Abstract
This article briefly describes the process of setting up the CEESC (Association of Social Educators of Catalonia) Ethics Committee. It begins with an initial reflection on ethics in professional activities and the need to provide structures that make it possible to develop ethical reflection in collegiate
structures. This is followed by a description of the various stages leading up to the creation of the committee, as well as its main functions and activities. The article concludes by presenting some of the major difficulties encountered for launching the committee, as well how its activity has since been reoriented and its most immediate future challenges.
Keywords
References
Banks, S. (1997). Ética y valores en el trabajo social. Paidós.
Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Ed. Desclée De Brouwer.
Hortal, A. (2003). Ética aplicada y conocimiento moral. En: Cortina, A., García-Marzá, D. (editores): Razón pública y éticas aplicadas: los caminos de la razón práctica en una sociedad pluralista (p. 91-119). Tecnos.
Román, B. (2016). Ética de los Servicios Sociales. Herder.
Ventura, D. y Usurriaga, J. (2008). Una mirada a escala internacional de l’educador social, o com es construeix la professió del global al local. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 40. [https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165603]
Vilar, J. (2013). Cuestiones éticas en la educación social. Del compromiso político a la responsabilidad en la práctica profesional. Editorial UOC.
Vilar, J., Riberas, G. y Rosa, G. (2018). Ética y profesionalidad reflexiva. Más allá de los códigos deontológicos. Praxis Educare, N 4, 32-38.
Vilar, J. y Riberas, G. (2022). L’acció socioeducativa des de la complexitat: Desafiaments i propostes. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 82, p. 109-132. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn82id420888
Wanjiru, C. (1995). La ética de la profesión docente. Ediciones de la Universidad de Navarra S. A. (Eunsa).
Rights
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
(c) Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2024
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull