Repartir allò que és sensible. La política rancièriana en una perspectiva posthumanista
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’ètica i la política en un nou marc materialista són qüestions fonamentals en els debats actuals i donen lloc a estudis diversos en una àmplia varietat de camps, que van des del sexe i el gènere fins a l’ecologia i la teoria de l’art. Tanmateix, en aquestes discussions no s’acostuma a abordar la definició de la política ni de la seva relació amb la democràcia.
Aquest article tractarà aquesta qüestió recorrent a la teoria de la democràcia i la política radical com a ruptura en les obres de Jacques Rancière i compararà aquestes amb les nocions d’indeterminació i onto-epistemologia postulades per Karen Barad. Mentre que Rancière parteix de la definició de democràcia com a igualtat, Barad interroga el món en la seva condició onto-epistemològica. Tot desenvolupant punts d’intersecció entre aquests dos postulats teòrics, s’analitza el problema de la política en el nou materialisme i s’esbossen uns primers intents d’acostar l’obra de Rancière al camp de l’ontologia i l’epistemologia. L’article posa l’èmfasi en la relació entre el «tall» baradià i la «distribució d’allò sensible» que propugna Rancière, i en com ambdós brinden possibilitats de sorgiment i no d’accessibilitat. En conclusió, aquest article aborda les possibilitats que ofereix la política com a motor de canvi.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Signe Leth Gammelgaard, Universitat of Copenhagen
Estudiant de màster en Literatura Comparada
Universitat of CopenhagenArticles similars
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Arnau Horta, «No ideas but in things». I am sitting in a room, d’Alvin Lucier, com a dispositiu material-afectiu i assemblatge vibratori entre agències humanes i no-humanes , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Hanna Meissner, La política com a encontre i respons-habilitat. Aprendre a conversar amb els Altres enigmàtics , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Lorenzo Lazzari, El vídeo, la ciutat i l’espectador: l’arquitectura i els seus cossos davant una càmera de vídeo , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- David Casacuberta, Les relacions entre política i art en xarxa: descobriu-hi les 9 diferències , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
- Andrea Soto, Vilém Flusser: imatges improbables , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- krizia Nardini, Esdevenir un altre: el pensament encarnat i la «matèria o importància transformadora» de la teorització del (nou) materialisme feminista , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Helen Pritchard, Jane Prophet, Pràctiques artístiques difractives: la informàtica i els complicats embolics entre l'art contemporani convencional i l'art dels nous mitjans , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Søren Bro Pold, Noves maneres d’amagar-se: cap al realisme de la metainterfície , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.