Estereoscòpia i dialèctica: el pensament imagètic de Walter Benjamin
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Partint de les crítiques formulades per Friedrich Kittler cap a Walter Benjamin, específicament pel que fa a la presumpta manca de coneixements tecnològics de Benjamin, aquest text té com a objectiu demostrar la manera com Walter estructura alguns dels seus conceptes des d’una perspectiva dels media. En particular, l’article s’enfoca en el concepte de «dialèctica en suspens» i en la seva relació intrínseca amb un dispositiu estereoscòpic al qual Benjamin al·ludeix diverses vegades: el Kaiserpanorama. Contraposant fragments d’Infància a Berlín cap a 1900 i algunes anotacions del Llibre dels passatges, s’evidencia com la noció de dialèctica en suspens, tal com la proposa Walter Benjamin, s’articula amb el fenomen de l’estereoscòpia.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Mario Gomes, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mário Gomes, Universitat de Concepción. Xile
Mário Gomes (1978, Bonn, Alemanya) va estudiar Filología a Lisboa, Bonn i Florència, i es va doctorar el 2006 amb una tesi sobre les fantasies literàries i científiques de la captura del pensament (Máquinas de leer pensamientos. Modelos para una poetología del Monólogo Interior. Friburg: Rombach, 2008). Va ser professor de Literatura, Cinema i Teoria dels Mitjans a la Universitat de Bonn i a la Universitat de les Arts (UdK) de Berlín. Actualment, és professor visitant i lector del DAAD (Servei Alemany d’Intercanvi Acadèmic) a la Universitat de Concepción (Xile), on ensenya Literatura Alemanya, Estètica, Teoria de la Literatura i Traducció Literària. La seva tesi de postdoctorat en Teoria de la Literatura va ser publicada el 2023 a Àustria (El Dispositivo. Genealogía de un Malentendido, Viena: Túria + Kant, 2023).
Referències
Benjamin, Walter. «Einbahnstraße». En: Rolf Tiedemann/Hermann Schweppenhäuser (eds.). Gesammelte Schriften, vol. 4.1 (1977).
Benjamin, Walter. Infancia en Berlín hacia 1900. Klaus Wagner (trad.). Madrid: Alfaguara, 1982.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Rolf Tiedemann (ed.). Luis Fernández Castañeda (trad.). Madrid: Akal, 2005.
Biedert, Michael y Erhard Senf. Berlin wird Metropole. Fotografien aus dem Kaiser-Panorama, (Berlín/Brandeburgo, be.bra 2000).
Ebeling, Knut. Wilde Archäologien. Theorien der materiellen Kultur von Kant bis Kittler. Segunda edición. Berlín: Kadmos, 2019.
Hadler, Florian y Daniel Irrgang (eds.). Zur Genealogie des MedienDenkens. Berlín: Kadmos, 2017.
Holmes, Oliver Wendell. «Sun-Painting and Sun-Sculpture. With a Stereoscopic Trip Across the Atlantic». The Atlantic Monthly, n.º VIII, (1861): 13-29. https://cdn.theatlantic.com/media/
archives/1861/07/8-45/131953800.pdf
Kafka, Franz. Tagebücher. Hans-Gerd Koch et al. (eds.). Fráncfort del Meno: S. Fischer, 1990.
Kittler, Friedrich. Grammophon Film Typewriter. Berlín: Brinkmann & Bose, 1985.
Kittler, Friedrich. Aufschreibesysteme 1800-1900. Cuarta edición. Múnich: Fink, 2044.
Pechriggl, Alice. Castoriadis: Denker der Revolution – Revolution des Denkens. Bielefeld: Transcript, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/9783839459621
Pelzer & Co. Allgemeine Automaten-Gesellschaft Reiner, Pelzer & Co. Catálogo ilustrado de la empresa (Colonia, 1900).
Vespucci, Guido. «Despertar del sueño: Walter Benjamin y el problema del shock». Tabula Rasa, n.º 13 (2010): 253-272. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.412
von Rohr, Moritz. Die binokularen Instrumente. Berlín: Julius Springer, 1920. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-26325-9
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, La mirada transsubjectiva: converses amb Roy Ascott en el I Simposi Cibercultura i art de nous mitjans , Artnodes: No 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Ivan Flores Arancibia, Begonya Saez Tajafuerce, El trauma d’allò inert. Apunts per a una nova parasitologia , Artnodes: No 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Darío Lanza Vidal, Models d’interacció entre ciència i art: subordinació i transferència , Artnodes: No 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.