Social-emotional Skills and Health in Social Education
PDF (Català)
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

Supplementary Files

Sense títol (Castellano)

How to Cite

López Jiménez, Paco. “Social-emotional Skills and Health in Social Education”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 66, pp. 51-69, doi:10.34810/EducacioSocialn66id326401.


Abstract

The twofold purpose of this article is, on the one hand, to analyze the relationship between social education and health education, situating both of these in the framework of their contribution to people’s biopsychosocial wellbeing, in which social and emotional skills have a crucial role, and, on the other hand, to review a number of key actions for the learning of basic social and emotional skills (selfknowledge, self-control, social awareness, social skills and responsible decision-making) from the twin perspectives of the intervention as such and of its development by the educators themselves.

Keywords

  • social-emotional skills
  • emotional intelligence
  • education for health
  • social education
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn66id326401
PDF (Català)
PDF (Castellano)

References

Bridgeland, J.; Bruce, M.; Hariharan, A. (2013). The Missing Piece: A National Teacher Survey on How Social and Emotional Learning Can Em-power Children and Transform Schools. 58.

Colomer, C.; Álvarez-Dardet, C. (2001). Promoción de la salud y cambio social. Barcelona: Masson.

Costa, M.; López, E. (1989). Salud comunitaria. Barcelona: Martínez Roca.

Costa, M.; López, E. (1996). Manual para el educador social: afrontando situaciones. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales, Centro de Publicaciones.

Costa, M.; López, E. (2008). Educación para la salud. Guía práctica para promover estilos de vida saludables. Madrid: Pirámide.

Díaz, J.; Civis, M. (2011). Redes socioeducativas promotoras de capital social en la comunidad: un marco teórico de referencia. Cultura y Educación, 23(3), 415-429.

García Monge, J. A. (2002). Autoestima y salud. En La Educación para la Salud del siglo XXI (2a, p. 107-118). Madrid: Díaz de Santos.

Gardner, H. (2017). Estructuras de la mente: la teoría de las múltiples inteligencias (2a). Mèxic: Fondo de Cultura Económica.

Goleman, D. (2012). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

López, P. (2015). La lógica estratègica en la intervención social y educativa. En Inteligencia professional. Ética, emociones y técnica en la acción socio-educativa (p. 113-136). Barcelona: Claret.

López, P.; Rosa, G. (2014). El desarrollo de competencias para la promoción de la resiliencia: buenas prácticas y procesos formativos en Educación Social. Edetania. Estudios y propuestas socio-educativas, 45, 145-164.

Musitu, G.; Herrero, J.; Cantera, L. M.; Montenegro, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Barcelona: Editorial UOC.

Nardone, G. (2006). Corrígeme si me equivoco. Barcelona: Herder.

Nardone, G. (2007). Miedo, pánico, fobias. La terapia breve. Barcelona: Herder.

Nardone, G.; Portelli, C. (2009). Conocer a través del cambio. La evolu-ción de la terapia breve estratègica. Barcelona: Herder.

Quesada, C. V. (2006). El enfoque de resiliencia en Trabajo Social. Acciones e investigaciones sociales, 1, 466.

Riechman, J. (31 de juliol de 2013). Una modernidad alternativa [Blog post]. Tratar de comprender, tratar de ayudar. Recuperado de http://tratarde.org/una-modernidad-alternativa/

Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse: habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid: Narcea. Serrano, M. I. (Coord.) (2002). La educación para la salud del siglo XXI: comunicación y salud (2a). Madrid: Díaz de Santos.

Spivack, G.; Shure, M. B. (1974). Social adjustment of young children: a cognitive approach to solving real life problems. San Francisco: Jossey-Bass.

Vaniestendael, S. (1997). La resiliència o el realismes de l’esperança. Ferit però no vençut. Barcelona: Claret.

Vilar, J.; Riberas, G.; Rosa, G. (2014). El compromiso de la universidad frente a un mundo incierto y complejo: propuestas para la formación de pro-fesionales reflexivos. Lugares de Educaçao, 4(9), 132-149.

Vygotski, L. (2003). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.