La memòria com a material: una pràctica d'investigació sobre les arts visuals als laboratoris neurocientífics
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Amb l'objectiu d'explorar de forma crítica la memòria com a material per a la pràctica artística, prenc la meva experiència d'una estada artística en un laboratori de neurociències com a punt de partida per considerar trobades artístiques amb diversos camps d'investigació i contingut. Exploro els meus projectes basats en la pràctica i desenvolupats de forma progressiva a través d'un cos d'obres d'art basades en instal·lacions interrelacionades, entrellaçades amb els temes de la memòria. Les estades en diversos laboratoris han sigut recolzades per mètodes d'investigació familiars a la meva pràctica i s'ha emprat un enfocament etnogràfic, amb un treball d'estudi que reflecteix un procés d'investigació integrat de treball de camp en evolució. El doctorat d'exemple construeix connexions entre la pràctica artística visual i els estudis d'investigació neurocientífica en el camp de la malaltia d'Alzheimer (MA). L'objectiu era explorar les estratègies figuratives dels estudis de la MA al laboratori a través de la pràctica artística, al·ludint a la disfunció de la memòria autobiogràfica. Els conceptes pràctics explorats del material i l'immaterial, el contingut i el codi, el real i l'imaginable, el cos i la metàfora. Els debats sobre la visualitat i l'observació, la mirada institucional i la tecnologia en la qual es basen allò que és visual i la ciència s'examinen utilitzant el concepte de Foucault de panòptic i la teoria de xarxa-actor de Latour.
En termes creatius, aquesta exploració va permetre el desenvolupament de diversos mètodes d'investigació únics i innovadors, els artefactes resultants i la materialització pràctica d'ells a través de la instal·lació. Aquest article suggereix que en explorar un espai per a la pràctica artística en el discurs de la memòria integrada en laboratoris científics i pràctiques mèdiques tractant amb la xarxa de persones implicades, he guanyat un espai en el discurs de la ment, la memòria i el contingut.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Maria Manuela Lopes, Artista visual i investigadora postdoctoral ID+ Instituto de Investigação em Design Media e Cultura (Universidade de Aveiro) Instituto de Biologia Molecular e Celular (Universidade do Porto, Portugal)
Visual Artist | Post Doc ResearcherID+, Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura - Universidade de Aveiro+Universidade do Porto
IBMC, Instituto de Biologia Molecular e Celular, Universidade do Porto
NERRI, Neuro Enhancement Responsible Research and Innovation
Co-Director: Ectopia - experimental arts Laboratory
Cultivamos Cultura - Artists' Residency
Articles similars
- Diego Gómez-Venegas, Cybersyn i la memòria simbòlica del paper , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Derek Curry, Jennifer Gradecki, Epic Sock Puppet Theater: táctiques artístiques per mitigar la desinformació en línia , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Marco Paladini, Carlo R. M. A Santagiustina, Costanza Sartoris, Giulia Saya, Michele Schiavinato, Gabriella Traviglia, La memòria de la comunitat digital AquaGranda: activant la conscienciació sobre el risc climàtic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Stanislav Milovidov, Polítiques i limitacions d’accés a les xarxes neuronals comercials com a incentiu a l’artivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Andreas Broeckmann, El programari artístic és material artístic genuí? , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Sonia Dueñas Mohedas, Natalia Martínez Pérez, Bárbara Sarmentera, Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Marta Pérez-Campos, Taller (Des)cifradores de mensajes: una manera de presentar el funcionament intern d’un compilador a infants de 6 a 12 anys des de l’experimentació artística , Artnodes: Núm. 30
- Olga Paraskevopoulou, Dimitris Charitos, Charalampos Rizopoulos, Pràctiques artístiques basades en la localització que desafien la noció tradicional de cartografia , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
- Ivan Flores Arancibia, Begonya Saez Tajafuerce, El trauma d’allò inert. Apunts per a una nova parasitologia , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.