Cap a un art postlocatiu
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En la nova ontologia espacial híbrida els processos de producció simbòlica i cultural qüestionen la validesa del marc teòric de l’art locatiu, associat en un principi a la psicogeografía situacionista i al context informacional ofert per les metadades del GPS. No obstant això, l’art postlocatiu supera el marc anterior assumint críticament el paper important que juguen les multiplicitats no humanes, tant en la representació pública com en la delegació de la producció geosemàntica en la IA. Les estratègies artístiques que desplega semblen estar abocades a un despertar crític, actiu i contingent en la presa de posicions d’un humà descentrat dins del complex teixit d’heterogenis assemblatges i múltiples significats que formen el seu entorn onlife.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Santiago Morilla, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Santiago Morilla, Universitat Complutense de Madrid
Madrid, 1973. Artista multidisciplinari, doctor en Art Contemporani (UCM, Madrid) i especialitzat en New Media Art (Mitjana Lab, UIAH, Finlàndia), investigador i professor de la Facultat de Belles Arts de la UCM. Actualment forma part dels grups de recerca Pràctiques artístiques i noves formes de coneixement (id UCM: 588), Fossil Aesthetics: A Political Ecology of Art History, Visual Culture and Cultural Imaginaries of Modernity (CSIC/PEU 202010E005) i Art Urbà i Tecnosfera (UCM i Universitat de Rennes 2, França).
Desenvolupa la seva recerca basada en l’art en el camp de les ecovenciones, les tecnologies situades, l’art postlocatiu, les pràctiques artístiques contracartogràfiques i les sinergies d’art + naturalesa + tecnologia. El seu enfocament persegueix la producció crítica d’un espai comú de convivència, on sigui possible establir dinàmiques alternatives i imaginatives de col·laboració amb l’alteritat a través de l’escolta, respectant i equilibrant diversos agents i sistemes (davant els costosos col·lapses ecosistèmics de l’antropocè/capitalocè).
Bratton, Benjamin H. y Natalie Jeremijenko. Suspicious Images, Latent Interfaces + Community Wireless Networks As Situated Advocacy (Situated Technologies Pamphlets, 3). Nueva York: The Architectural League of New York, 2008.
Cerda Seguel, Diego. «El mundo según Google. Google Earth y la creación del dispositivo geosemántico global». Escáner Cultural. Revista Virtual de Arte Contemporáneo y Nuevas Tendencias, no. 86 (2006). http://www.escaner.cl/escaner86/ensayo.html
Cornell, Lauren y Kazys Varnelis. «Down The Line». Frieze, (2011, septiembre). https://www.frieze.com/article/down-line
Critchley, Simon. «The Infinite Demand of Art». Art & Research: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, vol. 3, no. 2 (2010). http://www.artandresearch.org.uk/v3n2/critchley.php
Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 2004 (primera edición de 1980).
Dibbell, Julian. Play Money: Or How I Quit My Job and Made Millions Trading Virtual Loot. Nueva York: Basic Books, 2007.
Floridi, Luciano. «A Look into the Future Impact of ITC on Our Live». The Information Society, vol. 23, no. 1 (2007): 59-64. DOI: https://doi.org/10.1080/01972240601059094
Floridi, Luciano. The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era. Nueva York: Springer Open, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6
Floridi, Luciano. «Hyperhistory, the Emergence of the MASs, and the Design of Infraethics». En: The Next Step. Exponential Life. Madrid: BBVA, 2016. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3849902
Frodsham, Daniel James. Mapping Beyond Cartography: The Experimental Maps of Artists Working with Locative Media. Tesis doctoral, Universidad de Exeter, 2015.
Gibson, William. Spook Country. Nueva York: G. P. Putnam’s Sons, 2007.
Hemment, Drew. «Locative Dystopia». Nettime.org (January 9, 2004): 1-6. https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/30831/1/Locative_Dystopia_2.pdf
Hemment, Drew. «Locative Arts». Leonardo Journal, vol. 39, no. 4 (2006): 349-355. DOI: https://doi.org/10.1162/leon.2006.39.4.348
Holmes, Brian. «Drifting Through the Grid: Psychogeography and Imperial Infrastructure». Springerin, no. 3 (2004). https://www.springerin.at/en/2004/3/durch-das-raster-schweifen/
Jameson, Fredric. Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1992. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419
Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Morilla, Santiago. Prácticas cartográficas del arte postlocativo. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2021. https://eprints.ucm.es/id/eprint/66355/
Morton, Timothy. The Ecological Thought. Cambridge, Massachussetts; Londres, Inglaterra: Harvard University Press, 2010.
Paraskevopoulou, Olga, Dimitris Charitos y Charalampos Rizopoulos. «Prácticas artísticas basadas en la localización que desafían la noción tradicional de cartografía». Artnodes, no. 8 (2008): 1-15. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i8.769
Pope, Simon. «The Shape of Locative Media». MetaMute, no. 9 (2005). https://www.metamute.org/editorial/articles/shape-locative-media
Rancière, Jacques. The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Nueva York: Continuum, 2006.
Rancière, Jacques. Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona y Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2005.
Russel, Ben. Headmap Manifesto: Know your Place (Location-Aware Devices). Headmap.org (1999): 1-33. https://digital.typepad.com/headmapmanifesto.pdf
Tuters, Marc y Kazys Varnelis. «Beyond Locative Media: Giving Shape to the Internet of Things». Leonardo Journal, vol. 39, no. 4 (2006): 357-363. DOI: https://doi.org/10.1162/leon.2006.39.4.357
Tuters, Marc. «Forget Psychogeography: The Object-Turn in Locative Media». Unstable Platforms. The promise and Peril of Transition (2011): 1-29. Cambridge: The Massachusetts Institute of Technology. http://web.mit.edu/comm-forum/legacy/mit7/papers/Tuters_DMI_MIT7.pdf
Tuters, Marc. «From Mannerist Situationism to Situated Media». Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 18, no. 3 (2012): 267-282. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856512441149
Van Der Akker, Robin. The Social Production of Hybrid Space. Tesis doctoral, Universidad Erasmo, Róterdam, 2018. https://repub.eur.nl/pub/108991
Zeffiro, Andrea. «A Location of One’s Own: A Genealogy of Locative Media». Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 18, no. 3 (2012): 249-266. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856512441148
Articles similars
- Rafael Ortiz Martinez de Carnero, El cos humà des d’una perspectiva biotecnològica en contextos artístics: espai actiu d’experimentació en constant transformació , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Caterina Antonopoulou, Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- José Ramón Alcalá Mellado, Vicente Jarque Soriano, Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Rama Carl Hoetzlein, Cultures de coneixement en el New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Amy Alexander, Programació amb finalitats artístiques o software art , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Ruth Pagès, L'entorn del net art i la seva recepció: el procés d'apreciació de l'obra de JODI , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Víctor Murillo Ligorred, Nora Ramos Vallecillo, Transdisciplinarietat entre art, ciència i tecnologia: superació de fronteres en les propostes didacticoexpositives de Karin Ohlenschläger en la seva etapa com a directora de LABoral Gijón , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Morten Søndergaard, Laura Beloff, Viure vides biotècniques: soroll, paràsits i pràctiques relacionals , Artnodes: Núm. 30
- Joshua Korenblat, Laia Solé Coromina, Món sense dissenyar: què significa educar caminant en l’Antropocè , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Cristina Albu, Cinc graus de separació entre l'art i els nous mitjans: projectes d'art i tecnologia amb la perspectiva de la crítica , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.