Resum
L’aparició del fenomen dels MENA s’evidencia a Espanya a mitjans dels anys noranta. És en aquest moment que, coincidint amb l’augment de casos, s’inicia l’estudi al respecte. Tot i l’impacte del procés migratori, hi ha una manca d’investigacions sobre la intervenció
socioeducativa en relació a l’abordatge de les necessitats detectades, en comparativa amb altres països acollidors. En aquest article coneixerem l’estat de la literatura científica vers
les expectatives i les necessitats detectades dels menors en la seva arribada, i l’impacte de les institucions socioeducatives sobre aquestes necessitats. En paral•lel veurem l’estat de la qüestió en altres països amb una situació semblant.
Paraules clau
Referències
Belattar, A. (2014). Menores migrantes no acompañados: víctimas o infractores. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (7), 25-39. doi: http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2014.3334
Borrás, B. (2014). El papel de los centros de acogida en la vida de los menores inmigrantes no acompañados. (Treball fi de grau). Recuperat de http://hdl.handle.net/11201/880
Bravo, A.; Santos-González, I. (2016). Menores extranjeros no acompañados en España: necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.001
Bueno, J. R.; Mestre, F. J. (2006). La protección de menores migrantes no acompañados: un modelo de intervención social. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (14),155-170. doi: http://dx.doi.org/10.14198/ALTERN2006.14.10
Del-Sol-Flórez, H. (2012). Una aproximación a la intervención educativa con menores migrantes no acompañados en España: paradojas de la inclusión social. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 17 (1), 137-153. Recuperat de http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=avaliacao&page=article&op=view&path%5B%5D=748
Fernández, B. (2010). Menores no acompañados: de la vulnerabilidad social a la invisibilidad institucional. Zerbitzuan: Gizarte Zerbitzuetako Aldizcaria (Revista de Servicios Sociales), (48), 145-153. Recuperat de http://www.zer-bitzuan.net/documentos/zerbitzuan/Menores%20no%20acompanados.pdf
Fernández, M.; De la Osa, H. (2010). Acolliment residencial. Xarxa de centres i MMNA (Menors Migrants no Acompanyats) a la comunitat de Madrid. Educació social: revista d’intervenció socioeducativa, (45), 135-149. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFi-le/208585/277791
Fuentes, R. (2014). Menores extranjeros no acompañados (MENA). Azarbe. Revista internacional de Trabajo Social y Bienestar, (3), 105-111. Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4812192
Gallego, V.; Martínez, J. J.; Ortiz, A.; Pastor, M.; Pérez, I.; Valero, M.(2006). La integración social de los menores inmigrantes no acompañados: nuevos retos en la Comunidad de Madrid. Acciones e Investigaciones Sociales, (1),109-110. Recuperat de https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/ais/article/viewFile/358/352
Gimeno, Ch. (2013a). Expectativas de acogida en el imaginario de los menores que migran solos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (9). 142-158. Recuperat de http://www.revistareid.net/revista/n9/REID9art9.pdf
Gimeno, Ch. (2013b). Menores que migran solos y sistemas de protección a la infancia. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria (Revista de servi-cios sociales), (53), 109-122. Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4377514
González, A. (2010). Evolución del papel de las entidades de acción social y del educador social en la atención de los Menores Migrantes no Acompañados. Educación Social, (45), 166-183. Recuperat de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=760853
Jimémez, M.; Izquierdo, J. D. (2013). Lo que se oculta detrás de la categoría” menores marroquíes no acompañados”: miedos cruzados, contradicciones europeas y consecuencias para el Trabajo Social. Cuadernos de trabajo social, 26 (1), 193-202. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n1.41667
Markez, I.; Pastor, F. (2010). Menores Extranjeros No Acompañados (MENA), un colectivo especialmente vulnerable ante las drogas. Zerbitzuan,(48), 71-85. Recuperat de file:///C:/Users/laura/Downloads/Dialnet-Menore-sExtranjerosNoAcompanadosMENAUnColectivoEspe-3419593.pdf
Ochoa, I.; Antón, J.; Rodríguez, A.; Atabi, H. (2009). La importancia del trabajo con la familia en la atención a menores extranjeros no acompañados. Un estudio piloto. Apuntes de Psicología, 27 (2-3), 427-439. Recuperat de http://apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/156
Pérez, P. (2007). De Náufragos y navegantes: Los menores y jóvenes no acompañados. Boletín Puntos de Vista, Juventud e Inmigración, (10). Recuperat de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2949939
Quiroga, V.; Alonso, A.; Armengol, C. (2004). Proyecto CON RED. Rutas de pequeños sueños. Menores migrantes no acompañados en Europa. Barcelona: Fundación Pere Tarrés.
Quiroga, V. (2009). Menores Migrantes no Acompañados: Nuevos perfiles, nuevas necesidades. En la calle: revista sobre situaciones de riesgo social, (14), 8-14.
Quiroga, V.; Sòria, M. (2010). Els i les menors migrants no acompan-yats/des: entre la indiferència i la invisibilitat. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 13-35. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/educaciosocial/article/viewArticle/208579/0
Rojas, M. À. (2010). Escoles ocupacionals per a MENAS (Menors Estran-gers no Acompanyats) a Canàries. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 91-109. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewArticle/208583/0S
Setién, M. L.; Barceló, F. (2008). La atención a los menores extranjeros no acompañados en el País Vasco: modelos de intervención y luces y sombras del sistema de acogida. e migrinter, 2, 78-88.
Setién, M. L.; Berganza, I. (2006). Intervención social con menores inmigrantes no acompañados. Diversos modelos. Acciones e Investigaciones Sociales, (Zaragoza 2006), (1), 119-119. Recuperat de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=448246
Torrado, E. (2012). Las migraciones de menores no acompañados desde una perspectiva de género. Dilemata, (10), 65-84. Recuperat de http://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/171
Trujillo, M. (2010). Acollida immediata a menors que migren sense referents familiars. Reflexions per a la pràctica professional. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 110-134. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/208584/277790
UNICEF. (2009). Ni ilegales ni invisibles. Realidad jurídica y social de los Menores Extranjeros en España. Informe 2009. Madrid.
Uría, A. M. (2010). Menors no acompanyats a Espanya. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, (45), 36-64. Recuperat de http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/208580/277786
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull