Estereoscòpia i dialèctica: el pensament imagètic de Walter Benjamin

Main Article Content

Mário Gomes

Partint de les crítiques formulades per Friedrich Kittler cap a Walter Benjamin, específicament pel que fa a la presumpta manca de coneixements tecnològics de Benjamin, aquest text té com a objectiu demostrar la manera com Walter estructura alguns dels seus conceptes des d’una perspectiva dels media. En particular, l’article s’enfoca en el concepte de «dialèctica en suspens» i en la seva relació intrínseca amb un dispositiu estereoscòpic al qual Benjamin al·ludeix diverses vegades: el Kaiserpanorama. Contraposant fragments d’Infància a Berlín cap a 1900 i algunes anotacions del Llibre dels passatges, s’evidencia com la noció de dialèctica en suspens, tal com la proposa Walter Benjamin, s’articula amb el fenomen de l’estereoscòpia.

Paraules clau:

Kaiserpanorama, estereoscòpia, dialèctica en repòs, media-thinking

Article Details

Com citar
Gomes, Mário. “Estereoscòpia i dialèctica: el pensament imagètic de Walter Benjamin”. Artnodes, no. 34, pp. 1-7, doi:10.7238/artnodes.v0i34.427536.
Biografia de l'autor/a

Mário Gomes, Universitat de Concepción. Xile

 

Mário Gomes (1978, Bonn, Alemanya) va estudiar Filología a Lisboa, Bonn i Florència, i es va doctorar el 2006 amb una tesi sobre les fantasies literàries i científiques de la captura del pensament (Máquinas de leer pensamientos. Modelos para una poetología del Monólogo Interior. Friburg: Rombach, 2008). Va ser professor de Literatura, Cinema i Teoria dels Mitjans a la Universitat de Bonn i a la Universitat de les Arts (UdK) de Berlín. Actualment, és professor visitant i lector del DAAD (Servei Alemany d’Intercanvi Acadèmic) a la Universitat de Concepción (Xile), on ensenya Literatura Alemanya, Estètica, Teoria de la Literatura i Traducció Literària. La seva tesi de postdoctorat en Teoria de la Literatura va ser publicada el 2023 a Àustria (El Dispositivo. Genealogía de un Malentendido, Viena: Túria + Kant, 2023).

Referències

Benjamin, Walter. «Einbahnstraße». En: Rolf Tiedemann/Hermann Schweppenhäuser (eds.). Gesammelte Schriften, vol. 4.1 (1977).

Benjamin, Walter. Infancia en Berlín hacia 1900. Klaus Wagner (trad.). Madrid: Alfaguara, 1982.

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Rolf Tiedemann (ed.). Luis Fernández Castañeda (trad.). Madrid: Akal, 2005.

Biedert, Michael y Erhard Senf. Berlin wird Metropole. Fotografien aus dem Kaiser-Panorama, (Berlín/Brandeburgo, be.bra 2000).

Ebeling, Knut. Wilde Archäologien. Theorien der materiellen Kultur von Kant bis Kittler. Segunda edición. Berlín: Kadmos, 2019.

Hadler, Florian y Daniel Irrgang (eds.). Zur Genealogie des MedienDenkens. Berlín: Kadmos, 2017.

Holmes, Oliver Wendell. «Sun-Painting and Sun-Sculpture. With a Stereoscopic Trip Across the Atlantic». The Atlantic Monthly, n.º VIII, (1861): 13-29. https://cdn.theatlantic.com/media/
archives/1861/07/8-45/131953800.pdf

Kafka, Franz. Tagebücher. Hans-Gerd Koch et al. (eds.). Fráncfort del Meno: S. Fischer, 1990.

Kittler, Friedrich. Grammophon Film Typewriter. Berlín: Brinkmann & Bose, 1985.

Kittler, Friedrich. Aufschreibesysteme 1800-1900. Cuarta edición. Múnich: Fink, 2044.

Pechriggl, Alice. Castoriadis: Denker der Revolution – Revolution des Denkens. Bielefeld: Transcript, 2022. DOI: https://doi.org/10.1515/9783839459621

Pelzer & Co. Allgemeine Automaten-Gesellschaft Reiner, Pelzer & Co. Catálogo ilustrado de la empresa (Colonia, 1900).

Vespucci, Guido. «Despertar del sueño: Walter Benjamin y el problema del shock». Tabula Rasa, n.º 13 (2010): 253-272. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.412

von Rohr, Moritz. Die binokularen Instrumente. Berlín: Julius Springer, 1920. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-26325-9