El futur de la indústria musical a l’era de la intel·ligència artificial
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article proposa situar en el context musical no acadèmic el recorregut tecnològic que ha prosseguit a diverses tècniques referides a la composició assistida per ordinador. Per a això, s’ha efectuat una breu revisió d’alguns conceptes associats a la música algorítmica, generativa, procedimental i, finalment, a mètodes que involucren l’ús de sistemes amb intel·ligència artificial (IA), tot tenint en compte el seu actual ancoratge i prospectiva dins de la música alternativa i comercial. En conseqüència, es pretén argumentar el rumb de la indústria musical que vindrà, precisament en una època en la qual s’evidencia una progressiva oferta de plataformes d’IA en el mercat, esteses amb la consigna d’innovar en els processos de producció i de distribució. Per exemplificar aquesta conjuntura, s’han considerat diversos projectes relacionats amb la música ambient, electrònica, trip-hop, post-rock i pop contemporani, les últimes realitzacions de les quals estan a la par d’aquests avenços tecnològics.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Pedro Rolando Apolo Valdivia, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Pedro Rolando Apolo Valdivia, Universitat Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
Llicenciat en Art i màster en Educació per la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Exerceix la docència en l’àmbit superior en l’àrea d’arts electròniques i art i tecnologia. Els seus projectes com a artista integren pràctiques amb open hardware i software, reciclatge i hacking electrònic, ús de programació creativa i el desenvolupament de processos interactius. Ha participat en col·lectius sonors de Lima com Aloardi i Triac, i actualment col·labora amb el segell de música electrònica experimental Bifront Records de la ciutat de Morelia, Mèxic. Dins de les seves activitats, ha participat en diversos esdeveniments artístics i acadèmics en països com Perú, Xile, Brasil, Mèxic i Colòmbia.
rd Space Agency. «Fantom Sensory Remixer». Third space agency (2022). https://www.thirdspace.co/fantom.
Acidneeds. «Brian Eno - Ambient 4 (On Land) - A1 - Lizard Point». 18 de julio de 2019, video, 4:33. https://youtu.be/mA0RCIWsGmc.
AlexDaKidVEVO. «Not Easy (Official Video)». 1 de noviembre de 2016, video, 4:06. https://youtu.be/U-e90ELRnnQ.
Antonelli, Paola. «Biophilia, the First App in MoMA’s Collection». Inside/out (2014). https://www.moma.org/explore/inside_out/2014/06/11/biophilia-the-first-app-in-momas-collection/.
Avdeeff, Melissa. «Artificial Intelligence & Popular Music: SKYGGE, Flow Machines, and de Audio Uncanny Valley». Arts 8, no. 4 (2019): 1-13. DOI: https://doi.org/10.3390/arts8040130.
Barbican. «AI: More than Human invites you to explore our relationship with artificial intelligence». Barbican (2019). [Fecha de consulta: 9 abril de 2022]. https://www.barbican.org.uk/whats-on/2019/event/ai-more-than-human.
Björk. «björk: full biophilia app suite». 6 de octubre de 2011, video, 3:34. https://youtu.be/dikvJM__zA4.
BOWIElover. «David Bowie ‘Inspirations’». 15 de mayo de 2011, video, 20:21. https://youtu.be/pDmb_aR_OnY.
Braga, Matthew. «The verbasizer was David Bowie’s 1995 Lyric-Writing Mac App». Vice (2016). https://www.vice.com/en/article/xygxpn/the-verbasizer-was-david-bowies-1995-lyric-writing-mac-app.
Brown, Paul. «Is the Future of Music Generative?» Music Therapy Today, vol. 6, no. 2 (2005): 215-274. https://www.wfmt.info/Musictherapyworld/modules/mmmagazine/issues/20050411083630/20050411095852/MTT6_2_Brown2005.pdf.
Catch Team. «The world’s first AI-composed music album is here, and it sounds amazing» Catchnews (2017). http://www.catchnews.com/entertainment-news/the-first-ai-composed-music-album-is-here-and-it-sounds-amazing-78436.html.
