La gestió matemàtica de la sinceritat. Algoritmes i veridicció
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Michel Foucault va definir la veridicció com l’aparell sociolingüístic que discerneix allò que és versemblant, allò potencialment possible de ser cregut, consistent en un sistema creuat de formats de sinceritat i autorització. Malgrat tot, com a dispositiu d’autoritat, els seus «sistemes de crèdit» s’han transformat profundament durant les darreres dècades en paral·lel a l’establiment de la nova esfera comunicacional, globalitzada i independent. Els formats de sinceritat, naturalitat i autenticitat han passat a formar part intrínseca dels llenguatges matemàtics amb voluntat de competència pública, embrutant els formats clàssics d’impressió de veracitat basats en el balancí entre interioritat (sinceritat) i exterioritat (autoritat). Els algoritmes de la intel·ligència artificial aplicats als aparells de justícia i als Social Media es proposen cada cop més com a gestors de la franquesa i de la reputació dels usuaris/ciutadans, plantejant qüestions greus sobre la mutació dels règims tradicionals de credibilitat.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Jorge Luis Marzo, 2019
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Jorge Luis (coord.) Marzo, BAU, Centro Universitario de Diseño de Barcelona
Professor del BAU Centre Universitari de Disseny. Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Membre del Grup d’Investigació GREDITS.
Referències
Aletras, Nikolaos; Tsarapatsanis, Dimitrios; Preo?iuc-Pietro, Daniel y Lampos, Vasileios. 2016. «Predicting judicial decisions of the European Court of Human Rights: a Natural Language Processing perspective». PeerJ Computer Science 2:e93. https://doi.org/10.7717/peerj-cs.93
Álvarez Huitrayao, Manuel. 2016. La repetición, una interpretación psicoanalítica: Freud y Lacan. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense.
Berardi, Franco. 2017. Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra.
Binns, Amy. 2017. «Sarahah, la ‘aplicación de la sinceridad’ que ha fomentado el ciberacoso». El País (28-8-2017).
https://elpais.com/tecnologia/2017/08/23/actualidad/1503483935_042542.html
Calvino, Italo. 2013. «Cibernética y fantasmas». Punto y aparte. Madrid: Siruela.
Casilli, Antonio. 2011. Les liaisons numériques. Vers une nouvelle sociabilité?. París: Seuil.
Citton, Yves. 2014. Pour une écologie de l'attention. París: Éditions du Seuil.
Condorcet, Nicolas de. 1972. Essai sur l'application de l'analyse à la probabilité des décisions rendues à la pluralité des voix. New York: Chelsea.
Detienne, Marcel. 2004. Los maestros de verdad en la Grecia arcaica. Madrid: Sexto Piso.
Dewey, John. 2008. Logic: The Theory of Inquiry. Londres: Read Books.
Eco, Umberto. 1996. Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.
Eco, Umberto. 1998. Serendipities: Language and Lunacy. Nueva York: Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/ecou11134
Engel, Pascal. 2008. ¿Qué es la verdad? Reflexiones sobre algunos truismos. Buenos Aires-Madrid: Amorrortu.
European Commission for the Efficiency of Justice (CEPEJ). 2018. «European ethical Charter on the use of Artificial Intelligence in judicial systems and their environment». Consejo de Europa, Estrasburgo. https://rm.coe.int/ethical-charter-en-for-publication-4-december-2018/16808f699c
Foucault, Michel. 1980. Microfísica del Poder. Madrid: La Piqueta.
Foucault, Michel. 2001. Fearless Speech. Los Angeles: Semiotext. Este volumen recoge las seis conferencias pronunciadas por el autor en la Universidad de California en Berkeley en el otoño de 1983, bajo el título «Discurso y verdad».
Foucault, Michel. 2004. El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Foucault, Michel. 2014. Obrar mal, decir la verdad. Buenos Aires: Siglo XXI.
Fuller, Matthew (ed). 2008. Software Studies: A Lexicon. Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262062749.001.0001
Gauchet, Marcel. 2000. «A New Age of Personality: An Essay on the Psychology of our times». Thesis Eleven, nº 60: 23-41. https://doi.org/10.1177/0725513600060000004
Ginzburg, Carlo. 1980. «Morelli, Freud and Sherlock Holmes: Clues and Scientific Method». History Workshop, nº 9: 5-36. https://doi.org/10.1093/hwj/9.1.5
Greimas, Algirdas J.; Courtés, Joseph. 1982. Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid: Gredos.
Groys, Boris. 2008. Bajo sospecha. Una fenomenología de los medios. Valencia: Pre-Textos.
Habermas, Jürgen. 1994. Historia y crítica de la opinión pública. Ciudad de México: Gustavo Gili.
Hacking, Ian. 2006. La domesticación del azar. La erosión del determinismo y el nacimiento de las ciencias del caos. Barcelona: Gedisa.
Hall, Edward T. 2003. La dimensión oculta. Ciudad de México y Buenos Aires: Siglo XXI.
Huici, Germán. 2016. El Dios ausente. Iconografía y metafísica del capitalismo. Barcelona: Elba.
James, Williams. 1980. El significado de la verdad. Buenos Aires: Aguilar.
