Contexts and learning
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
José Luis Rodríguez Illera
The contexts in which learning occurs are varied and their classification has occasionally led to contradictions. This paper reviews certain learning contexts and proposes guidelines for rethinking these in our changing society. It argues that learning has only been adequately defined in its most institutionalized settings (in schools and nonformal learning contexts) and that we give scant attention to learning in everyday life and the professional world. To redress this, the paper recalls Pierre Bourdieu’s interpretation of the notion of habitus, which can be used as a heuristic to understand activities or practices not only as the result of learning but as the means to make new learning possible; and it also argues that we should observe our constant transition between different vital moments and between different contexts, which is so typical of our digital society. Finally, the paper analyzes key features of learning contexts.
Keywords
learning, contexts, habitus, digital media
Article Details
How to Cite
Rodríguez Illera, José Luis. “Contexts and learning”. Temps d’Educació, no. 48, pp. 287-04, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/297857.
Rights
Copyright
Temps d’Educació reserves the right to publish the article first, with the author being granted the corresponding copyright. In addition, all the contents published in Temps d’Educació are subject to the Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) licence.Most read articles by the same author(s)
- José Luis Rodríguez Illera, Les alfabetitzacions digitals , Temps d'Educació: 2005: Núm.: 29
- José Luis Rodríguez Illera, La teoria dels codis. Una entrevisa a Basil Bernstein , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, Basil Bernstein: societat, llenguatge, educació , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, L’educació davant la societat digital: Presentació , Temps d'Educació: 2005: Núm.: 29
- José Luis Rodríguez Illera, La teoría de los códigos. Una entrevista a Basil Bernstein , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, Basil Bernstein: sociedad, lenguaje, educación , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, Adolescents i retraïment social , Temps d'Educació: 2016: Núm.: 51
- José Luis Rodríguez Illera, Breve bibliografía comentada , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, Presentación de la monografía , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2
- José Luis Rodríguez Illera, Notes bibliogràfiques sobre l'obra de Bernstein , Temps d'Educació: 1989: Núm.: 2