Repartir allò que és sensible. La política rancièriana en una perspectiva posthumanista
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’ètica i la política en un nou marc materialista són qüestions fonamentals en els debats actuals i donen lloc a estudis diversos en una àmplia varietat de camps, que van des del sexe i el gènere fins a l’ecologia i la teoria de l’art. Tanmateix, en aquestes discussions no s’acostuma a abordar la definició de la política ni de la seva relació amb la democràcia.
Aquest article tractarà aquesta qüestió recorrent a la teoria de la democràcia i la política radical com a ruptura en les obres de Jacques Rancière i compararà aquestes amb les nocions d’indeterminació i onto-epistemologia postulades per Karen Barad. Mentre que Rancière parteix de la definició de democràcia com a igualtat, Barad interroga el món en la seva condició onto-epistemològica. Tot desenvolupant punts d’intersecció entre aquests dos postulats teòrics, s’analitza el problema de la política en el nou materialisme i s’esbossen uns primers intents d’acostar l’obra de Rancière al camp de l’ontologia i l’epistemologia. L’article posa l’èmfasi en la relació entre el «tall» baradià i la «distribució d’allò sensible» que propugna Rancière, i en com ambdós brinden possibilitats de sorgiment i no d’accessibilitat. En conclusió, aquest article aborda les possibilitats que ofereix la política com a motor de canvi.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Signe Leth Gammelgaard, Universitat of Copenhagen
Estudiant de màster en Literatura Comparada
Universitat of CopenhagenArticles similars
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Victor Flores, La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Geert Lovink, Florian Schneider, Un món virtual és possible. Dels mitjans tàctics a les multituds digitals , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
- Jan Distelmeyer, De l’objecte al procés. Interfície política d’informatització en xarxa , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Amador Vega, L’arxiu Armènia. Un projecte de Ramon Llull , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Rafael Pinilla, Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Andrés Senra, Entre allò viu i allò no viu. Edatisme, capacitisme, LGTBIQ*fòbia i artivisme antiracista a l’Estat espanyol durant els primers mesos de la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Mayra Citlalli Rojo Gómez, Imaginacions de l’evolució dels cossos: anotacions sobre les relacions entre plantes i humans , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Tin Wilke, Invocant els fantasmes de l’AnArxiu , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Sharath Chandra Ramakrishnan, Obertura de la caixa negra en sistemes d’escolta d’IA: assemblages per a art, tecnologia i innovació , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.