Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma?
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Durant gairebé cent anys, la imatge en moviment s'ha tractat principalment des de la perspectiva de la fotografia i hem organitzat les nostres preguntes i teories sobre el cinema com a dispositiu ocular, basat en la llum, la projecció i la transparència, o bé com a dispositiu de gravació, basat en indexar, imprimir i traçar. En l'era de les tecnologies digitals de la imatge, algunes de les quals no tenen gaire a veure amb l'òptica, sembla que aquesta història de la imatge en moviment està concebuda d'una manera massa reduïda.
El camp de recerca de l'arqueologia dels mitjans, d'una base ampla però de definició vaga, no només situa el cinema dins d'històries dels mitjans més globals sinó que també investiga pràctiques passades aparentment obsoletes, ignorades o, si més no, mal enteses. El que s'espera és que, en tornar a “obrir” aquests passats, també es pugui possibilitar o albirar un futur diferent. I la qüestió que sorgeix aleshores és: l'arqueologia dels mitjans és una disciplina (viable) o també un símptoma (bo) dels canvis que estan tenint lloc en la nostra idea del que és la història, la causalitat i la contingència?
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Thomas Elsaesser, Universiteit Van Amsterdam
Nascut a Berlin el 1943, em vaig formar a la Universitat de Heidelberg (Alemanya) i a la Universitat de Sussex (Regne Unit), on vaig obtenir un grau en Literatura Anglesa el 1966 i un doctorat en Literatura Comparada el 1971. Després de treballar com a crític de cinema a Brighton i després a Londres, i d'editar la revista de cinema internacional Monogram, vaig impartir les assignatures de Romanticisme Europeu i Modernisme Literari en Literatura Comparada a la Universitat d'East Anglia des del 1972. El 1976 vaig posar en marxa els Estudis Cinematogràfics a la Universitat d'East Anglia, i vaig presidir-los fins al 1986, a més d'encarregar-me del programa de Màster i Doctorat en Cinema entre el 1980 i el 1991.
Designat per la Universitat d'Amsterdam per crear un programa de grau i postgrau en Estudis de Cinema i Televisió (el primer als Països Baixos), vaig presidir, entre el 1991 i el 2001, el Departament d'Estudis de Cinema i Televisió (actualment Mitjans i Cultura), que inclou prop de 1200 estudiants especialitzats en Cinema, Televisió i Mitjans Digitals. Durant aquest període també vaig ser director del programa internacional d'un any de Màster en Estudis Cinematogràfics i Cultura Visual. Del 2001 al 2008, vaig ser professor de recerca i responsable del programa de doctorat Cinema Europe, impartit juntament amb l'ASCA, l'Escola d'Amsterdam d'Anàlisi Cultural, de la qual vaig ser membre fundador i membre del Consell Executiu fins al 2005. El 2008 vaig acollir-me a la jubilació obligatòria com a professor emèrit i des d'aleshores he treballat com a professor visitant a la Universitat de Yale (2006-2012) i a la Universitat de Columbia (des del 2013). A més, també soc editor general de la sèrie Film Culture in Transition, publicada per Amsterdam University Press i distribuïda als Estats Units per University of Chicago Press. Fins a l'actualitat, n'han aparegut 45 volums sota la meva direcció.
Entre els meus llibres com a autor, hi ha New German Cinema: A History (Londres: Macmillan / New Brunswick: Rutgers University Press, 1989, reimprès el 1994), que va rebre el Premi Jay Leyda (NYU) i el Premi Kovacs Book (SCMS); Fassbinder's Germany: History Identity Subject (Amsterdam: AUP, 1996); Weimar Cinema and After (Londres / Nova York: Routledge, 2000), guanyador del Premi Kovacs Book (SCMS); Metropolis (Londres: BFI, 2000, 2.ª edició 2012), Studying Contemporary American Film (amb Warren Buckland, Londres / Nova York, 2002); Filmgeschichte und Frühes Kino (Munic, 2002); European Cinema: Face to Face with Hollywood (Amsterdam: AUP 2005), guanyador del Premi Lumina; Film Theory: An Introduction through the Senses (amb Malte Hagener, Nova York: Routledge, 2010); The Persistence of Hollywood (Nova York: Routledge, 2012) i German Cinema - Terror and Trauma: Cultural Memory since 1945 (Nova York: Routledge, 2013). També he editat i coeditat aproximadament dotze volums sobre els inicis del cinema, la televisió de qualitat, el cinema digital, el director Harun Farocki o el cinema del nou Hollywood. Diversos llibres meus han estat traduïts a l'alemany, el francès, l'italià, el txec, l'hebreu, l'hongarès, el coreà, el xinès, el japonès i el lituà.
He publicat més de 200 assajos en volums de diversos autors, i articles en revistes com American Film, Cinema Journal, Ciné-Tracts, Discourse, Film Comment, Framework, Hors Cadre[s], Iris, Kinoschriften, Medienwissenschaft, montage a/v, New German Critique, October, Persistence of Vision, Positif, Screen, Sight and Sound, Traffic o Wide Angle, a més de diverses revistes en altres idiomes.
Podeu consultar també el meu lloc web a la Universitat d'Amsterdam i una llista completa de publicacions.
En jubilar-me de la Universitat d'Amsterdam, els meus col·legues em van regalar la publicació de Mind the Screen i per al meu 60è aniversari, els meus amics em van sorprendre amb la publicació de Die Spur durch den Spiegel.
El meu discurs d'acceptació del premi a tota una trajectòria de la Societat d'Estudis de Cinema i Mitjans de Comunicació del 2008 es va publicar a la revista Cinema Journal.
Articles similars
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jussi Parikka, La nova materialitat de la pols , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Ebru Kurbak, Fils de silenci: mitges anatòlies com a mitjans tàcits tecnoestètics , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Sara Calvete-Lorenzo, Andrés Rozados-Lorenzo, Rocío del Pilar Sosa-Fernández, Imagined reality, the liquid, dystopia, and virtuality in science fiction cinema: Don’t Worry Darling, a case study , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Daniel Barba Rodríguez, La digitalització de l’espai escenogràfic en la Fura dels Baus. Del carrer a l’espectacle digital , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Predrag Nikolić, Ruiyang Liu, La metafísica de les màquines: de la interacció humà-robot-robot a la capacitat d’abstracció filosòfica de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Farshad Zahedi, La cultura de segregació en la videocreació orientalista: cap a la qüestió del cos femení i la geometria de poder en l’obra de Shirin Neshat , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Francisco Javier Lázaro, Jacobo Henar, Manifestos per a un art compromès en l'època digital , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Claudia Arozqueta, Llum polisèmica: la llum com a element contradictori en l'obra de Rafael Lozano-Hemmer , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mário Gomes, Estereoscòpia i dialèctica: el pensament imagètic de Walter Benjamin , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.