Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En les últimes dècades del segle XX van començar a sentir-se canvis de paradigma en el camp de l'art i de l'educació, provocats per les transformacions culturals, socials i polítiques en el món. Entre aquests canvis, es troben el gir de la visualitat en l'educació i el gir educatiu en l'art. Durant la primera dècada del segle XXI, aquests girs se situen, com en una trobada d'aigües turbulentes, en un espai de coincidència: l'educació en cultura visual. En aquest esdeveniment es configuren també noves possibilitats per a l'educació i per a l'art perquè es posen en evidència els conflictes, les tensions, les contaminacions i les hibridacions entre art i educació. Són tres les principals implicacions que sorgeixen de la trobada entre aquests girs per a artistes i educadors: polítiques, metodològiques i existencials. Aquestes discussions porten un canvi en la manera en què entenem les àrees i el que significa ésser artista i educador en contextos llatinoamericans. Les implicacions polítiques manifesten relacions d'equitat entre els participants en els processos de construcció del coneixement. Les implicacions metodològiques afavoreixen els processos estètics i poètics en les formes de construir aquest coneixement. Les implicacions existencials revelen identitats en flux entre l'artista, l'educador i l'investigador, així com la de l'estudiant o espectador com a investigador participant.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Tatiana Méndez Fernández, Universidade de Brasília, UnB
Profesora Asistente, Departamento de Artes Visuais, Instituto de Artes, Universidade de BrasíliaBelidson Dias, Universidade de Brasília, UnB
Dr. Belidson Dias es Profesor Asociado en el Departamento de Artes Visuales del Instituto de Artes de la Universidad de Brasilia, UnB. Es especialista en estudios críticos de la sexualidad y Teoria Queer. Su interés de investigación incluye educación y visualidad, currículo, transculturalismo, multiculturalismo, post-colonialismo, pedagogías culturales, sexualidad y género. Dirige el grupo de investigación Transviações: Educação e Visualidade (UnB/DF), es miembro de los grupos de investigación Cultura Visual e Educação (UFG/GO) y Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura, GEPAEC (UFSM/RS). Es miembro y Representante para América Latina en el Consejo Mundial de InSEA (International Society for Education through Art) Es autor del libro I/Mundo da Educação em Cultura Visual, (PPG/ARTE, UnB, 2011), de los capítulos de libro En cada beso una revolución: Manifestaciones de la pedagogía queer e invisualidad (FASANELLO, 2014), Fora do Eixo Penetro no Sistema: pornografia, educação da cultura visual e justiça social (MARTINS e MARTINS, 2014)entre otros. Es coautor con Rita Irwin del libro Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia (UFSM, 2013).Articles similars
- Pau Waelder, Jocs de dolor , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Pau Waelder, Ars Electronica: visions de futur , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Gabriele Cosentino, Berke Alikasifoglu, Polítiques de la postveritat al Pròxim Orient: estudis de casos de Síria i Turquia , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Aneta Panek, La materiologia del rebuig i la ferralla , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Francisco-Julián Martínez-Cano, Emilio Roselló-Tormo, Estratègies de cinema volumètric per generar empatia en l'audiència. El cas de Queerskins: Ark , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Alessandro Ludovico, Archivos distribuidos, contenido del pasado, contenido para el futuro , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Rosa Barba, Inventari d’espais cinematogràfics. Una biblioteca fictícia , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Olga Paraskevopoulou, Dimitris Charitos, Charalampos Rizopoulos, Pràctiques artístiques basades en la localització que desafien la noció tradicional de cartografia , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.