Biografies femenines com a problema hermenèutic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Anna Pagès Santacana
Universitat Ramon Llull
Aquest article tracta de definir i delimitar la perspectiva de les biografies femenines com un ventall de possibilitats des d’un esbós inicial que ens permeti problematitzar-les, tot interrogant les seves múltiples significacions. La nostra reflexió transcorre en tres moments:
a) l’ambigüitat antropològica de la dimensió femenina (Duch, 2004; 2010); b) la seva qualitat de prejudici seguint Gadamer (1960); c) la seva “forma” en el sentit que donà a aquest terme Georg Simmel (1918) quan parla de “la forma de la història”. Es tractaria de perfilar els topants de les biografies femenines com una modalitat peculiar d’experiència d’incompleció a partir de tres dimensions bimodals fonamentals: la passió-l’amor, la filiació-la maternitat, el silenci-la conversa.
PARAULES CLAU: Hermenèutica filosòfica; Antropologia i feminisme; Filosofia de l’Educació.
ABSTRACT: In this article we would like to define and delimitate a feminine biographical perspective as a bunch of possibilities from a starting point which could turn them into an interpretative problem. Our development will have three main points: a) the anthropological ambiguïty of feminine dimension (Duch, 2004; 2010); b) its quality of pre-judice following Gadamer (1960); c) its “form” in the sense which Simmel (1918) used this notion when speaking about “history forms”. The idea would be to describe the main issues of feminine biographies as a peculiar modality of uncompleteness experience structured in three principal dimensions: passion-love; filiationmaternity; silence-conversation.
KEYWORDS: Philosophy of Education; Anthropology and Feminism; Hermenutics and Philosophy
a) l’ambigüitat antropològica de la dimensió femenina (Duch, 2004; 2010); b) la seva qualitat de prejudici seguint Gadamer (1960); c) la seva “forma” en el sentit que donà a aquest terme Georg Simmel (1918) quan parla de “la forma de la història”. Es tractaria de perfilar els topants de les biografies femenines com una modalitat peculiar d’experiència d’incompleció a partir de tres dimensions bimodals fonamentals: la passió-l’amor, la filiació-la maternitat, el silenci-la conversa.
PARAULES CLAU: Hermenèutica filosòfica; Antropologia i feminisme; Filosofia de l’Educació.
ABSTRACT: In this article we would like to define and delimitate a feminine biographical perspective as a bunch of possibilities from a starting point which could turn them into an interpretative problem. Our development will have three main points: a) the anthropological ambiguïty of feminine dimension (Duch, 2004; 2010); b) its quality of pre-judice following Gadamer (1960); c) its “form” in the sense which Simmel (1918) used this notion when speaking about “history forms”. The idea would be to describe the main issues of feminine biographies as a peculiar modality of uncompleteness experience structured in three principal dimensions: passion-love; filiationmaternity; silence-conversation.
KEYWORDS: Philosophy of Education; Anthropology and Feminism; Hermenutics and Philosophy
Article Details
Com citar
Pagès Santacana, Anna. “Biografies femenines com a problema hermenèutic”. Ars Brevis, no. 19, pp. 130-55, https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/278124.
Biografia de l'autor/a
Anna Pagès Santacana, Universitat Ramon Llull
Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport BlanquernaArticles més llegits del mateix autor/a
- Caterina Riba, Mar Rosàs Tosas, Pilar Godayol, Anna Pagès Santacana, Anna Pérez-Quintana, Carme Sanmartí, Francesc Torralba Roselló, Patricia Illa, Bàrbara Pagès, Covid-19 i PDI: impactes amb perspectiva de gènere , Ars Brevis: Núm. 27 (2021)
- Anna Pagès Santacana, L’oblit: una definició filosòfica , Ars Brevis: Núm. 22 (2016)
- Anna Pagès Santacana, Educación y estandarización en la sociedad del conocimiento: cuestiones éticas y pedagógicas , Ars Brevis: 2001: Núm.: 7
- Anna Pagès Santacana, L'educació com a vivència: matissos de l'Erlebnis en l'obra de Gadamer , Ars Brevis: 2004: Núm.: 10
- Anna Pagès Santacana, L'impossible d'ensenyar. Notes per a una filosofia de la transmissió , Ars Brevis: 2005: Núm.: 11
- Anna Pagès Santacana, Condicions del pensar en el desemparament: esbós hermenèutic del Diari Filosòfic de Hannah Arendt , Ars Brevis: 2006: Núm.: 12
- Anna Pagès Santacana, La diligència del mestre, un valor personalista. Actualitat del document Gravissimum Educationis , Ars Brevis: Núm. 21 (2015)