Condicions del pensar en el desemparament: esbós hermenèutic del Diari Filosòfic de Hannah Arendt
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Anna Pagès Santacana
Aquest article és un esbos hermenèutic d’un dels aspectes centrals en el Diari Filosòfic de Hannah Arendt, de publicació recent. Es tracta de les condicions del pensar en el desemparament. Segons Arendt, el pensar és l’única activitat pura que podem dur a terme d’una manera incondicionada, i ens condueix a l’altre: ja sigui pel diàleg que hi mantenim en la solitud, ja sigui perquè tot pensar es concreta en un pensament que pot ser comunicat als altres. Aquestes condicions del pensar no són, en canvi, possibles en un context de desemparament o de desesperació, on el subjecte abdica del pensar i desconfia de si mateix. Si l’aïllament no afavoreix el pensar, no el fa possible, la nostra època revela grans dificultats per l’incondicionat. Ens trobem davant d’un repte educatiu i filosòfic que Arendt problematitza en les notes del seu Diari i que ens cal reelaborar per donar-li un nou sentit.
Article Details
Com citar
Pagès Santacana, Anna. “Condicions del pensar en el desemparament: esbós hermenèutic del Diari Filosòfic de Hannah Arendt”. Ars Brevis, no. 12, pp. 74-92, https://raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/65849.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Caterina Riba, Mar Rosàs Tosas, Pilar Godayol, Anna Pagès Santacana, Anna Pérez-Quintana, Carme Sanmartí, Francesc Torralba Roselló, Patricia Illa, Bàrbara Pagès, Covid-19 i PDI: impactes amb perspectiva de gènere , Ars Brevis: Núm. 27 (2021)
- Anna Pagès Santacana, L’oblit: una definició filosòfica , Ars Brevis: Núm. 22 (2016)
- Anna Pagès Santacana, Educación y estandarización en la sociedad del conocimiento: cuestiones éticas y pedagógicas , Ars Brevis: 2001: Núm.: 7
- Anna Pagès Santacana, L'educació com a vivència: matissos de l'Erlebnis en l'obra de Gadamer , Ars Brevis: 2004: Núm.: 10
- Anna Pagès Santacana, L'impossible d'ensenyar. Notes per a una filosofia de la transmissió , Ars Brevis: 2005: Núm.: 11
- Anna Pagès Santacana, La diligència del mestre, un valor personalista. Actualitat del document Gravissimum Educationis , Ars Brevis: Núm. 21 (2015)
- Anna Pagès Santacana, Biografies femenines com a problema hermenèutic , Ars Brevis: Núm. 19 (2013)