Memòria i oblit en la història de la educació = Memory and oblivion in the history of education
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Juan Manuel Fernández Soria
After highlighting the nature of memory and oblivion in its relationship with history
and indicating the importance and the risks on memory in the events of history, this article
focuses on the study of the manipulation and confiscation of school memory, particularly
during Francoism, focusing its interest on both the political justification and the actions carried out on the places and on the depositaries of the memory in which the confiscation
is implemented and the consequence of this repressive policy: the rectification of
the school memory and the invention of a new memory. The moral dimension of the uses
of memory and oblivion with regard to policies and people closes this work.
and indicating the importance and the risks on memory in the events of history, this article
focuses on the study of the manipulation and confiscation of school memory, particularly
during Francoism, focusing its interest on both the political justification and the actions carried out on the places and on the depositaries of the memory in which the confiscation
is implemented and the consequence of this repressive policy: the rectification of
the school memory and the invention of a new memory. The moral dimension of the uses
of memory and oblivion with regard to policies and people closes this work.
Article Details
How to Cite
Fernández Soria, Juan Manuel. “Memòria i oblit en la història de la educació = Memory and oblivion in the history of education”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 9-10, pp. 11-26, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/223112.
Most read articles by the same author(s)
- Juan Manuel Fernández Soria, María del Carmen Agulló Díaz, El Problema de l'escola rural durant la Segona República , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 8: (2005)
- Juan Manuel Fernández Soria, Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l'exili interior del magisteri = Consequences of the Civil War: purification and interior exile of the teachers , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 12: (juliol-desembre 2008)
- Juan Manuel Fernández Soria, Alejandro Mayordomo, Sentit social i cívic en l'associacionisme estudiantil valencià (1931-1956) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 6: (2003)
- Juan Manuel Fernández Soria, El retorn del subjecte i de la política: jaciment temàtic per a la investigació historicoeducativa , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 4: (1999-2000)
- Juan Manuel Fernández Soria, Presentación. Historia política de la educación , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Juan Manuel Fernández Soria, De la política a lo político. Nuevo enfoque para la historia de la educación , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Juan Manuel Fernández Soria, Contribucions del projecte Nebraska a la formació d'una didàctica crítica a Espanya : a propòsit de dos llibres de Juan Mainer Baqué sobre la genealogia de la Didàctica de les Ciències Socials , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 16: (juliol-desembre 2010)