Ficcionar la teoria social: l'ús de la ficció per enriquir, informar i desafiar la imaginació teòrica: IntroduccióIntroducció

Main Article Content

Olli Pyyhtinen

La introducció d’aquesta secció especial presenta diferents debats sobre la inseparabilitat de la ciència i la ficció. A partir de la idea que les afirmacions científiques es diferencien de la ficció només a posteriori, no a priori, l’article es pregunta com es pot fer servir la ficció com a recurs teòric en el pensament científic social. Podria informar, enriquir, estendre, intensificar i plantejar reptes a la imaginació sociològica? A més de refusar qualsevol separació entre la ciència social i les formes artístiques i de ficció, el text busca, sobretot, desmuntar la nostra incertesa sobre allò que es consideren “realitat” o “ficció”. També indica que examinar la relació de la sociologia amb les formes artístiques i de ficció ens ajuda a desmuntar les formes disciplinàries i institucionals d’ordenar el coneixement. A partir d’aquí, es pot descobrir una poètica o ficció en els estudis acadèmics sociològics, ja que la sociologia també és una forma de narració.

Paraules clau:

art, realitat, ficció, teoria social, sociologia, narració

Article Details

Com citar
Pyyhtinen, Olli. “Ficcionar la teoria social: l’ús de la ficció per enriquir, informar i desafiar la imaginació teòrica: IntroduccióIntroducció”. Digithum, no. 24, doi:10.7238/d.v0i24.3188.
Biografia de l'autor/a

Olli Pyyhtinen, Universidad de Tampere, FI

Olli Pyythinen és professor associat del programa New Social Research de la Universitat de Tampere, Finlàndia. La seva investigació barreja la teoria social, la filosofia, els estudis de ciència i tecnologia, la sociologia econòmica i l’estudi de l’art. És autor, per exemple, The Simmelian Legacy [‘El llegat simmelià’] (2018), More-than-Human Sociology [‘Sociologia més que humana’] (2015) y Simmel and the Social [‘Simmel i allò social’] (2010), així com coautor de Disruptive Tourism and its Untidy Guests [‘Turisme disruptiu i els seus hostes deixats’] (2014).