Resum
Aquesta reflexió parteix de la idea bàsica: els límits entre els diferents àmbits acadèmics i/o professionals els que regulen i distribueixen el coneixement i la pràctica educativa, es tracen de forma convencional pero no arbitrària. Així, els arguments per delimitar la singularitat de cada camp de l'acció educativa són el producte de conjuntures històriques i de tensions professionals o acadèmiques que s'activen per intentar donar resposta sistemàtica a noves demandes i necessitats educatives derivades de l'evolució de la societat.Paraules clau
Referències
Benayas, Javier; Gutiérrez, José (2000), "Las estrategias de educación ambiental como instrumentos para el cambio socioambiental". Ciclos, n. 7, pp. 4-7.
Calvo, Susana; Gutiérrez, José (2007), El espejismo de la Educación Ambiental. Morata. Madrid.
Caride, José A. (2003), "Las identidades de la Educación Social". Cuadernos de Pedagogía, n. 321, pp. 48-51.
Caride, José A.; Meira, Pablo A. (2001), Educación Ambiental y desarrollo humano. Ariel. Barcelona.
Caride, José A.; Meira, Pablo A. (2007), "Educación Ambiental y Educación Social: la necesaria convergencia transdisciplinar". A Ferraro, L. A. Encontros e caminhos: Formaçao de educadores ambientais e colectivos educadores (II). Ministerio do Meio Ambiente (en premsa). Brasilia.
Colom, Antonio J. (1995), "Educación Ambiental e intervención sociocomunitaria". Revista complutense de Educación, n. 6(2), pp. 59-73.
Coya, Melania (2000), La ambientalización de la Universidad. Un estudio sobre la formación ambiental de los estudiantes de la Universidad de Santiago de Compostela y la Política Ambiental de la institución. Tesis Doctoral del Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela. Inédita.
Coya, Melania; Meira, Pablo A. (2002), "Perspectivas para la profesionalización de los educadores sociales en el campo de la Educación Ambiental". A Ortega, José (coord.). Nuevos retos de la Pedagogía Social: la formación del profesorado. Universidad de Salamanca. Salamanca, pp. 284- 288.
Giroux, Henry (1997), Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Paidós. Barcelona.
González Bernáldez, Fernando (1985), Invitación a la ecología humana. La adaptación afectiva al entorno. Tecnos. Madrid.
Gutiérrez, José (1996), "Hacia un perfil profesional del educador ambiental consensuado, polifacético y abierto a las necesidades reales de nuestro tiempo". A Congreso Internacional Estratexias e prácticas en Educación Ambiental. Ponencias. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela: pp. 175-215.
Gutiérrez, José (2000), "El Educador Ambiental: dificultades gremiales y retos profesionales". Revista de la Societat Catalana d'Educació Ambiental, n. 19, pp. 17-22.
Heras, Pilar (1997), "Pedagogía ambiental y educación social". En Petrus, A. (coord.), Pedagogía Social. Ariel. Barcelona, pp. 268-291.
Imbernón, Francisco (1999), "Amplitud y profundidad de la mirada. La educación ayer, hoy y mañana". A Imbernón, F. y altres, La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Graó. Barcelona, pp. 63-80.
Jiménez Aleixandre, Mª del Pilar (1996), Dubidar para aprender. Edicións Xerais. Vigo.
Meira, Pablo A. (1997), La Educación Ambiental en el Plan de Estudios de la Diplomatura en Educación Social: la experiencia de la Universidad de Santiago de Compostela. Document Inèdit.
Palacios, C.; Ansoleaga, D.; Ajo, A. (1993), Diez años de investigación e innovación en enseñanza de las ciencias. CIDE. Madrid.
Raventós, D. (1999), El derecho a la existencia. Ariel. Barcelona.
Rodríguez, Margarita (2005), La educación socioambiental. Aljibe. Málaga.
Puyol, Rosa; Cano, Luis (Coord. 2007), Nuevas tendencias en investigaciones en Educación Ambiental. Organismo Autónomo de Parques Naturales-Ministerio de Medio Ambiente. Madrid.
Sáez, Juan (l995),"La Educación Ambiental ¿una práctica fallida?". A Ortega, J . (comp.). Educación Ambiental: cuestiones y propuestas. Caja Murcia. Murcia, pp. 159-174.
Sauvé, Lucie (2000), "Para construir un patrimonio de investigación en Educación Ambiental". Tópicos en Educación Ambiental. N. 2 (5), pp. 51:69.
Sauvé, Lucie (2006), "Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental". A DD.AA. Reflexiones sobre educación ambiental II. Artículos publicados en la Carpeta Informativa del CENEAM 2000-2006. Ministerio de Medio Ambiente. Madrid, pp. 219-232.
Soto, Susana (2006), O reto da profesionalización das educadoras e educadores ambientais. Ambientalmente Sustentable. Revista Científica Galego-Lusófona de Educación Ambiental. Xuño-Decembro. N. 1 (1-2), pp. 141-164.
Sureda, Jaume; Colom, Antonio J. (1989), Pedagogía Ambiental. CEAC. Barcelona.
Terradas, Jaume (1979), Ecología y educación ambiental. Omega. Barcelona.
Weissmann, Hilda (comp.) (1993), Didáctica de las ciencias naturales: aportes y reflexiones. Paidós. Barcelona.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull