El cotxe amb conducció autònoma: una màquina mediàtica per a posthumans?
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article vol reflexionar sobre el cotxe amb conducció autònoma com a màquina multimèdia, centrant-se en el seu caràcter i les seves implicacions més àmplies des de les perspectives arqueològiques i posthumanistes dels mitjans de comunicació. Els vehicles amb conducció autònoma desafien la concepció tradicional sobre l’acció. La cultura automobilística generalment s’ha centrat en l’ésser humà. Si bé s’ha tingut en compte el «factor humà» i les conseqüències d’una conducció dolenta i distreta, l’humà al volant també s’ha considerat una garantia de seguretat. La introducció de l’automòbil autònom desplaça l’ésser humà com a agent amb paper actiu i el substitueix amb formes d’acció material. Aquest canvi té conseqüències significatives que s’exploraran des de diferents perspectives. L’estudi també situa històricament l’automòbil autònom dins dels plans de les autopistes automatitzades, i reflexiona sobre les seves manifestacions discursives dins de la cultura popular dels mitjans de comunicació. L’estudi introdueix la idea de «dispositiu de trànsit», que s’aplica en múltiples nivells. Un dels punts bàsics que subjauen en la discussió és que l’automòbil amb conducció autònoma mai no pot ser completament autònom. Està vinculat a xarxes de dades i altres marcs de factors que afecten tant el seu ús com els seus passatgers potencials. Hem de preguntar-nos: com afectarà l’adopció d’automòbils autònoms a la relació humà/posthumà?
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Erkki Huhtamo, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Erkki Huhtamo, Universitat de Califòrnia, Los Angeles
Professor de Disseny d’art multimèdia, cinema, televisió i mitjans digitals a l’UCLA de Los Angeles. És conegut internacionalment com un arqueòleg pioner en mitjans de comunicació. El seu llibre més important fins avui és Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles (The MIT Press, 2013). Aviat també publicarà How to Dismantle a Fairy Engine? Media Archaeology as Topos Studies.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Erkki Huhtamo, Màquines de diversió, màquines de problemes , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Erkki Huhtamo, Començament i desenvolupament de l'arqueologia dels media , Artnodes: Núm. 5: (Setembre 2006). NODE 5. Entrevistes (coord.: Pau Alsina, Pau Waelder)
- Erkki Huhtamo, Modernitat general: avions, skywriting i heterotopia en el cel , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
Articles similars
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Marcelino García, Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Elke Reinhuber, Enganyar l’algorisme o sortir del sistema a través de l’artivisme de la vigilància , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Raquel Caerols Mateo, La mirada transsubjectiva: converses amb Roy Ascott en el I Simposi Cibercultura i art de nous mitjans , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Claudia Arozqueta, Llum polisèmica: la llum com a element contradictori en l'obra de Rafael Lozano-Hemmer , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Alicia de Manuel Lozano, Objecte patològic / objecte panòptic. Disseny per a la transparència i optimització en dispositius portables , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Francisco Javier Frutos, Carmen López, Marta Cerezo, De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Ada Xiaoyu Hao, Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Gemma San Cornelio, Art i identitat: una relació utòpica amb la tecnologia , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.