Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l'exili interior del magisteri = Consequences of the Civil War: purification and interior exile of the teachers
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Juan Manuel Fernández Soria
Partint del concepte d'exili interior i de la literatura autobiogràfica com a font privilegiada
per a l'estudi de l'exili interior dels mestres i les mestres depurats, l'article
s'endinsa en el que va suposar qualitativament i quantitativament la repressió franquista
empresa contra el magisteri. D'altra banda, entenent que l'estudi de l'exili interior
connecta amb la recuperació de la memòria històrica, es fa una valoració de l'exigència
ètica i de la restitució moral que comporta. Després d'aquesta introducció, s'examinen
les diverses formes en què es va manifestar l'exili interior: la presó, l'autoexili
preventiu, l'exili professional (acompliment de treballs impropis a la preparació professional
del magisteri, el desànim pedagògic i el trasllat forçós de destinació professional
amb la seva conseqüència de desvertebración social), la marginació a l'escola,
l'assetjament professional, la fustigació social, l'exili familiar, el bandejament de l'ideal
professional i el nou aprenentatge polític i pedagògic a què es veuen obligats els mestres.
L'article acaba reprenent la importància de la memòria i l'obligació moral que hi
establim, així com una última valoració del que va suposar per a les noves generacions
aquest nou aprenentatge per a la supervivència.
per a l'estudi de l'exili interior dels mestres i les mestres depurats, l'article
s'endinsa en el que va suposar qualitativament i quantitativament la repressió franquista
empresa contra el magisteri. D'altra banda, entenent que l'estudi de l'exili interior
connecta amb la recuperació de la memòria històrica, es fa una valoració de l'exigència
ètica i de la restitució moral que comporta. Després d'aquesta introducció, s'examinen
les diverses formes en què es va manifestar l'exili interior: la presó, l'autoexili
preventiu, l'exili professional (acompliment de treballs impropis a la preparació professional
del magisteri, el desànim pedagògic i el trasllat forçós de destinació professional
amb la seva conseqüència de desvertebración social), la marginació a l'escola,
l'assetjament professional, la fustigació social, l'exili familiar, el bandejament de l'ideal
professional i el nou aprenentatge polític i pedagògic a què es veuen obligats els mestres.
L'article acaba reprenent la importància de la memòria i l'obligació moral que hi
establim, així com una última valoració del que va suposar per a les noves generacions
aquest nou aprenentatge per a la supervivència.
Article Details
Com citar
Fernández Soria, Juan Manuel. “Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l’exili interior del magisteri = Consequences of the Civil War: purification and interior exile of the teachers”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 12, pp. 13-40, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/222902.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Juan Manuel Fernández Soria, María del Carmen Agulló Díaz, El Problema de l'escola rural durant la Segona República , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 8: (2005)
- Juan Manuel Fernández Soria, Memòria i oblit en la història de la educació = Memory and oblivion in the history of education , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 9-10: (2006-2007)
- Juan Manuel Fernández Soria, Alejandro Mayordomo, Sentit social i cívic en l'associacionisme estudiantil valencià (1931-1956) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Juan Manuel Fernández Soria, El retorn del subjecte i de la política: jaciment temàtic per a la investigació historicoeducativa , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 4: (1999-2000)
- Juan Manuel Fernández Soria, Presentación. Historia política de la educación , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Juan Manuel Fernández Soria, De la política a lo político. Nuevo enfoque para la historia de la educación , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Juan Manuel Fernández Soria, Contribucions del projecte Nebraska a la formació d'una didàctica crítica a Espanya : a propòsit de dos llibres de Juan Mainer Baqué sobre la genealogia de la Didàctica de les Ciències Socials , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 16: (juliol-desembre 2010)