«Maleït Merengue». Apropant un espai de memòria de la Guerra civil a persones de zones actualment en guerra
PDF (Català)


Citaciones en Google Académico

Cómo citar

Mañé Orozco, Sònia et al. «“Maleït Merengue”. Apropant un espai de memòria de la Guerra civil a persones de zones actualment en guerra». Her&Mus. Heritage & Museography, vol.VOL 24, pp. 123-41, doi:10.60940/hermusv24id422976.


Resumen

El Camp d’Aprenentatge de la Noguera és un servei del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que realitza, entre d’altres, activitats didàctiques amb alumnat d‘escoles i instituts en espais de memòria de la Guerra civil. Aquestes en concret es desenvolupen especialment amb alumnat d’educació secundària obligatòria i batxillerat.
El curs 2022/2023 vam ser convidats pel Centre Universitari de Turisme, Hoteleria i Gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona (CETT-UB) a participar en el projecte Representacions i experiències de les comunitats implicades en conflictes bèl·lics en els espais patrimonials de memòria, finançat per l’Institut Català Internacional de la Pau (ICIP). El repte que se’ns plantejava era doble; per un costat guiar l’activitat pel Merengue i les Trinxeres i búnquers de Palous (espais de la Batalla del Segre) dirigint-la a adults i no pas a adolescents, com ens és habitual. L’altre, dirigir-nos a un públic emotivament molt marcat per la vivència de la guerra, com són ciutadanes i ciutadans ucraïnesos i russos.
El resultat de l’experiència va ser enormement enriquidor i va suposar que afloressin molts dubtes, certeses i incerteses que ens permeten reorientar la nostra tasca habitual en aquest espai, que per les seves característiques ens permet desenvolupar activitats orientades als principis de la memòria democràtica; veritat, justícia i reparació.

https://doi.org/10.60940/hermusv24id422976
PDF (Català)

Citas

Bardavio, A. (2003). Objetos en el tiempo. Las fuentes materiales en la enseñanza de las ciencias sociales. Horsori.

Bardavio, A., Closas, G., De la Cuesta, M., Gatell, C., Panadés, I., Sabaté, J., Solanes, E., Sancho, D., i Solsona, S. (2011). Corba de foc. El cap de pont de Balaguer. Col·lecció Eines de Memòria, 5. Memorial Democràtic.

Bardavio, A., Gatell, C., Galitó, P., i Solsona, R. (2012). Arqueologia de la Guerra Civil: una aproximació des del seu ús didàctic. Treballs d’Arqueologia, 18. (pp 147-159). Bellaterra: UAB. https://raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/view/270289/357879

Bardavio, A., Mañé, S., i Tort, X. (2021). La Guerra Civil als centres educatius: entendre el conflicte tocant la història. Ebre 38, 11, 221-232. https://doi.org/10.1344/ebre38.2021.11.36888

Casas, A., Santacana, J., i Llonch, N. (2022). La Guerra Ciovil Española a través de los objetos. Trea.

Feliu, M., i Hernández, F.X. (2013). Didàctica de la Guerra Civil Espanyola. Graó.

Generalitat de Catalunya – Departament d’Educació. (2023). Guerra civil i exili. Memòria democràtica als CdA i EdA. Serveis educatius camps i entorns d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/camps/categoria/grups-de-treball/guerra-civil-i-exili/

LLEI 13/2007, del 31 d'octubre, del Memorial Democràtic. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5006, de 12 de novembre de 2007. https://tinyurl.com/bdehkksx

Molina, S., i Salmerón, A. (2020). La empatía como elemento para la adquisición del pensamiento histórico en alumnos de bachillerato. Un estudio centrado en la Guerra Civil española y el franquismo. Panta Rei, 14(1), 129-153. https://doi.org/10.6018/pantarei.444761

ORDRE IRP/91/2010, de 18 de febrer, per la qual es crea la Xarxa d'Espais de Memòria Democràtica de Catalunya. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5576, de 26 de febrer de 2010. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/o/2010/02/18/irp91

Santacana, J., i Serrat N. (2002). L’ensenyament de la història i el living history. Temps d’Educació, 26, 53-65. https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126335