Pràctiques artístiques, contextos discursius i humanitats mediambientals en l'època de l'antropocè
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La hipòtesi de l'antropocè assenyala l'activitat humana, sobretot l'esfera social, política i econòmica, com la nova força biogeofísica l'impacte de la qual permet a la comunitat científica parlar d'una nova època dins l'escala temporal geològica. Afirmar que s’abandona l'holocè implica no solament accedir a un nou espai físic sinó també a un nou espai cultural que encara no ha estat experimentat. Malgrat que les contribucions fetes pel camp de les ciències naturals a l'anàlisi del fenomen han estat significatives, la literatura generada per les humanitats i les ciències socials demostra que encara queda molt per fer. En l'actual escenari en què una connectivitat global cada vegada més gran opera com a base per a riscos i impactes interconnectats i a gran escala, ens veiem obligats a prendre en consideració un pensament transversal que en abastar diferents idees, significats i camps ens pugui ajudar a entendre les relacions socials, econòmiques i polítiques que estan en joc.
Partint de recents recerques fetes en els camps de les humanitats mediambientals i de l'ecosofia de Guattari, aquest treball explora el paper de la pràctica teòrica, artística i de comissariat a l’hora d’entendre, respondre i interrogar sobre la nostra posició al món sota les condicions de l'antropocè. Per a fer-ho se centra en l'anàlisi dels projectes presentats en l'exposició col·lectiva 7 mil milions (EACC, Castelló, 2014) com a estudi de cas. S'argumenta que la pràctica artística experimental –que posa l'accent en una nova combinació d'estètica i ètica i l'ecològic i el social– pot oferir-nos interessants models que ajudin les societats a adaptar-se a aquest nou territori. Finalment, suggerim que la declaració dels comissaris no aconsegueix abordar el complex i crític potencial dels projectes presentats en la mesura en què restringeix el context teòric a una clàssica i particular formulació de desenvolupament sostenible i omet considerar-los com a artefactes per a la imaginació política.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Claudia Reiche, Brigitte Helbling, Referències indescriptibles: sobre estats infecciosos de paraules i imatges en el projecte «SHUT DOWN 2020» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Noelia Quintero, La pantalla al carrer: convergència i coincidències agòniques entre el grafit i els objectes dels nous mitjans audiovisuals , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Diego Luna Delgado, L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Rafael Pinilla, Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Renzo Filinich, Daniela 1991 Cespedes, Procés d’individuació en ecologies híbrides: sobre la relació entre art, màquines i sistemes naturals , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Alfonso Cuadrado Alvarado, Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jordi Alberich, Les flors de Bézier. Elasticitat i inestabilitat en el grafisme digital interactiu , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Alejandro Schianchi, L'error en els aparells com a possibilitat estètica , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Carlos Córdoba-Cely, Cap a l’artesania generativa. Cas d’estudi de l’ofici artesanal del vernís de Pasto (Colòmbia) i la impressió 3D , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.