Resumen
El Camp d’Aprenentatge de la Noguera és un servei del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que realitza, entre d’altres, activitats didàctiques amb alumnat d‘escoles i instituts en espais de memòria de la Guerra civil. Aquestes en concret es desenvolupen especialment amb alumnat d’educació secundària obligatòria i batxillerat.
El curs 2022/2023 vam ser convidats pel Centre Universitari de Turisme, Hoteleria i Gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona (CETT-UB) a participar en el projecte Representacions i experiències de les comunitats implicades en conflictes bèl·lics en els espais patrimonials de memòria, finançat per l’Institut Català Internacional de la Pau (ICIP). El repte que se’ns plantejava era doble; per un costat guiar l’activitat pel Merengue i les Trinxeres i búnquers de Palous (espais de la Batalla del Segre) dirigint-la a adults i no pas a adolescents, com ens és habitual. L’altre, dirigir-nos a un públic emotivament molt marcat per la vivència de la guerra, com són ciutadanes i ciutadans ucraïnesos i russos.
El resultat de l’experiència va ser enormement enriquidor i va suposar que afloressin molts dubtes, certeses i incerteses que ens permeten reorientar la nostra tasca habitual en aquest espai, que per les seves característiques ens permet desenvolupar activitats orientades als principis de la memòria democràtica; veritat, justícia i reparació.
Citas
Bardavio, A. (2003). Objetos en el tiempo. Las fuentes materiales en la enseñanza de las ciencias sociales. Horsori.
Bardavio, A., Closas, G., De la Cuesta, M., Gatell, C., Panadés, I., Sabaté, J., Solanes, E., Sancho, D., i Solsona, S. (2011). Corba de foc. El cap de pont de Balaguer. Col·lecció Eines de Memòria, 5. Memorial Democràtic.
Bardavio, A., Gatell, C., Galitó, P., i Solsona, R. (2012). Arqueologia de la Guerra Civil: una aproximació des del seu ús didàctic. Treballs d’Arqueologia, 18. (pp 147-159). Bellaterra: UAB. https://raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/view/270289/357879
Bardavio, A., Mañé, S., i Tort, X. (2021). La Guerra Civil als centres educatius: entendre el conflicte tocant la història. Ebre 38, 11, 221-232. https://doi.org/10.1344/ebre38.2021.11.36888
Casas, A., Santacana, J., i Llonch, N. (2022). La Guerra Ciovil Española a través de los objetos. Trea.
Feliu, M., i Hernández, F.X. (2013). Didàctica de la Guerra Civil Espanyola. Graó.
Generalitat de Catalunya – Departament d’Educació. (2023). Guerra civil i exili. Memòria democràtica als CdA i EdA. Serveis educatius camps i entorns d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/camps/categoria/grups-de-treball/guerra-civil-i-exili/
LLEI 13/2007, del 31 d'octubre, del Memorial Democràtic. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5006, de 12 de novembre de 2007. https://tinyurl.com/bdehkksx
Molina, S., i Salmerón, A. (2020). La empatía como elemento para la adquisición del pensamiento histórico en alumnos de bachillerato. Un estudio centrado en la Guerra Civil española y el franquismo. Panta Rei, 14(1), 129-153. https://doi.org/10.6018/pantarei.444761
ORDRE IRP/91/2010, de 18 de febrer, per la qual es crea la Xarxa d'Espais de Memòria Democràtica de Catalunya. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 5576, de 26 de febrer de 2010. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/o/2010/02/18/irp91
Santacana, J., i Serrat N. (2002). L’ensenyament de la història i el living history. Temps d’Educació, 26, 53-65. https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126335
Derechos
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
(c) Sònia Mañé Orozco, Antoni Bardavio Novi, Sergi Chàfer Buzzi, 2023
Derechos de autor
Todos los contenidos publicados en nuestra revista están sujetos a una licencia Atribución 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0) de Creative Commons. Usted es libre de compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material para cualquier finalidad, incluso comercial), bajo los siguientes términos:
Reconocimiento: Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
CompartirIgual: Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
El texto completo de la licencia se puede consultar en: Licencia Creative Commons