Cap a un art postlocatiu

Main Article Content

Santiago Morilla
https://orcid.org/0000-0003-2770-5492

En la nova ontologia espacial híbrida els processos de producció simbòlica i cultural qüestionen la validesa del marc teòric de l’art locatiu, associat en un principi a la psicogeografía situacionista i al context informacional ofert per les metadades del GPS. No obstant això, l’art postlocatiu supera el marc anterior assumint críticament el paper important que juguen les multiplicitats no humanes, tant en la representació pública com en la delegació de la producció geosemàntica en la IA. Les estratègies artístiques que desplega semblen estar abocades a un despertar crític, actiu i contingent en la presa de posicions d’un humà descentrat dins del complex teixit d’heterogenis assemblatges i múltiples significats que formen el seu entorn onlife.

Paraules clau
art postlocatiu, mitjans postlocatius, art locatiu, espai híbrid, onlife

Article Details

Com citar
Morilla, Santiago. “Cap a un art postlocatiu”. Artnodes, no. 31, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i31.402704.
Biografia de l'autor/a

Santiago Morilla, Universitat Complutense de Madrid

Madrid, 1973. Artista multidisciplinari, doctor en Art Contemporani (UCM, Madrid) i especialitzat en New Media Art (Mitjana Lab, UIAH, Finlàndia), investigador i professor de la Facultat de Belles Arts de la UCM. Actualment forma part dels grups de recerca Pràctiques artístiques i noves formes de coneixement (id UCM: 588), Fossil Aesthetics: A Political Ecology of Art History, Visual Culture and Cultural Imaginaries of Modernity (CSIC/PEU 202010E005) i Art Urbà i Tecnosfera (UCM i Universitat de Rennes 2, França).

Desenvolupa la seva recerca basada en l’art en el camp de les ecovenciones, les tecnologies situades, l’art postlocatiu, les pràctiques artístiques contracartogràfiques i les sinergies d’art + naturalesa + tecnologia. El seu enfocament persegueix la producció crítica d’un espai comú de convivència, on sigui possible establir dinàmiques alternatives i imaginatives de col·laboració amb l’alteritat a través de l’escolta, respectant i equilibrant diversos agents i sistemes (davant els costosos col·lapses ecosistèmics de l’antropocè/capitalocè).

Referències

Bratton, Benjamin H. y Natalie Jeremijenko. Suspicious Images, Latent Interfaces + Community Wireless Networks As Situated Advocacy (Situated Technologies Pamphlets, 3). Nueva York: The Architectural League of New York, 2008.

Cerda Seguel, Diego. «El mundo según Google. Google Earth y la creación del dispositivo geosemántico global». Escáner Cultural. Revista Virtual de Arte Contemporáneo y Nuevas Tendencias, no. 86 (2006). http://www.escaner.cl/escaner86/ensayo.html

Cornell, Lauren y Kazys Varnelis. «Down The Line». Frieze, (2011, septiembre). https://www.frieze.com/article/down-line

Critchley, Simon. «The Infinite Demand of Art». Art & Research: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, vol. 3, no. 2 (2010). http://www.artandresearch.org.uk/v3n2/critchley.php

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 2004 (primera edición de 1980).

Dibbell, Julian. Play Money: Or How I Quit My Job and Made Millions Trading Virtual Loot. Nueva York: Basic Books, 2007.

Floridi, Luciano. «A Look into the Future Impact of ITC on Our Live». The Information Society, vol. 23, no. 1 (2007): 59-64. DOI: https://doi.org/10.1080/01972240601059094

Floridi, Luciano. The Onlife Manifesto. Being Human in a Hyperconnected Era. Nueva York: Springer Open, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6

Floridi, Luciano. «Hyperhistory, the Emergence of the MASs, and the Design of Infraethics». En: The Next Step. Exponential Life. Madrid: BBVA, 2016. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3849902

Frodsham, Daniel James. Mapping Beyond Cartography: The Experimental Maps of Artists Working with Locative Media. Tesis doctoral, Universidad de Exeter, 2015.

Gibson, William. Spook Country. Nueva York: G. P. Putnam’s Sons, 2007.

Hemment, Drew. «Locative Dystopia». Nettime.org (January 9, 2004): 1-6. https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/30831/1/Locative_Dystopia_2.pdf

Hemment, Drew. «Locative Arts». Leonardo Journal, vol. 39, no. 4 (2006): 349-355. DOI: https://doi.org/10.1162/leon.2006.39.4.348

Holmes, Brian. «Drifting Through the Grid: Psychogeography and Imperial Infrastructure». Springerin, no. 3 (2004). https://www.springerin.at/en/2004/3/durch-das-raster-schweifen/

Jameson, Fredric. Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1992. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419

Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Morilla, Santiago. Prácticas cartográficas del arte postlocativo. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2021. https://eprints.ucm.es/id/eprint/66355/

Morton, Timothy. The Ecological Thought. Cambridge, Massachussetts; Londres, Inglaterra: Harvard University Press, 2010.

Paraskevopoulou, Olga, Dimitris Charitos y Charalampos Rizopoulos. «Prácticas artísticas basadas en la localización que desafían la noción tradicional de cartografía». Artnodes, no. 8 (2008): 1-15. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i8.769

Pope, Simon. «The Shape of Locative Media». MetaMute, no. 9 (2005). https://www.metamute.org/editorial/articles/shape-locative-media

Rancière, Jacques. The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Nueva York: Continuum, 2006.

Rancière, Jacques. Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona y Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2005.

Russel, Ben. Headmap Manifesto: Know your Place (Location-Aware Devices). Headmap.org (1999): 1-33. https://digital.typepad.com/headmapmanifesto.pdf

Tuters, Marc y Kazys Varnelis. «Beyond Locative Media: Giving Shape to the Internet of Things». Leonardo Journal, vol. 39, no. 4 (2006): 357-363. DOI: https://doi.org/10.1162/leon.2006.39.4.357

Tuters, Marc. «Forget Psychogeography: The Object-Turn in Locative Media». Unstable Platforms. The promise and Peril of Transition (2011): 1-29. Cambridge: The Massachusetts Institute of Technology. http://web.mit.edu/comm-forum/legacy/mit7/papers/Tuters_DMI_MIT7.pdf

Tuters, Marc. «From Mannerist Situationism to Situated Media». Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 18, no. 3 (2012): 267-282. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856512441149

Van Der Akker, Robin. The Social Production of Hybrid Space. Tesis doctoral, Universidad Erasmo, Róterdam, 2018. https://repub.eur.nl/pub/108991

Zeffiro, Andrea. «A Location of One’s Own: A Genealogy of Locative Media». Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 18, no. 3 (2012): 249-266. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856512441148

Articles similars

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.