Kostka, Genia. 2018. «China’s Social Credit Systems and Public Opinion: Explaining High Levels of Approval». SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3215138
Kristeva, Julia. 1972. «La productividad llamada texto». En Barthes et al. Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 63-94.
Lacan, Jacques. 1990. El seminario. Libro 7: La ética del psicoanálisis (1959-1960). Barcelona: Paidós.
Laplace, Pierre-Simon. 2012. A Philosophical Essay on Probabilities. New York: Dover.
Lem, Stanislaw. 2005. Ciberíada. Madrid: Alianza.
Lendo. 2019. https://www.lenddo.com/index.html
Marzo, Jorge Luis. 2015. «La genealogía líquida de la interfaz». Artnodes, nº 16: 5-16. https://doi.org/10.7238/a.v0i16.2784
Marzo, Jorge Luis. 2018. La competencia de lo falso. Una historia del fake. Madrid: Cátedra.
Ministerio de Energía, Turismo y Agenda Digital. 2017. Nota de prensa «El Ministerio de Agenda Digital y el CGPJ firman un convenio para impulsar las tecnologías del lenguaje». Web del Ministerio: https://www.mincotur.gob.es/es-es/gabineteprensa/notasprensa/2017/documents/171013%20np%20convenio%20minetad%20cgpj.pdf
Molina, Sara. 2018. «La Inteligencia Artificial se asoma a la fase de consolidación en el sector legal». Consejo General de la Abogacía Española. https://www.abogacia.es/2018/12/10/la-inteligencia-artificial-se-asoma-a-la-fase-de-consolidacion-en-el-sector-legal
Niler, Eric. 2019. «Can AI Be a Fair Judge in Court? Estonia Thinks So». Wired. https://www.wired.com/story/can-ai-be-fair-judge-court-estonia-thinks-so/
O’Neil, Cathy. 2018. Armas de destrucción matemática. Madrid: Capitán Swing.
Pierce, Charles S. 1877. «The Fixation of Belief». Popular Science Monthly 12: 1-15. http://www.peirce.org/writings/p107.html
Revel, Judith. 2018. «From Truth as a Content to Truth as a Practice: Political Ethics of Parrhesia». Keynote en el II Congreso Internacional Interface Politics. Organizado por GREDITS/BAU, Barcelona. Leído el 28 de noviembre de 2018. Actas en proceso de publicación. URL del congreso: http://www.gredits.org/interfacepolitics/es/
Rorty, Richard. 1991. Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.
Ruff, Lajos. 1958. La máquina de lavar cerebros. Madrid: Testigos de Hoy.
Tashea, Jason. 2017. «Courts are using AI to sentence criminals. That must stop now». Wired. https://www.wired.com/2017/04/courts-using-ai-sentence-criminals-must-stop-now/
Sadin, Éric. 2018. L'Intelligence artificielle ou l'enjeu du siècle. Anatomie d'un antihumanisme radical. París: L’échappée.
Shazeda, Ahmed. 2017. «Cashless Society, Cached Data Security Considerations for a Chinese Social Credit System». The Citizen Lab: URL: https://citizenlab.ca/2017/01/cashless-society-cached-data-security-considerations-chinese-social-credit-system/
Sibilia, Paula. 2013. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Skaggs, Joey. 2006. «Solomon Project». Web del artista. https://joeyskaggs.com/wp-content/uploads/2015/07/skaggs-solomon-pressreleaseexpose-1-96-800.jpg
Spruiell, V. 1993. «Deterministic Chaos and the Sciences of Complexity: Psychoanalysis in the Midst of a General Scientific Revolution». Journal of the American Psychoanalytic Association, 41(1): 3–44. https://doi.org/10.1177/000306519304100101
Tisseron, Serge. 2001. L’intimité surexposée. París: Ramasay.
Todorov, Tzvetan. 1972. «Introducción». En R. Barthes et al. Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 11-16.
Verón, Eliseo. 2000. «Análisis inédito sobre un célebre caso de arte desmaterializado». Ramona, nº 9-10: 46-50.
Waelder, Pau. 2011. «Lo íntimo es otro». En Pau Waelder(ed). Extimitat: Art, intimitat i tecnologia. Palma de Mallorca: Es Baluard, pp. 108-117.
Articles similars
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- María Teresa Galarza-Neira, Recerca artística en l’educació superior: context d’inclusió i modalitats , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Griselda Vilar Sastre, Alejandro Barranquero, Pràctiques audiovisuals en el 15M: innovació tecnològica, documental i videoartivisme , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Pedro Ortuño-Mengual, Gloria Lapeña-Gallego, Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Irene Gómez Franco, Imaginant ecologies futures: la imaginació kantiana a través de les generacions , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Andrea Soto, Vilém Flusser: imatges improbables , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marloes de Valk, Reciclant antigues estratègies i recursos. What Remains, un projecte artístic que tracta sobre les campanyes de desinformació (re)utilitzant estratègies per retardar la regulació industrial , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- María Teresa Vilariño Picos, Intermèdia / Transmèdia (litat) com a models d'un mètode de recerca literari i cultural , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Florian Vanlee, Tractats sobre recerca artística a Flandes: perspectives no acadèmiques sobre la recerca en les arts , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.