Chaney, Anna. «The Watson Beat: Using Machine Learning to Inspire Musical Creativity». Medium (2018). https://medium.com/@anna_seg/the-watson-beat-d7497406a202.
Chilvers, Peter. «A busy few years…». Peter Chilvers (2019). http://www.peterchilvers.com/?p=143.
Collins, Nick. «Generative Music and Laptop Performance». Contemporary Music Review, vol. 22, no. 2 (2003): 67-79. DOI: https://doi.org/10.1080/0749446032000156919.
Cooper, Cat. «The future of music is here with Massive Attack – machine co-production». UAL (2019). https://www.arts.ac.uk/about-ual/press-office/stories/the-future-of-music-is-here-with-massive-attack-machine-co-production.
Cox, Jamieson. «Enjoy a relaxing drive around Iceland, courtesy of Sigur Rós». The Verge (2016a). https://www.theverge.com/2016/6/20/11983296/sigur-ros-route-one-slow-tv-streaming-iceland.
Cox, Jamieson. «Sigur Rós’ Route One live stream is even more mesmerizing in 360 degrees». The Verge (2016b). https://www.theverge.com/2016/7/19/12223232/sigur-ros-route-one-360-degree-version-premiere.
Cox, Sarah. «Researcher’s AI turns Sigur Rós single into 24-hour TV soundtrack». Goldsmiths University of London (2016). https://www.gold.ac.uk/news/bronze-and-route-one/.
Cragg, Michael. «Björk’s Biophilia». The Guardian (2011). https://www.theguardian.com/culture/2011/may/28/bj-rks-biophilia.
Deahl, Dani. «How AI-generated music is changing the way hits are made». The Verge (2018). https://www.theverge.com/2018/8/31/17777008/artificial-intelligence-taryn-southern-amper-music.
Dibben, Nicola. «Visualising the app album with Björk’s Biophilia». En: The Oxford handbook of sound and image in digital media, editado por Carol Vernallis, Amy Herzog y John Richardson, 682-706. Oxford: Oxford University Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199757640.013.012.
Du Sautoy, Marcus. The creative code. Art and innovation in the age of AI. Massachusetts: Harvard University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674240407.
Eno, Brian. A Year with Swollen Appendices. Londres: Faber and Faber, 1996.
Eno, Brian. «Discreet Music (Remastered 2004)». 11 de noviembre de 2014, video, 31:34. https://youtu.be/tLZtnadL1s0.
Eno, Brian. «Thursday Afternoon (2005 Digital Remaster)». 7 de noviembre de 2014, video, 1:00:50. https://youtu.be/pZ6V8pH4HPY.
Fenwick, Tom. «Massive Attack’s new app generates unique remixes base on your environment». Vice (2016). https://www.vice.com/en/article/9a3yzd/massive-attacks-new-app-generates-unique-remixes-based-on-your-environment.
Generativemusicapps. «Bloom: 10 Worlds by Brian Eno & Peter Chilvers - 01 Origin». 27 de noviembre de 2018, video, 0:29. https://youtu.be/JEBofVEEeIE.
Generativemusicapps. «Brian Eno: Reflection (Generative app version)». 14 de febrero de 2017, video, 7:14. https://youtu.be/Dwo-tvmEKhk.
Generativemusicapps. «Scape by Brian Eno and Peter Chilvers - Available for iPad». 25 de setiembre de 2012, 2:37. https://youtu.be/8zNLlKRrUVk.
Generativemusicapps. «Trope app by Brian Eno & Peter Chilvers». 21 de junio de 2015, video, 1:23. https://youtu.be/HI1raqxrUdk.
Ghedini, Fiammetta, François Pachet y Pierre Roy. «Creating music and text with Flow machines». En: Multidisciplinary contributions to the science of creative thinking, editado por Giovanni Emanuele Corazza y Sergio Agnoli, 325-343. Nueva York: Springer, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-618-8_18.
Hogan Mark. «Artificial intelligence: music’s next frontier…the Drew Silverstein interview». Hot Press (2019). https://www.hotpress.com/music/artificial-intelligence-musics-next-frontier-drew-silverstein-interview-22786307.
