Estratègies de cinema volumètric per generar empatia en l'audiència. El cas de Queerskins: Ark

Main Article Content

Francisco-Julián Martínez-Cano
https://orcid.org/0000-0001-8551-3144
Emilio Roselló-Tormo
https://orcid.org/0000-0001-7632-4931

El registre volumètric ofereix la possibilitat de treballar amb enregistraments d'actors reals en produccions cinematogràfiques interactives de realitat virtual. Queerskins: Ark (Szilak i Tsiboulski, 2020) és una de les primeres creacions narratives que apliquen i exploren aquesta tècnica, capaç de potenciar les respostes empàtiques de l'audiència. El present treball parteix de l'anàlisi d'aquesta obra, amb l'objectiu d'identificar els procediments de creació emprats en la seva construcció. Aquest estudi empra una metodologia qualitativa que es compon de tres fases. Una primera de revisió bibliogràfica, posteriorment s'aprofundeix en el procés de creació d'Queerskins: Ark a través d'una sèrie d'entrevistes semiestructurades als autors. Finalment s'analitza el metratge virtual aplicant un model propi dissenyat en tres blocs. Els projectes de recerca, duts a terme per comprovar l'impacte de la narrativa audiovisual de RV en l'espectador, sempre han optat per les estratègies de presa de perspectiva. L'obra objecte d'estudi, per contra, experimenta amb l'aplicació de recursos expressius i artístics amb la mateixa finalitat. Els resultats exposats demostren l'existència de mètodes alternatius per generar respostes empàtiques en l'audiència.

Paraules clau:

cinema volumètric, efecte presència, empatia, realitat virtual, producció audiovisual

Article Details

Com citar
Martínez-Cano, Francisco-Julián; and Roselló-Tormo, Emilio. “Estratègies de cinema volumètric per generar empatia en l’audiència. El cas de Queerskins: Ark”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/artnodes.v0i28.386381.

Referències

Ahn, Sun Joo, Amanda Minh Tran Le y Jeremy Bailenson. «The effect of embodied ex-periences on self-other merging, attitude, and helping behavior». Media Psycholo-gy, vol. 16, no. 1 (2013): 7-38. DOI: https://doi.org/10.1080/15213269.2012.755877.

Biocca, Frank. «The cyborg's dilemma: progressive embodiment in virtual environments». Journal of computer-mediated communication, vol. 3, no. 2 (1997): JCMC324. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00070.x.

Blascovich, Jim, Jack Loomis, Andrew C. Beall, Kimberly R. Swinth, Crystal L. Hoyt y Jeremy N. Bailenson. «Immersive virtual environment technology as a methodologi-cal tool for social psychology». Psychological Inquiry, vol. 13, no. 2 (2002): 103-124. https://www.researchgate.net/publication/2540081_Immersive_Virtual_Environment_Technology_as_a_Methodological_Tool_for_Social_Psychology. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1302_01

Bordwell, David, Janet Staiger y Kristin Thompson. The classical Hollywood cinema: Film style & mode of production to 1960. Nueva York: Columbia University Press, 1985. DOI: https://doi.org/10.2307/1772109

Bucher, John. Storytelling for virtual reality: methods and principles for crafting immersive narratives. Taylor & Francis, 2017. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315210308

Cogburn, Courtney D., Jeremy Bailenson, Elise Ogle, Tobin Asher, and Teff Nichols. «1000 Cut Journey». En ACM SIGGRAPH, 2018. DOI: https://doi.org/10.1145/3226552.3226575

Corsa, Andrew J. «Kinesthetic empathy, dance, and technology». Polymath. An Inter-disciplinary Arts and Sciences Journal, vol. 6, no. 2 (2016): 1-34. https://ojcs.siue.edu/ojs/index.php/polymath/article/view/3140.

D'Aloia, Adriano. «Cinematic empathies. Spectator involvement in the film experience» (2011). En Kinesthetic empathy in creative and cultural practices. Intellect Ltd., 2012.

Deleuze, G. La imagen-tiempo: Estudios sobre cine, vol. 2. Barcelona: Paidós, 1987.

Doane, Mary Ann. «The Voice in the Cinema: The Articulation of Body and Space». Yale French Studies, no. 60 (1980): 33-50. DOI: https://doi.org/10.2307/2930003

Eisenstein, S., S. M. Ėjzenštejn, H. Marshall y Press Cambridge University. Nonindiffe-rent nature: Film and the structure of things. Nueva York: Cambridge Uni-versity Press, 1987.

Elsaesser, Thomas. «The new film history as media archaeology». Cinémas. Revue d'études cinématographiques/Cinémas. Journal of Film Studies, vol. 14, no. 2-3 (2004): 75-117. DOI: https://doi.org/10.7202/026005ar

Foucault, Michel. Language, counter-memory, practice: Selected essays and interviews. Cornell University Press, 1977.

Gaudreault, André y François Jost. El relato cinematográfico. Buenos Aires: Paidós, 1995.

Genette, Gérard. Narrative discourse: An essay in method, vol. 3. Cornell University Press, 1983.

