Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En 2023, el Laboratorio de Lluz (UPV) fa 33 anys, i és un bon moment per reflexionar, i compartir aquesta reflexió, sobre les aportacions i els posicionaments del treball dut a terme per aquest grup d’investigadors i col·lectiu artístic que és considerat com un dels primers nodes d’universitat, art, ciència i tecnologia del panorama espanyol. Repensar el treball d’aquest col·lectiu implica també revisar les condicions de possibilitat que existien en el context espanyol fa 30 anys i les que existeixen avui per a la recerca art-ciència-tecnologia a Espanya. Revisar el Laboratori de Llum és també atendre l’exercici de comprendre la importància de l’evolució de la col·laboració interdisciplinària i el valor de les aportacions individuals en el col·lectiu en el marc de la recerca en art i la docència artística universitària en el context espanyol.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Moises Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Moisés Mañas Carbonell, Universitat Politècnica de València
Artista multimèdia, investigador i professor titular d’universitat. Doctor en Arts Visuals i Intermèdia per la Universitat Politècnica de València (UPV). Actualment és professor de Media Art en el Departament d’Escultura de la UPV. És director des del 2012 del Màster Oficial en Arts Visuals i Multimèdia (UPV). És membre des del 2000 del grup de recerca I+D+i de Laboratorio de Luz. Des del 1996 fa ús de les noves tecnologies aplicades a l’art. El seu treball ha estat presentat i premiat en diferents festivals i exposicions relacionades amb art i tecnologia, dins i fora d’Espanya des del 1997. Ha presentat comunicacions i format part de taules rodones en festivals d’art electrònic com FutureEverything (Manchester), Ars Electrónica - Electro Campus (Linz, Àustria), Transmediale (Berlín), AMAZE (Berlín) i ISEA (Istanbul). Des del 2002 ha participat en nou projectes de recerca en Art i Tecnologia subvencionats en convocatòries públiques nacionals i europees. Ha dirigit sis tesis doctorals.
María José Martínez de Pisón Ramón, Universitat Politècnica de València
Artista multimèdia, investigadora i professora titular d’universitat. Doctora en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València (UPV). Actualment és professora en el departament de Pintura de la UPV. Fundadora del grup de recerca I+D+i del Laboratorio de Luz en 1990. Fundadora de la revista de recerca Arte: proyectos e ideas en 1992. En la seva dilatada trajectòria ha dirigit quinze tesis doctorals des del 1992 i ha participat en més de dotze projectes de recerca en Art i Tecnologia subvencionats en convocatòries públiques nacionals i europees com a investigadora principal en quatre d’ells.
Baigorri, Laura. «El transmisor». Interzona (2000). https://www.interzona.org/transmisor.html
Benjamin, Walter. «La tarea del traductor». Teorías de la traducción. Antología de textos, 335-347. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1996.
Benjamin, Walters. El origen Trauerspiel alemán. Madrid: Abada Editores, 2012.
Brea, José Luis. «Idea de la claridad». Arte: proyectos e ideas, no. 1. Universitat Politècnica de València, 1993.
Deleuze, Gilles. «¿Qué es un dispositivo?». Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999.
Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage (DOCAM). «The DOCAM Research Alliance». DOCAM (s. f.). https://www.docam.ca/en.html
GAmuza. «Hybrid Live OF Sketching IDE». Gamuza (s. f.). https://gamuza.d3cod3.org/
García, Lino y Pilar Montero Vilar. «The Challenges of Digital Art Presentation». E-conservation, no. 14 (2010): 43-53. https://www.researchgate.net/publication/275461897_THE_CHALLENGES_OF_DIGITAL_ART_PRESERVATION
Gold, Rich. The Plenitude: Creativity, Innovation, and Making Stuff. Massachusetts: MIT Press, 2021.
Han, Byung-Chul. No cosas: quiebras del mundo de hoy. Barcelona: Taurus, 2021.
Laboratorio de Luz. «24 Frames». Laboluz (2022). https://laboluz.webs.upv.es/projects/24-frames/
Krueger, Myron W. «Towards Interactive Aesthetics». Ars Electronica (2004). https://webarchive.ars.electronica.art/en/archiv_files/20041/FE_2004_krueger_en.pdf
Laboratorio de Luz. Arte: proyectos e ideas. no. 1-7 (1992-). http://laboluz.webs.upv.es/revista/
Laboratorio de Luz. «Proyectante de Sombra». Laboluz (1993). http://laboluz.webs.upv.es/projects/proyectante-de-sombra/
Laboratorio de Luz. «Baterie-Cinema». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/baterie-cinema/
Laboratorio de Luz. «PB-97-0335 [idea][imagen[universidad]». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/pb-97-0335-ideaimagenuniversidad/
Laboratorio de Luz. «Entre Cabanyal». Laboluz (2002). http://laboluz.webs.upv.es/projects/entre_cabanyal/
Laboratorio de Luz. «Cabanyal: Passat, Present, futur». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/canbanyal-passat-present-futur/
Laboratorio de Luz. «Delem: delayed mirror». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/delem-delayed-mirror/
Laboratorio de Luz. «NotBook AR». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/notbook-ar/
Laboratorio de Luz. «Modulador de luz». Laboluz (2006). http://laboluz.webs.upv.es/projects/modulador-de-luz/
Maldonado, José, Trinidad Gracia, María José Martínez de Pisón, Emilio Martínez, Josepa López, Sergio Lecuona, Emanuele Mazza, Bia Santos, Manuel Ferrer, Alena Mesarosova, Irene Sánchez y Sergio Martínez. «Transductor Ecomedia. EN_SER_ES. Visibilización de Biotopos y entrelazamiento de energías». Conferencia presentada en el Congreso Internacional Paisaje y sostenibilidad: Escuchando la diversidad. Universidad Autónoma de Madrid, 13 de octubre de 2022. https://laboluz.webs.upv.es/marjalStation/docs/Paper_SOS_13.pdf
Martínez de Pisón, María José. «Luz y no luz: Preámbulo a los proyectos del laboratorio». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Martínez de Pisón, María José, Salomé Cuesta y Trinidad Gracia. «Editorial» Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. Live Creative Coding. Introducción a la programación creativa con Gamuza. Valencia: Asociación cultural Plutón, 2016. http://mpison.webs.upv.es/mie1/text/GAmuza_Live_Creative_Coding.pdf
Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. «Mosaic, an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Conferencia presentada en el International Conference on Live Coding (ICLC 2019). Madrid: Medialab Prado, del 16 al 18 de enero de 2019. https://iclc.toplap.org/2019/papers/paper50.pdf
Mosaic. «Mosaic ↀ an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Mosaic (s. f.). https://mosaic.d3cod3.org/
Parés, Roc. «Mundos de luz». Arte: proyectos e ideas, no. 2 (1994). Universitat Politècnica de València.
Plataforma Salvem el Cabanyal. «Salvem el Cabanyal—La Resistència». Cabanyal.com (s. f.). http://cabanyal.com/els-fets/
Rekalde, Josu. «Soportes electrónicos para la creación artística. La experiencia de la especialidad de Audiovisuales en la Facultad de Bellas Artes de Bilbao». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Universitat Politècnica de València. «Laboratorio de Luz». Laboluz (s. f.). http://www.laboluz.com
Baigorri, Laura. «El transmisor». Interzona (2000). https://www.interzona.org/transmisor.html
Benjamin, Walter. «La tarea del traductor». Teorías de la traducción. Antología de textos, 335-347. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1996.
Benjamin, Walters. El origen Trauerspiel alemán. Madrid: Abada Editores, 2012.
Brea, José Luis. «Idea de la claridad». Arte: proyectos e ideas, no. 1. Universitat Politècnica de València, 1993.
Deleuze, Gilles. «¿Qué es un dispositivo?». Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999.
Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage (DOCAM). «The DOCAM Research Alliance». DOCAM (s. f.). https://www.docam.ca/en.html
GAmuza. «Hybrid Live OF Sketching IDE». Gamuza (s. f.). https://gamuza.d3cod3.org/
García, Lino y Pilar Montero Vilar. «The Challenges of Digital Art Presentation». E-conservation, no. 14 (2010): 43-53. https://www.researchgate.net/publication/275461897_THE_CHALLENGES_OF_DIGITAL_ART_PRESERVATION
Gold, Rich. The Plenitude: Creativity, Innovation, and Making Stuff. Massachusetts: MIT Press, 2021.