IBM. «How IBM Watson inspired Alex Da Kid’s new song ‘Not Easy’». Insider (2016). https://www.businessinsider.com/sc/ibm-watson-helps-create-alex-da-kid-song-2016-10.
IBM. «A collaboration by Alex Da Kid + IBM Watson. IBM Watson Music». IBM. [Fecha de consulta: 9 de abril de 2022]. https://www.ibm.com/watson/music/uk-en.
IBM. «IBM Watson is AI for smarter business». IBM. [Fecha de consulta:9 de abril de 2022]. https://www.ibm.com/watson.
Intermorphic. «Generative music». Intermorphic. [Fecha de consulta: 9 de abril de 2022]. https://intermorphic.com/wotja/music/generative.
Jones, Jonathan. «‘I’ve seen more self-aware ants! AI: more than human review». The Guardian (2019). https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/may/15/ai-more-than-human-review-barbican-artificial-intelligence.
Kristinsdóttir, AlmaDís. «Infectious virus: Biophilia and Sustainable Museum Education Practices». Musseum and Society, vol. 16, no. 3 (2021): 398-413. DOI: https://doi.org/10.29311/mas.v16i3.2797.
MarkNine. «Bloom - iPhone App - By Brian Eno». 9 de octubre de 2008, video, 5:14. https://youtu.be/-swFqAT8yaA.
Massiveattack. «Mezzanine». 9 de febrero de 2017, video, 5:56. https://youtu.be/bcsjz0HXGYk.
Nay, Chris. «Training Watson to be your musical muse». IBM (2016). https://www.ibm.com/blogs/think/2016/06/training-watson-to-be-your-musical-muse/?_ga=2.107308034.1680492650.1617055670-1274973186.1607269265.
Nicholls, Chris. «Massive Attack want you to remix their album ‘Mezzanine’ on their app». Mixmag (2018). https://mixmag.net/read/massive-attack-have-released-an-app-that-allows-you-to-remix-their-iconic-album-mezzanine-news/.
Pachet, François, Pierre Roy y Benoit Carré. «Assisted music creation with Flow machines: towards new categories of new». En: Handbook of Artificial Intelligence for Music, editado por Eduardo Reck Miranda, 1-37. New York: Springer, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-72116-9_18.
Paulus, Edo. The use of generative music systems for interactive media. Utrecht: University of the Arts Utrecht, 2001.
Pereira, Daryl. «Alex Da Kid and Watson make music together». Medium (2017). https://cagedether.com/alex-da-kid-and-watson-make-music-together-c251908c1bca.
Plans, Elise. «Composer in your pocket. Procedural Music in Mobile Devices». En: Music on screen: from cinema screens to touchscreens Part II, editado por Sarah Hall y James B. Williams, 51-76. Musicology Research, 2017.
Plaugic, Lizzie. «Musician Taryn Southern on composing her new album entirely with AI. How artificial intelligence simplifies music production for solo artists». The Verge (2017). https://www.theverge.com/2017/8/27/16197196/taryn-southern-album-artificial-intelligence-interview.
Renan Borja. «Massive Attack-Heligoland». 7 de febrero de 2021, video, 52:44. https://youtu.be/RG85RqvneXQ.
Rolling Stone. «Alex Da Kid has unexpected collaborator on new song, ‘No Easy’». Rolling Stone (2016). https://www.rollingstone.com/music/music-news/alex-da-kid-has-unexpected-collaborator-on-new-song-not-easy-104400.
Sigur Rós. «Route One». Sigur Rós. [Fecha de consulta: 31 de octubre de 2021]. https://18seconds.sigurros.com/routeone.
Sigur Rós. «Sigur Rós: Óveður [Official Video]». 21 de junio de 2016, video, 6:26. https://youtu.be/p4rf-C_smLs.
Sigur Rós. «Sigur Rós - Route One [Part 1 - 1080p]». 19 de julio de 2016, video, 8:59:52. https://youtu.be/G54tllj-SKI.
SKYGGE MUSIC. «Ballad of the Shadow». 5 de marzo de 2021, video, 2:48. https://youtu.be/O9FUSmtP0Ug.
Smith, Clyde. «Ty Roberts: From Working with David Bowie to Co-founding Gracenote». Hypebot (2013). https://www.hypebot.com/hypebot/2013/03/ty-roberts-on-the-trail-from-working-with-david-bowie-to-co-founding-gracenote.html.
Sony CSL. «Daddy’s Car: a song composed with Artificial Intelligence – in the style of the Beatles». 19 de setiembre de 2016, video, 3:00. https://youtu.be/LSHZ_b05W7o.
Sony CSL. «Mr. Shadow: a song composed with Artificial Intelligence». 19 de setiembre de 2016, video, 3:02. https://youtu.be/lcGYEXJqun8.
SoundScape Archives. «Brian Eno - Ambient 1: Music For Airports [Full Album]». 23 de abril de 2020, video, 48:01. https://youtu.be/WC8PjeUxf94.
Snibbe, Scott. «Björk: Biophilia». Snibbe. [Fecha de consulta: 9 de abril de 2022]. https://www.snibbe.com/biophilia.
Stravopoulos, Laura. «Massive Attacks’s app lets fans remix their album Mezzanine». Udiscovermusic (2018). https://www.udiscovermusic.com/news/massive-attacks-app-lets-fans-remix-their-album/.
Summers, Nick. «I listened to a Massive Attack record remixed by a neural network». Engadget (2019). https://www.engadget.com/2019-05-17-massive-attack-mezzanine-neural-network.html?guccounter=1.
Taryn Southern. «Break Free Official Music Video - Composed with AI | Lyrics by Taryn Southern». 21 de agosto de 2017, video, 3:03. https://youtu.be/XUs6CznN8pw.
TEDx Talks. «The Greatest Creative Revolution in the History of Music | Drew Silverstein | TEDxRoma». 21 de junio de 2019, video, 13:27. https://youtu.be/aH_uBvYIs24.
Tickle, Glen. «Daddy’s Car, a song composed by artificial intelligence created to sound like The Beatles». Laughing Squid (2016). https://laughingsquid.com/daddys-car-a-song-composed-by-artificial-intelligence-created-to-sound-like-the-beatles.
Vozick-Levinson, Simon. «Bjork unveils multimedia ‘Biophilia’ Project». Rolling Stone (2011). https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/bjork-unveils-multimedia-biophilia-project-205441/.
Yadav, Dylan. «Sigur Rós’ “Route One” experiment captures Iceland with Technology». Immortal Reviews (2018). http://www.immortalreviews.com/home/2018/4/29/sigur-rs-route-one-experiment-captures-iceland-with-technology.
Yang, Li-Chia y Alexander Lerch. «On the Evaluation of Generative Models in Music». Neural Comput & Applic, no. 32 (2020): 4773-4784. DOI: https://doi.org/10.1007/s00521-018-3849-7.
Ziggy’s Stardust. «David Bowie - Outside». 21 de abril de 2020, video, 4:07. https://youtu.be/btodECObTho.
Articles similars
- Aramis López Juan, El Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid. Creativitat i tecnologia en la universitat espanyola dels anys 60 , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Paula Fernández Valdés, Aconseguir la sostenibilitat cultural mitjançant la conservació del videoart: plataformes de lliure distribució , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Lucía Haydée Stubrin, Art i ciència: convergències en el marc de la teoria de la complexitat , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- María Alejandra Crescentino, Videoart al Con Sud. Festivals, arxius i remediació del passat analògic , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Fernando Portal, María Jesús 18-08-1987 Schultz, Sensible al código. Transferències metodològiques entre sabers ancestrals i nous mitjans per a la dividuació , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jörgen Skågeby, Contracorrents del màrqueting del ‘microordinador’: ordinadors personals i genealogia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell, Editorial , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Nuria Peist, Les obres d'art, les persones i els materials. Una anàlisi fenomenològica i sistèmica de l'art actual , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Diego Gómez-Venegas, Cybersyn i la memòria simbòlica del paper , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- José Ramón Alcalá Mellado, La narrativa digital al MIDE. Cas d'estudi: Sotos, un multimèdia interactiu de Fred Adam , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.