L’anamorfosi en l’art contemporani Una anàlisi de les diferents estratègies d’aplicació en les creacions d’artistes actuals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’anamorfosi és una variant de la perspectiva matemàtica estudiada per artistes i intel·lectuals europeus des del segle xvi, el mètode definitiu de la qual es publica al segle xvii. L’original aura misteriosa lligada a aquest mètode de representació va ser substituïda per la consideració sobre les imatges a què s’aplicava que aquestes imatges eren producte d’un mer entreteniment després de popularitzar-se durant el segle xviii, gràcies al gabinet de curiositats i el Kunst-und Wunderkammeern. No obstant això, l’anamorfosi s’ha continuat estudiant i aplicant en projectes de creació artística. Així, l’objectiu d’aquest article és oferir informació actualitzada sobre com l’anamorfosi és aplicada en l’art contemporani per mitjà de l’estudi de nombroses obres, i mostrar les possibilitats tècniques i conceptuals que ofereix tant en l’art en si com en la societat en general. Totes les obres analitzades –relacionades amb l’anamorfosi òptica i catòptrica per mitjà de l’escultura, la fotografia i la pintura d’artistes de carrer o relacionades amb les galeries d’art– propicien un discurs que convida a la reflexió sobre la realitat contemporània o l’hiperrealitat. Així mateix, aquest article mostra quin és el mètode per produir anamorfosi i motiva els artistes visuals a aplicar-lo en futures creacions, atès l’interès que genera per la seva versatilitat quant al potencial metodològic i de significació, tal com es demostra en el cos de l’article i en les conclusions. Per tant, la imatge anamòrfica és entesa com una metaimatge que evidencia l’artificiositat de la imatge mateixa, que convida l’observador a reflexionar sobre la realitat i li exigeix noves maneres d’interpretar allò observat.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Jose-Antonio Soriano-Colchero, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jose-Antonio Soriano-Colchero, Universitat de Granada
Doctor per la Universitat de Granada, menció cum laude i doctor internacional. Artista multidisciplinari. Docent i investigador del Departament de Dibuix a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Granada des de 2016. Adscrit al Grup de Recerca Hum866: Dibuix i Projecte. Actualment, col·labora en el projecte (ARS&URBS) «Representació pictòrica de la ciutat. Del Segle xvi al Segle xix: perspectives, corografies i panorames» (HAR2016-78298-P). Estada internacional a la Universitat de Roma La Sapienza (2018). La seva recerca està especialitzada en l’estudi teoricopràctic (històric i actual) dels principals sistemes de representació de l’espai aplicats a les arts plàstiques en funció dels contextos espaciotemporals, enfocant aquests coneixements a l’art contemporani. Autor de diverses publicacions en revistes, capítols de llibre, i també participa en congressos internacionals. La seva producció artística ha estat publicada en catàlegs d’exposicions individuals i col·lectives.
Albrecht, Albert. 1623. Andreae Alberti zwey Bücher, das erste von der ohne und durch die Arithmetica gefundenen Perspectiva, das andere von dem dartzu gehörigen Schatten. Bey Simon Halbmayrn, Getruckt zu Nüremberg. https://doi.org/10.3931/e-rara-8283.
Amnistía Internacional España. 2020. «Apple mira hacia otro lado y no aclara si hay trabajo infantil detrás de sus dispositivos». Noticias, 11 junio, 2020. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/noticias/noticia/articulo/apple-mira-hacia-otro-lado-y-no-aclara-si-hay-trabajo-infantil-detras-de-sus-dispositivos/.
Barbaro, Daniel. 1568. La pratica della perspectiva di Monsignor Daniel Barbro eletto Patriarca di Venezia, opera molto utile a Pittori, Scultori et ad Architetti. Venezia: appresso Camillo y Rutilio. https://archive.org/details/gri_33125008285765.
Baudrillard, Jean. 2005. Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairos.
Baudrillard, Jean. 2006. El complot del arte: ilusión y desilusión estéticas. Madrid: Amorrortu.
Beever, Julian. 2018. Pavement Chalk Artist: The Three-Dimensional Drawings of Julian Beever. New York: Firefly Books.
Boa Mistura. (S. F.). BoaMistura. [Web]. http://www.boamistura.com/#/home.
Cabezas Jiménez, María del Mar. 2007. Imaginario Urbano. Expresión Gráfico-Plástica en el Espacio Urbano. (Tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.
Caus, Salomon de. 1612. La perspective, avec la raison des ombres et miroirs. Londres. Tomado de: Bibliothèque nationale de France, département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1172279
Collins, Daniel L. 1992. «Anamorphosis and the Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of the Gaze». Leonardo, 25(1): 73-82.
Da Vinci, Leonardo. 1478-1519. Codex Atlanticus. Edición consultada: Thevisualagency (s.d.), Codex Atlanticus. http://codex-atlanticus.it.
Debord, Guy. 2012. La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
Dubreuil, Jean. 1642-1649. La perspective practique necessaire a tous peintres, graveurs, sculpteurs, architectes, orfevres, brodeurs, tapissiers, y autres se servans du dessein[estampe] / Par un Parisien, religieux de la Compagnie de Jesus. Chez Melchior Tavernier et Chez François L’Anglois, dit Chartres, Paris. Tomado de: (BnF), département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b55005402t.
Fontcuberta, Joan. 2016. La fura de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
González-Castro, Carmen. 2017. «Descripción del Artista». Arteinformado. https://www.arteinformado.com/guia/f/carmen-gonzalez-castro-176772.
González-Castro, Carmen y VEGAP. 2018. Carmen González Castro. http://carmengonzalezcastro.com/.
Han, Byung-Chul. 2015. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder Editorial.
Hernández-Machancoses, José Luís. 2015. La anamorfosis como acontecimiento visual. Tesis Doctoral. Valencia: Universitat de València.
Hurwitz, Jonty. S. F. The Art of Jonty Hurwitz. https://jontyhurwitz.com/bio
JR. 2016. JR au Louvre paris, Jr explaning his project, 2016. Vídeo. https://youtu.be/M9VkFxEwINY.
JR. s.d.. JR. https://www.jr-art.net.
Keer, Leon. 2019. Making of “offline” land art by Leon Keer. Vídeo. https://youtu.be/6j82KxEJXFY.
Kentridge, William, Fernando Francés, y María Corral. 2012. William Kentridge: ¿no se unirá usted al baile? Málaga: Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, 14th February-13th May 2012.
Kircher, Athanasius. 1646. Ars Magna lucis et umbrae en decen libros digsesta, sumptibus. Romae: Hermanni Scheus ex typographia Ludouici Grignani.
Lomazzo, Giovanni Paolo. 1585. Trattato dell' arte della pittura, scoltura et architettura. Milán. Tomado de: Bibliothèque nationale de France, département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1118777.
López Montero, María Belleda. 1995. Las anamorfosis en el arte: la anamorfosis histórica como base de la investigación actual sobre las transformaciones artísticas. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/73887.
Maignan, Emmanuel. 1648. Perspectiva Horaria. Roma: Rossi Filippo de' imprimeur-libraire.
Martín Prada, Juan. 2018. El ver y las imágenes en el tiempo de internet. Madrid: Ediciones Akal.
Murphy, Michael. 2019. The Immigrant – A Tribute to Immigrants. Vídeo. https://www.perceptualart.com/
Museo de Bellas Artes de Asturias. 2020. «El arte y la ciencia de la anamorfosis». Blog. Obras del mes de septiembre. 9 octubre 2017. http://www.museobbaa.com/actividad/arte-ciencia-anamorfosis-francisco-gonzalez/.
Niceron, Jean François. 1638. La perspective curieuse ou magie artificielle des effets merveilleux: de l'optique, par la vision directe, la catoptrique, par la réflexion des miroirs plats, cylindriques y coniques, la dioptrique, par la réfraction des [...].Paris: Pierre Billaine, Tomado de: (ETH-BZ), Rar 1296/ Public Domain Mark. https://doi.org/10.3931/e-rara-13092.
Niceron, Jean François. 1646. Thaumaturgus Opticus seu Admiranda Optices, per radium directum…. Paris: François Langlois.
Noble, Tim, y Sue Webster. 2005. The new Barbarians. Málaga: Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, abril-junio 2005.
Peeta. 2015. Peeta: spraycan art and beyond. https://www.peeta.net/.
Pérez Art Museum Miami. 2014. New York: Jan Dibbets – Perspective Collection. Miami: Pérez Art Museum, July 10-Oct. 14, 2007. https://www.pamm.org/exhibitions/new-work-jan-dibbets-perspective-collection.
Pfahl, John. s.d. John Pfahl Gallery Index. https://www.josephbellows.com/exhibitions/john-pfahl2/selected-works?view=slider
Pino-León, Manuel. 2014. «Las primeras anamorfosis y Carlos V». Bellas Artes. Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen, 12: 103-119.
Sartori, Giovanni. 2008. Homo videns: La sociedad teledirigida. Bogotá: Taurus.
Schott, Gaspar. 1657. Magia Universalis Naturae et Artis. Tomo 1. Würzburg.
Short, Michael. 2017. Ask your Body – an Invitation. http://www.evanpenny.com/essay_short_ask_your_body_invitation_2017_en.php.
Silveira, Regina. 2005. Luz, Lumen. Madrid: Palacio de Cristal, mayo-julio 2005.
Silveira, Regina. s.d. Regina Silveira. https://reginasilveira.com/.
Vattimo, Gianni. 1996. La sociedad transparente. Barcelona: Paidós.
Vignola, Giacomo Barozzi da, y Egnatio Danti. 1583. Le due regole della prospettiva pratica. Roma: Francesco Zannetti. Tomado de: Internet Archive. https://archive.org/details/dveregoledellapr00vign/page/n3/mode/2up.
Wenner, Kurt. 2019. Kurt Weener. Master Artist. https://kurtwenner.com/.
Zanela, Augusto. 2011. Augusto Zanela. (Porfolio del artista).
Zoer. s.d. Zoer. https://www.zoerism.com/mural-support-grande-surface.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Jose-Antonio Soriano-Colchero, Instal·lacions pictòriques anamòrfiques aplicades a l’arquitectura: disseny virtual amb Sketchup per a projectes reals , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Devon Ward, L’art de la identitat ambiental i especulacions sobre l’estat medioambiental , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Meredith Tromble, No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.