Gibbs Jr, Raymond W., Paula Lenz Costa Lima y Edson Francozo. «Metaphor is grounded in embodied experience». Journal of Pragmatics, vol. 36, no. 7 (2004): 1.189-1.210. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2003.10.009.

Hatfield, Elaine, John T. Cacioppo y Richard L. Rapson. Emotional contagion: Stu-dies in emotion and social interaction. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Heeter, Carrie. «Being there: The subjective experience of presence». Presence: Te-leoperators & Virtual Environments, vol. 1, no. 2 (1992): 262-271. DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262

Herrera, Fernanda, Jeremy Bailenson, Erika Weisz, Elise Ogle y Jamil Zaki. «Building long-term empathy: A large-scale comparison of traditional and virtual reality pers-pective-taking». PloS one, vol. 13, no. 10 (2018): e0204494. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0204494.

Janssen, Joris H. «A three-component framework for empathic technologies to augment human interaction». Journal on Multimodal User Interfaces, vol. 6, no. 3 (2012): 143-161. https://link.springer.com/article/10.1007/s12193-012-0097-5. DOI: https://doi.org/10.1007/s12193-012-0097-5

Kilteni, Konstantina, Raphaela Groten y Mel Slater. «The sense of embodiment in virtual reality». Presence. Teleoperators and Virtual Environments, vol. 21, no. 4 (2012): 373-387. DOI: https://doi.org/10.1162/PRES_a_00124

Lombard, Matthew y Theresa Ditton. «At the heart of it all: The concept of presence». Journal of computer-mediated communication, vol. 3, no. 2 (1997): JCMC321. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00072.x.

Martínez-Cano, Francisco Julián y Emilio Roselló Tormo. «La dirección y realización au-diovisual de realidad virtual. Análisis de Queerskins: A Love Story. Una aproxi-mación al cine volumétrico» ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación, no. 18 (2020): 111-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7846298.

Olmedo Carrillo, Pablo y Beatriz Montes Berges. «Evolución conceptual de la empatía». Iniciación a la Investigación, no. 4 (2009). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/307.

Pajoni, Hernán. «Lo audiovisual: realidad o experiencia vicaria». En Artes Y Medios Audiovisual: Un Estado De Situación Ii: Las Prácticas Mediáticas Pre Di-gitales Y Post Analógicas, editado por Jorge La Ferla, 432-440. Buenos Aires: Aurelia Rivera/Nueva Librería, 2008.

Pietroszek, Krzysztof. «Volumetric filmmaking». Encyclopedia of Computer Graphics and Games. En Newton Lee (ed.). Springer International Publishing (2020): 1-3. https://doi.org/ 10.1007 / 978-3-319-08234-9_391-1.

Pietroszek, Krzysztof y Christian Eckhardt. «Volumetric capture for narrative films». Ac-tas del 26.º ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, no. 28 (2020). DOI: https://doi.org/10.1145/3399715.3399957.

Popat, Sita. «Missing in action: Embodied experience and virtual reality». Theatre Journal, vol. 68, no. 3 (2016): 357-378. DOI: https://doi.org/10.1353/tj.2016.0071

Reynolds, Dee. «Kinesthetic empathy and the dance's body: From emotion to affect». En Kinesthetic empathy in creative and cultural practices. Intellect Ltd., 2012.

Shin, Donghee. «Empathy and embodied experience in virtual environment: To what ex-tent can virtual reality stimulate empathy and embodied experience?». Computers in Human Behavior, no. 78 (2018): 64-73. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.012.

Simó, Águeda. «La realidad virtual en la creación artística: conceptos, tecnologías, trayec-toria y actualidad». Arte y Políticas de Identidad, no. 20 (2019): 131-146. DOI: https://doi.org/10.6018/reapi.389521.

Slater, Mel, Bernhard Spanlang, Maria V. Sanchez-Vives y Olaf Blanke. «First person ex-perience of body transfer in virtual reality». PloS one, vol. 5, no. 5 (2010): e10564. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0010564.

Slater, Mel. «Measuring presence: A response to the witmer and singer presence question-naire». Presence, vol. 8, no. 5 (1999): 560-565. DOI: https://doi.org/10.1162/105474699566477

Slater, Mel y Sylvia Wilbur. «A framework for immersive virtual environments (Five): Speculations on the role of presence in virtual environments». Presence. Teleo-perators & Virtual Environments, vol. 6, no. 6 (1997): 603-616. DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.6.603.

Todorov, Tzvetan. «Structural analysis of narrative». Artículo presentado en el «Novel: a forum on fiction», 1969. DOI: https://doi.org/10.2307/1345003

Yee, Nick y Jeremy N. Bailenson. «Walk a mile in digital shoes: The impact of embodied perspective-Taking on the reduction of negative stereotyping in immersive virtual en-vironments». Proceedings of PRESENCE, no. 24 (2006): 26. https://vhil.stanford.edu/mm/2006/yee-digital-shoes.pdf.

Zaki, Jamil y Kevin N. Ochsner. «The neuroscience of empathy: Progress, pitfalls and promise». Nature Neuroscience, vol. 15, no. 5 (2012): 675-680. DOI: https://doi.org/10.1038/nn.3085

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.