Han, Byung-Chul. No cosas: quiebras del mundo de hoy. Barcelona: Taurus, 2021.
Laboratorio de Luz. «24 Frames». Laboluz (2022). https://laboluz.webs.upv.es/projects/24-frames/
Krueger, Myron W. «Towards Interactive Aesthetics». Ars Electronica (2004). https://webarchive.ars.electronica.art/en/archiv_files/20041/FE_2004_krueger_en.pdf
Laboratorio de Luz. Arte: proyectos e ideas. no. 1-7 (1992-). http://laboluz.webs.upv.es/revista/
Laboratorio de Luz. «Proyectante de Sombra». Laboluz (1993). http://laboluz.webs.upv.es/projects/proyectante-de-sombra/
Laboratorio de Luz. «Baterie-Cinema». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/baterie-cinema/
Laboratorio de Luz. «PB-97-0335 [idea][imagen[universidad]». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/pb-97-0335-ideaimagenuniversidad/
Laboratorio de Luz. «Entre Cabanyal». Laboluz (2002). http://laboluz.webs.upv.es/projects/entre_cabanyal/
Laboratorio de Luz. «Cabanyal: Passat, Present, futur». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/canbanyal-passat-present-futur/
Laboratorio de Luz. «Delem: delayed mirror». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/delem-delayed-mirror/
Laboratorio de Luz. «NotBook AR». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/notbook-ar/
Laboratorio de Luz. «Modulador de luz». Laboluz (2006). http://laboluz.webs.upv.es/projects/modulador-de-luz/
Maldonado, José, Trinidad Gracia, María José Martínez de Pisón, Emilio Martínez, Josepa López, Sergio Lecuona, Emanuele Mazza, Bia Santos, Manuel Ferrer, Alena Mesarosova, Irene Sánchez y Sergio Martínez. «Transductor Ecomedia. EN_SER_ES. Visibilización de Biotopos y entrelazamiento de energías». Conferencia presentada en el Congreso Internacional Paisaje y sostenibilidad: Escuchando la diversidad. Universidad Autónoma de Madrid, 13 de octubre de 2022. https://laboluz.webs.upv.es/marjalStation/docs/Paper_SOS_13.pdf
Martínez de Pisón, María José. «Luz y no luz: Preámbulo a los proyectos del laboratorio». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Martínez de Pisón, María José, Salomé Cuesta y Trinidad Gracia. «Editorial» Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. Live Creative Coding. Introducción a la programación creativa con Gamuza. Valencia: Asociación cultural Plutón, 2016. http://mpison.webs.upv.es/mie1/text/GAmuza_Live_Creative_Coding.pdf
Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. «Mosaic, an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Conferencia presentada en el International Conference on Live Coding (ICLC 2019). Madrid: Medialab Prado, del 16 al 18 de enero de 2019. https://iclc.toplap.org/2019/papers/paper50.pdf
Mosaic. «Mosaic ↀ an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Mosaic (s. f.). https://mosaic.d3cod3.org/
Parés, Roc. «Mundos de luz». Arte: proyectos e ideas, no. 2 (1994). Universitat Politècnica de València.
Plataforma Salvem el Cabanyal. «Salvem el Cabanyal—La Resistència». Cabanyal.com (s. f.). http://cabanyal.com/els-fets/
Rekalde, Josu. «Soportes electrónicos para la creación artística. La experiencia de la especialidad de Audiovisuales en la Facultad de Bellas Artes de Bilbao». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.
Universitat Politècnica de València. «Laboratorio de Luz». Laboluz (s. f.). http://www.laboluz.com
Articles similars
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Rafael Pinilla, Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Hortensia 1979 Mínguez García, Carles 1979 Méndez Llopis, De l’electrografia a la gràfica expandida: una visió sobre la impressió digital avui i els seus processos d’hibridació , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Thomas Zummer, Observacions sobre certes afinitats i diferències entre pràctiques estètiques i científiques , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Martin Caeiro Rodríguez, Antonia María Muñiz de la Arena, La cognició expressiva com a experiència de relació de l’art i la ciència a l’educació preuniversitària , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Lucía Haydée Stubrin, Art i ciència: convergències en el marc de la teoria de la complexitat , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Siegfried Zielinski, Daniel Irrgang, Declaració del node de materiologia i variantologia: invitació al diàleg , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.