L’atenció socioeducativa dels menors estrangers no acompanyats. Una mirada vers les expectatives i les necessitats
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Arxius complementaris

Gràfic 1

Com citar

Cónsola Párraga, Marc. “L’atenció socioeducativa dels menors estrangers no acompanyats. Una mirada vers les expectatives i les necessitats”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 64, pp. 44-60, doi:10.34810/EducacioSocialn64id311853.


Resum

L’aparició del fenomen dels MENA s’evidencia a Espanya a mitjans dels anys noranta. És en aquest moment que, coincidint amb l’augment de casos, s’inicia l’estudi al respecte. Tot i l’impacte del procés migratori, hi ha una manca d’investigacions sobre la intervenció
socioeducativa en relació a l’abordatge de les necessitats detectades, en comparativa amb altres països acollidors. En aquest article coneixerem l’estat de la literatura científica vers
les expectatives i les necessitats detectades dels menors en la seva arribada, i l’impacte de les institucions socioeducatives sobre aquestes necessitats. En paral•lel veurem l’estat de la qüestió en altres països amb una situació semblant.

Paraules clau

  • menors estrangers no acompanyats
  • intervenció socioeducativa
  • protecció a la infància
  • joves immigrants
  • integració.
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn64id311853
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Belattar, A. (2014). Menores migrantes no acompañados: víctimas o infractores. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (7), 25-39. doi: http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2014.3334

Borrás, B. (2014). El papel de los centros de acogida en la vida de los menores inmigrantes no acompañados. (Treball fi de grau). Recuperat de http://hdl.handle.net/11201/880

Bravo, A.; Santos-González, I. (2016). Menores extranjeros no acompañados en España: necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.001

Bueno, J. R.; Mestre, F. J. (2006). La protección de menores migrantes no acompañados: un modelo de intervención social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (14),155-170. doi: http://dx.doi.org/10.14198/ALTERN2006.14.10

Del-Sol-Flórez, H. (2012). Una aproximación a la intervención educativa con menores migrantes no acompañados en España: paradojas de la inclusión social. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 17 (1), 137-153. Recuperat de http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=avaliacao&page=article&op=view&path%5B%5D=748

Fernández, B. (2010). Menores no acompañados: de la vulnerabilidad social a la invisibilidad institucional. Zerbitzuan: Gizarte Zerbitzuetako Aldizcaria (Revista de Servicios Sociales), (48), 145-153. Recuperat de http://www.zer-bitzuan.net/documentos/zerbitzuan/Menores%20no%20acompanados.pdf

Fernández, M.; De la Osa, H. (2010). Acolliment residencial. Xarxa de centres i MMNA (Menors Migrants no Acompanyats) a la comunitat de Madrid. Educació social: revista d’intervenció socioeducativa, (45), 135-149. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFi-le/208585/277791

Fuentes, R. (2014). Menores extranjeros no acompañados (MENA). Azarbe. Revista internacional de Trabajo Social y Bienestar, (3), 105-111. Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4812192

Gallego, V.; Martínez, J. J.; Ortiz, A.; Pastor, M.; Pérez, I.; Valero, M.(2006). La integración social de los menores inmigrantes no acompañados: nuevos retos en la Comunidad de Madrid. Acciones e Investigaciones Sociales, (1),109-110. Recuperat de https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/ais/article/viewFile/358/352

Gimeno, Ch. (2013a). Expectativas de acogida en el imaginario de los menores que migran solos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (9). 142-158. Recuperat de http://www.revistareid.net/revista/n9/REID9art9.pdf

Gimeno, Ch. (2013b). Menores que migran solos y sistemas de protección a la infancia. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria (Revista de servi-cios sociales), (53), 109-122. Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4377514

González, A. (2010). Evolución del papel de las entidades de acción social y del educador social en la atención de los Menores Migrantes no Acompañados. Educación Social, (45), 166-183. Recuperat de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=760853

Jimémez, M.; Izquierdo, J. D. (2013). Lo que se oculta detrás de la categoría” menores marroquíes no acompañados”: miedos cruzados, contradicciones europeas y consecuencias para el Trabajo Social. Cuadernos de trabajo social, 26 (1), 193-202. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n1.41667

Markez, I.; Pastor, F. (2010). Menores Extranjeros No Acompañados (MENA), un colectivo especialmente vulnerable ante las drogas. Zerbitzuan,(48), 71-85. Recuperat de file:///C:/Users/laura/Downloads/Dialnet-Menore-sExtranjerosNoAcompanadosMENAUnColectivoEspe-3419593.pdf

Ochoa, I.; Antón, J.; Rodríguez, A.; Atabi, H. (2009). La importancia del trabajo con la familia en la atención a menores extranjeros no acompañados. Un estudio piloto. Apuntes de Psicología, 27 (2-3), 427-439. Recuperat de http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/156

Pérez, P. (2007). De Náufragos y navegantes: Los menores y jóvenes no acompañados. Boletín Puntos de Vista, Juventud e Inmigración, (10). Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2949939

Quiroga, V.; Alonso, A.; Armengol, C. (2004). Proyecto CON RED. Rutas de pequeños sueños. Menores migrantes no acompañados en Europa. Barcelona: Fundación Pere Tarrés.

Quiroga, V. (2009). Menores Migrantes no Acompañados: Nuevos perfiles, nuevas necesidades. En la calle: revista sobre situaciones de riesgo social, (14), 8-14.

Quiroga, V.; Sòria, M. (2010). Els i les menors migrants no acompan-yats/des: entre la indiferència i la invisibilitat. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 13-35. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewArticle/208579/0

Rojas, M. À. (2010). Escoles ocupacionals per a MENAS (Menors Estran-gers no Acompanyats) a Canàries. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 91-109. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewArticle/208583/0S

Setién, M. L.; Barceló, F. (2008). La atención a los menores extranjeros no acompañados en el País Vasco: modelos de intervención y luces y sombras del sistema de acogida. e migrinter, 2, 78-88.

Setién, M. L.; Berganza, I. (2006). Intervención social con menores inmigrantes no acompañados. Diversos modelos. Acciones e Investigaciones Sociales, (Zaragoza 2006), (1), 119-119. Recuperat de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=448246

Torrado, E. (2012). Las migraciones de menores no acompañados desde una perspectiva de género. Dilemata, (10), 65-84. Recuperat de http://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/171

Trujillo, M. (2010). Acollida immediata a menors que migren sense referents familiars. Reflexions per a la pràctica professional. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 110-134. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/208584/277790

UNICEF. (2009). Ni ilegales ni invisibles. Realidad jurídica y social de los Menores Extranjeros en España. Informe 2009. Madrid.

Uría, A. M. (2010). Menors no acompanyats a Espanya. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 36-64. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/208580/277786