De l'Educació Ambiental a l'Educació Social o viceversa
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Iglesias da Cunha, Lucía; and Meira Cartea, Pablo. “De l’Educació Ambiental a l’Educació Social o viceversa”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 35, pp. 13-27, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165553.


Resum

Aquesta reflexió parteix de la idea bàsica: els límits entre els diferents àmbits acadèmics i/o professionals els que regulen i distribueixen el coneixement i la pràctica educativa, es tracen de forma convencional pero no arbitrària. Així, els arguments per delimitar la singularitat de cada camp de l'acció educativa són el producte de conjuntures històriques i de tensions professionals o acadèmiques que s'activen per intentar donar resposta sistemàtica a noves demandes i necessitats educatives derivades de l'evolució de la societat.

Paraules clau

  • educació socioambiental
  • equitat social
  • estratègia sociopolítica
  • multidimensionalitat de l'ambient
  • qualitat de vida
  • sostenibilitat
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Benayas, Javier; Gutiérrez, José (2000), "Las estrategias de educación ambiental como instrumentos para el cambio socioambiental". Ciclos, n. 7, pp. 4-7.

Calvo, Susana; Gutiérrez, José (2007), El espejismo de la Educación Ambiental. Morata. Madrid.

Caride, José A. (2003), "Las identidades de la Educación Social". Cuadernos de Pedagogía, n. 321, pp. 48-51.

Caride, José A.; Meira, Pablo A. (2001), Educación Ambiental y desarrollo humano. Ariel. Barcelona.

Caride, José A.; Meira, Pablo A. (2007), "Educación Ambiental y Educación Social: la necesaria convergencia transdisciplinar". A Ferraro, L. A. Encontros e caminhos: Formaçao de educadores ambientais e colectivos educadores (II). Ministerio do Meio Ambiente (en premsa). Brasilia.

Colom, Antonio J. (1995), "Educación Ambiental e intervención sociocomunitaria". Revista complutense de Educación, n. 6(2), pp. 59-73.

Coya, Melania (2000), La ambientalización de la Universidad. Un estudio sobre la formación ambiental de los estudiantes de la Universidad de Santiago de Compostela y la Política Ambiental de la institución. Tesis Doctoral del Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela. Inédita.

Coya, Melania; Meira, Pablo A. (2002), "Perspectivas para la profesionalización de los educadores sociales en el campo de la Educación Ambiental". A Ortega, José (coord.). Nuevos retos de la Pedagogía Social: la formación del profesorado. Universidad de Salamanca. Salamanca, pp. 284- 288.

Giroux, Henry (1997), Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Paidós. Barcelona.

González Bernáldez, Fernando (1985), Invitación a la ecología humana. La adaptación afectiva al entorno. Tecnos. Madrid.

Gutiérrez, José (1996), "Hacia un perfil profesional del educador ambiental consensuado, polifacético y abierto a las necesidades reales de nuestro tiempo". A Congreso Internacional Estratexias e prácticas en Educación Ambiental. Ponencias. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela: pp. 175-215.

Gutiérrez, José (2000), "El Educador Ambiental: dificultades gremiales y retos profesionales". Revista de la Societat Catalana d'Educació Ambiental, n. 19, pp. 17-22.

Heras, Pilar (1997), "Pedagogía ambiental y educación social". En Petrus, A. (coord.), Pedagogía Social. Ariel. Barcelona, pp. 268-291.

Imbernón, Francisco (1999), "Amplitud y profundidad de la mirada. La educación ayer, hoy y mañana". A Imbernón, F. y altres, La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Graó. Barcelona, pp. 63-80.

Jiménez Aleixandre, Mª del Pilar (1996), Dubidar para aprender. Edicións Xerais. Vigo.

Meira, Pablo A. (1997), La Educación Ambiental en el Plan de Estudios de la Diplomatura en Educación Social: la experiencia de la Universidad de Santiago de Compostela. Document Inèdit.

Palacios, C.; Ansoleaga, D.; Ajo, A. (1993), Diez años de investigación e innovación en enseñanza de las ciencias. CIDE. Madrid.

Raventós, D. (1999), El derecho a la existencia. Ariel. Barcelona.

Rodríguez, Margarita (2005), La educación socioambiental. Aljibe. Málaga.

Puyol, Rosa; Cano, Luis (Coord. 2007), Nuevas tendencias en investigaciones en Educación Ambiental. Organismo Autónomo de Parques Naturales-Ministerio de Medio Ambiente. Madrid.

Sáez, Juan (l995),"La Educación Ambiental ¿una práctica fallida?". A Ortega, J . (comp.). Educación Ambiental: cuestiones y propuestas. Caja Murcia. Murcia, pp. 159-174.

Sauvé, Lucie (2000), "Para construir un patrimonio de investigación en Educación Ambiental". Tópicos en Educación Ambiental. N. 2 (5), pp. 51:69.

Sauvé, Lucie (2006), "Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental". A DD.AA. Reflexiones sobre educación ambiental II. Artículos publicados en la Carpeta Informativa del CENEAM 2000-2006. Ministerio de Medio Ambiente. Madrid, pp. 219-232.

Soto, Susana (2006), O reto da profesionalización das educadoras e educadores ambientais. Ambientalmente Sustentable. Revista Científica Galego-Lusófona de Educación Ambiental. Xuño-Decembro. N. 1 (1-2), pp. 141-164.

Sureda, Jaume; Colom, Antonio J. (1989), Pedagogía Ambiental. CEAC. Barcelona.

Terradas, Jaume (1979), Ecología y educación ambiental. Omega. Barcelona.

Weissmann, Hilda (comp.) (1993), Didáctica de las ciencias naturales: aportes y reflexiones. Paidós. Barcelona.