Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol

Main Article Content

Moisés Mañas Carbonell
https://orcid.org/0000-0002-2320-2858
María José Martínez de Pisón Ramón
https://orcid.org/0000-0002-0862-362X

En 2023, el Laboratorio de Lluz (UPV) fa 33 anys, i és un bon moment per reflexionar, i compartir aquesta reflexió, sobre les aportacions i els posicionaments del treball dut a terme per aquest grup d’investigadors i col·lectiu artístic que és considerat com un dels primers nodes d’universitat, art, ciència i tecnologia del panorama espanyol. Repensar el treball d’aquest col·lectiu implica també revisar les condicions de possibilitat que existien en el context espanyol fa 30 anys i les que existeixen avui per a la recerca art-ciència-tecnologia a Espanya. Revisar el Laboratori de Llum és també atendre l’exercici de comprendre la importància de l’evolució de la col·laboració interdisciplinària i el valor de les aportacions individuals en el col·lectiu en el marc de la recerca en art i la docència artística universitària en el context espanyol.

Paraules clau:

Laboratorio de Luz, Media Lab, Media Art, ACTS, STEAM

Article Details

Com citar
Mañas Carbonell, Moisés; and Martínez de Pisón Ramón, María José. “Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol”. Artnodes, no. 31, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i31.411124.
Biografies de l'autor/a

Moisés Mañas Carbonell, Universitat Politècnica de València

Artista multimèdia, investigador i professor titular d’universitat. Doctor en Arts Visuals i Intermèdia per la Universitat Politècnica de València (UPV). Actualment és professor de Media Art en el Departament d’Escultura de la UPV. És director des del 2012 del Màster Oficial en Arts Visuals i Multimèdia (UPV). És membre des del 2000 del grup de recerca I+D+i de Laboratorio de Luz. Des del 1996 fa ús de les noves tecnologies aplicades a l’art. El seu treball ha estat presentat i premiat en diferents festivals i exposicions relacionades amb art i tecnologia, dins i fora d’Espanya des del 1997.  Ha presentat comunicacions i format part de taules rodones en festivals d’art electrònic com FutureEverything (Manchester), Ars Electrónica - Electro Campus (Linz, Àustria), Transmediale (Berlín), AMAZE (Berlín) i ISEA (Istanbul). Des del 2002 ha participat en nou projectes de recerca en Art i Tecnologia subvencionats en convocatòries públiques nacionals i europees. Ha dirigit sis tesis doctorals.

María José Martínez de Pisón Ramón, Universitat Politècnica de València

Artista multimèdia, investigadora i professora titular d’universitat. Doctora en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València (UPV). Actualment és professora en el departament de Pintura de la UPV. Fundadora del grup de recerca I+D+i del Laboratorio de Luz en 1990. Fundadora de la revista de recerca Arte: proyectos e ideas en 1992. En la seva dilatada trajectòria ha dirigit quinze tesis doctorals des del 1992 i ha participat en més de dotze projectes de recerca en Art i Tecnologia subvencionats en convocatòries públiques nacionals i europees com a investigadora principal en quatre d’ells.

Referències

Baigorri, Laura. «El transmisor». Interzona (2000). https://www.interzona.org/transmisor.html

Benjamin, Walter. «La tarea del traductor». Teorías de la traducción. Antología de textos, 335-347. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1996.

Benjamin, Walters. El origen Trauerspiel alemán. Madrid: Abada Editores, 2012.

Brea, José Luis. «Idea de la claridad». Arte: proyectos e ideas, no. 1. Universitat Politècnica de València, 1993.

Deleuze, Gilles. «¿Qué es un dispositivo?». Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1999.

Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage (DOCAM). «The DOCAM Research Alliance». DOCAM (s. f.). https://www.docam.ca/en.html

GAmuza. «Hybrid Live OF Sketching IDE». Gamuza (s. f.). https://gamuza.d3cod3.org/

García, Lino y Pilar Montero Vilar. «The Challenges of Digital Art Presentation». E-conservation, no. 14 (2010): 43-53. https://www.researchgate.net/publication/275461897_THE_CHALLENGES_OF_DIGITAL_ART_PRESERVATION

Gold, Rich. The Plenitude: Creativity, Innovation, and Making Stuff. Massachusetts: MIT Press, 2021.

Han, Byung-Chul. No cosas: quiebras del mundo de hoy. Barcelona: Taurus, 2021.

Laboratorio de Luz. «24 Frames». Laboluz (2022). https://laboluz.webs.upv.es/projects/24-frames/

Krueger, Myron W. «Towards Interactive Aesthetics». Ars Electronica (2004). https://webarchive.ars.electronica.art/en/archiv_files/20041/FE_2004_krueger_en.pdf

Laboratorio de Luz. Arte: proyectos e ideas. no. 1-7 (1992-). http://laboluz.webs.upv.es/revista/

Laboratorio de Luz. «Proyectante de Sombra». Laboluz (1993). http://laboluz.webs.upv.es/projects/proyectante-de-sombra/

Laboratorio de Luz. «Baterie-Cinema». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/baterie-cinema/

Laboratorio de Luz. «PB-97-0335 [idea][imagen[universidad]». Laboluz (2001). https://laboluz.webs.upv.es/projects/pb-97-0335-ideaimagenuniversidad/

Laboratorio de Luz. «Entre Cabanyal». Laboluz (2002). http://laboluz.webs.upv.es/projects/entre_cabanyal/

Laboratorio de Luz. «Cabanyal: Passat, Present, futur». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/canbanyal-passat-present-futur/

Laboratorio de Luz. «Delem: delayed mirror». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/delem-delayed-mirror/

Laboratorio de Luz. «NotBook AR». Laboluz (2005). https://laboluz.webs.upv.es/projects/notbook-ar/

Laboratorio de Luz. «Modulador de luz». Laboluz (2006). http://laboluz.webs.upv.es/projects/modulador-de-luz/

Maldonado, José, Trinidad Gracia, María José Martínez de Pisón, Emilio Martínez, Josepa López, Sergio Lecuona, Emanuele Mazza, Bia Santos, Manuel Ferrer, Alena Mesarosova, Irene Sánchez y Sergio Martínez. «Transductor Ecomedia. EN_SER_ES. Visibilización de Biotopos y entrelazamiento de energías». Conferencia presentada en el Congreso Internacional Paisaje y sostenibilidad: Escuchando la diversidad. Universidad Autónoma de Madrid, 13 de octubre de 2022. https://laboluz.webs.upv.es/marjalStation/docs/Paper_SOS_13.pdf

Martínez de Pisón, María José. «Luz y no luz: Preámbulo a los proyectos del laboratorio». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.

Martínez de Pisón, María José, Salomé Cuesta y Trinidad Gracia. «Editorial» Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.

Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. Live Creative Coding. Introducción a la programación creativa con Gamuza. Valencia: Asociación cultural Plutón, 2016. http://mpison.webs.upv.es/mie1/text/GAmuza_Live_Creative_Coding.pdf

Mazza, Emanuele y María José Martínez de Pisón. «Mosaic, an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Conferencia presentada en el International Conference on Live Coding (ICLC 2019). Madrid: Medialab Prado, del 16 al 18 de enero de 2019. https://iclc.toplap.org/2019/papers/paper50.pdf

Mosaic. «Mosaic ↀ an openFrameworks based Visual Patching Creative-Coding Platform». Mosaic (s. f.). https://mosaic.d3cod3.org/

Parés, Roc. «Mundos de luz». Arte: proyectos e ideas, no. 2 (1994). Universitat Politècnica de València.

Plataforma Salvem el Cabanyal. «Salvem el Cabanyal—La Resistència». Cabanyal.com (s. f.). http://cabanyal.com/els-fets/

Rekalde, Josu. «Soportes electrónicos para la creación artística. La experiencia de la especialidad de Audiovisuales en la Facultad de Bellas Artes de Bilbao». Arte: proyectos e ideas, no. 0 (1992). Universitat Politècnica de València.

Universitat Politècnica de València. «Laboratorio de Luz». Laboluz (s. f.). http://www.laboluz.com

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.