Creativitat, interactivitat i estructures ocultes de poder: una reflexió sobre la història de la realitat actual del museu a través de la mirada de Foucault
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article reflexiona sobre el museu com a dispositiu i els avenços que s’han produït en aquest àmbit. Argumentant per què el museu s’ha de considerar d’aquesta manera, s’examinen els avenços del museu modern com a dispositiu, des del seu auge al segle xix fins al format digital actual. Mitjançant la reflexió històrica crítica, veiem com han canviat les estructures de poder que actuen dins del museu. Aquest article analitza com es teixeixen les relacions de poder al museu i com generen formes tant de llibertat com de regulació, segons el context historicosocial en què s’insereix. L’obertura, la inclusió i la participació apareixen com a conceptes clau que faciliten una millor comprensió de les estructures de poder dins del museu digital contemporani. Aquests conceptes clau ajudaran a explicar per què i de quina manera el museu com a dispositiu es connecta i es relaciona amb la societat actual. S’examinen els perills que això implica partint de tres dimensions clau que apareixen en els museus: el museu com a espai d’experiència, com a efecte individual i extracció de dades, i com a lloc per a la producció creativa i l’autoexplotació. En conclusió, l’objectiu d’aquest article no és solament destacar els aspectes més importants i crítics del museu contemporani, sinó també proposar suggeriments per a millores futures.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Digithum estan subjectes a una llicència Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0, l'autor/a reté el copyright. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Digithum), l'autor de l'article i la institució que els publica (UOC, UdeA), tal com consta en la citació recomanada inclosa en cada article.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a Copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix sense exclusiva als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Swen Seebach, Ana Beriain Bañares, Cap a una sociologia d’emergència. Epidèmies, bioriscos i la societat del coronavirus , Digithum: Núm. 28 (2021)
- Swen Seebach, Enrique Baleriola Escudero, Marco Maureira Velásquez, Pedro Torrejon Cano, Por i enuig amb l'altre: l'estrany, el malalt i la lluita imaginària per la supervivència , Digithum: Núm. 18 (2016)