Pràctiques artístiques, contextos discursius i humanitats mediambientals en l'època de l'antropocè
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La hipòtesi de l'antropocè assenyala l'activitat humana, sobretot l'esfera social, política i econòmica, com la nova força biogeofísica l'impacte de la qual permet a la comunitat científica parlar d'una nova època dins l'escala temporal geològica. Afirmar que s’abandona l'holocè implica no solament accedir a un nou espai físic sinó també a un nou espai cultural que encara no ha estat experimentat. Malgrat que les contribucions fetes pel camp de les ciències naturals a l'anàlisi del fenomen han estat significatives, la literatura generada per les humanitats i les ciències socials demostra que encara queda molt per fer. En l'actual escenari en què una connectivitat global cada vegada més gran opera com a base per a riscos i impactes interconnectats i a gran escala, ens veiem obligats a prendre en consideració un pensament transversal que en abastar diferents idees, significats i camps ens pugui ajudar a entendre les relacions socials, econòmiques i polítiques que estan en joc.
Partint de recents recerques fetes en els camps de les humanitats mediambientals i de l'ecosofia de Guattari, aquest treball explora el paper de la pràctica teòrica, artística i de comissariat a l’hora d’entendre, respondre i interrogar sobre la nostra posició al món sota les condicions de l'antropocè. Per a fer-ho se centra en l'anàlisi dels projectes presentats en l'exposició col·lectiva 7 mil milions (EACC, Castelló, 2014) com a estudi de cas. S'argumenta que la pràctica artística experimental –que posa l'accent en una nova combinació d'estètica i ètica i l'ecològic i el social– pot oferir-nos interessants models que ajudin les societats a adaptar-se a aquest nou territori. Finalment, suggerim que la declaració dels comissaris no aconsegueix abordar el complex i crític potencial dels projectes presentats en la mesura en què restringeix el context teòric a una clàssica i particular formulació de desenvolupament sostenible i omet considerar-los com a artefactes per a la imaginació política.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Rosa Núñez-Pacheco, Phillip Penix-Tadsen, Trajectòries teòriques divergents en els estudis de jocs: un repàs bibliogràfic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marco Paladini, Carlo R. M. A Santagiustina, Costanza Sartoris, Giulia Saya, Michele Schiavinato, Gabriella Traviglia, La memòria de la comunitat digital AquaGranda: activant la conscienciació sobre el risc climàtic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Francisco Javier Frutos, Carmen López, Marta Cerezo, De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Art i innovació cultural en la societat xarxa , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.