L’oblit: una definició filosòfica

Main Article Content

Anna Pagès Santacana

RESUM: Aquest article tracta de definir l’oblit des de la perspectiva de la filosofia. Quins aspectes contribueixen a tipificar l’oblit com un operador simbòlic en el treball de reconfiguració de la memòria? Abordem aquesta temàtica des de quatre grans perspectives: la categoria “no-tot” en l’obra de Jacques Lacan i Jean-Claude Milner, que converteix la memòria en una totalitat no inclusiva; la categoria en grec “parresia”, a través de l’anàlisi que fa Michel Foucault sobre la relació entre el subjecte i la veritat a l’època antiga; la categoria “de-negació” (Verneinung) en la lectura que féu Jean Hyppolite del text de Freud; finalment, la categoria “relacional” per referir-nos a una proximitat íntima amb l’oblit que han subratllat especialment els discursos dels postfeminismes. Aquestes quatre categories funcionen com un aparell conceptual i especulatiu, susceptible de ser aplicat a qualsevol model de treball de la memòria cultural, individual i colectiva i les seves maneres de reconfigurar el passat.

PARAULES CLAU: filosofia de l’educació; memòria i oblit; memòria cultural; oblit i filosofia.

Oblivion: a philosophical definition

ABSTRACT: The purpose of this article is to make a definition of the notion “oblivion” from a philosophical point of view. What would be the key issues that characterize oblivion as a symbolic operator in the work of memories reconfiguration? We will approach this subject from four main perspectives: the category of “not-all” in Jacques Lacan and Jean-Claude Milner works, which makes memory a not inclusive totality; the category “parresia” in Michel Foucault defining the relation between subject and truth in Ancient times; the category of “denial”(Verneinung) in the reading of Freud’s work by Jean Hyppolite; finally, the category “relational” referring to the intimate proximity with oblivion that post-feminists contributions have highlighted. These four categories can be considered a conceptual and speculative system to be applied to the study and analysis of the different models of cultural, individual and collective memories and their ways of reconfiguring the past.

KEYWORDS: Philosophy of Education; memory and oblivion; cultural memory; philosophy and oblivion.

Article Details

How to Cite
Pagès Santacana, Anna. “L’oblit: una definició filosòfica”. Ars Brevis, no. 22, pp. 233-55, https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/326509.
Author Biography

Anna Pagès Santacana, Universitat Ramon Llull

Professora a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna