Resum
La pretensió d’aquest article és repassar alguns reductors de complexitat que ens permetin apropar-nos a situacions familiars diverses, amb les seves contradiccions i paradoxes, i contribuir a potenciar els seus recursos per afrontar-les. Es farà un exercici d’aplicació a àmbits socials i educatius d’algunes propostes nascudes inicialment en àmbits psicoterapèutics. S’entén que algunes de les lògiques d’intervenció útils en la pràctica clínica poden resultar també eficaces en la pràctica socioeducativa, tot i estar atents a assimilacions automàtiques d’un àmbit a un altre. Cal acceptar el fet de la necessària mirada social, política, econòmica, contextual ... imprescindible en els escenaris educatius i socials i potser no tan clarament en els escenaris clínics.Paraules clau
Referències
Bateson, G. (1985), Pasos hacia una ecología de la mente: [una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre]. Carlos Lohlé. Buenos Aires.
Erikson, E. H. (1974), Identidad, juventud y crisis (2ª ed.). Paidós. Buenos Aires.
Festinger, L. (1975), Teoría de la disonancia cognoscitiva. Instituto de Estudios Políticos. Madrid.
Fiorenza, A. (2003), Niños y adolescentes difíciles: [Soluciones a problemas de conducta y de crecimiento me-diante la terapia en tiempo breve]. RBA Integral. Barcelona.
Fiorenza, A. (2005), Cómo hacer la vida imposible a tus padres: una fábula sobre los problemas que surgen en cualquier familia. RBA. Barcelona.
López, P. (1998), “Las habilidades sociales del educador: un recurso clave en la relación de ayuda”. Educación social: revista de intervención socioeducativa. Núm. 10, p. 41-56.
Nardone, G. (2002), Psicosoluciones: cómo resolver rápidamente problemas humanos complicados. Herder. Barcelona.
Nardone, G. (2009), Surcar el mar sin que el cielo lo sepa. Herder. Barcelona.
Nardone, G. (2009), Corrígeme si me equivoco: estrategias de diálogo en la pareja. Herder. Barcelona.
Nardone, G., Fiorenza, A., Milanese, R. ; Mariotti, R. (2005), Terapia estratégica para la empresa: soluciones en tiempo breve para resolver problemas en las organizaciones. RBA Integral. Barcelona.
Nardone, G.; Watzlawick, P. (2000), Terapia breve estratégica: pasos hacia un cambio de percepción de la reali-dad. Paidós. Barcelona.
Nardone, G.; Watzlawick, P. (2007), El Arte del cambio: trastornos fóbicos y obsesivos (1a , 5a reimpr ed.). Herder. Barcelona.
Rosenthal, R.; Jacobson, L. (1980), Pygmalion en la escuela: expectativas del maestro y desarrollo intelectual del alumno. Marova. Madrid.
Watzlawick, P., Weakland, J. H.; Fisch, R. (1992), Cambio: formación y solución de los problemas humanos (7ª ed.). Herder. Barcelona.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull