Ciutadania global i educació per a la ciutadania

Main Article Content

Enric Prats Gil
La ciutadania global és un concepte que, abans de començar el seu recorregut, ja és caduc. La globalització ha entrat de ple en els debats pedagògics amb una profusió de conceptes que amaguen contradiccions importants, i sens dubte el de la ciutadania global n’és un. La idea de progrés es troba darrera de les propostes educatives i també de les relacionades amb la ciutadania. Però no tots els models de tractament de la ciutadania a l’educació busquen el desenvolupament de la ciutadania global. En un recorregut conceptual que comença revisant la noció mateixa de ciutadania i sobre les repercussions de la globalització, el present article exposa els models d’educació per a la ciutadania que s’apunten en l’horitzó pedagògic, en el ben entès que no podem fer pronòstics sobre l’impacte de la globalització en l’educació, però sí que hem de ser capaços d’apuntar tendències.
_____________________________________________

La citoyenneté mondiale est un concept qui est déjà caduc avant même d’être mis en place. La mondialisation est entrée de plain-pied dans les débats pédagogiques avec une profusion de concepts qui cachent des contradictions importantes, et, sans le moindre doute, celui de la citoyenneté mondiale en est un. L’idée de progrès se trouve derrière les propositions éducatives ainsi que de celles qui sont en rapport avec la citoyenneté. Mais tous les modèles de traitement de la citoyenneté dans l’éducation visent le développement de la citoyenneté mondiale. Dans un parcours conceptuel qui commence en révisant la notion même de citoyenneté ainsi que les répercutions de la mondialisation, le présent article expose les modèles
d’éducation pour la citoyenneté qui sont marqués dans l’horizon pédagogique, étant bien entendu qu’il est impossible pour nous de faire des pronostics sur l’impact de la mondialisation dans l’éducation mais que nous devons être capables de signaler des tendances.

Article Details

Com citar
Prats Gil, Enric. “Ciutadania global i educació per a la ciutadania”. Temps d’Educació, no. 35, pp. 307-20, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126532.