

Stiegler, Bernard. “Elements for a General Organology”. Derrida Today, vol. 13, no. 1 (2020, May): 72-94. DOI: https://doi.org/10.3366/drt.2020.0220

Van der Tuin, Iris. “A different Starting Point, a Different Metaphysics: Reading Bergson and Barad Diffractively”. Hypatia, Winter 2011, vol. 26, no. 1, (2011): 22-42. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01114.x

Van Loon, Joost. Media Technology: Critical Perspectives. Open University Press, 2007.

Wiener, Norbert. Cybernetics: or control and communication in the animal and the machine. Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press, 1948.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.