Visió estereoscòpica en el pensament de Wilfrid Sellars: enfocaments ontològics a través de l’art postcontemporani
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En analitzar les contribucions de Wilfrid Sellars per tractar la complexitat del que és el coneixement i com es forma, epistemologia i ontologia, i el complement teòric de Thomas Metzinger a l’ontologia de Sellars, exploro com l’estancació en l’art contemporani causada per la correlació estètica del subjecte i l’objecte pot superar-se amb un nou paradigma en l’art postcontemporani.
En primer lloc, utilitzo la visió estereoscòpica de Sellars i la seva crítica a les idees fundacionalistes i a les teories empíriques clàssiques per descriure com les pràctiques artístiques modernes i postmodernes del segle XX poden transcendir-se mitjançant el rebuig del realisme contemporani donat i el materialisme naturalista. Aquesta noció ha guanyat especial rellevància a causa dels avanços en els camps de les neurociències i les ciències informàtiques, com es demostra en exemples d’art postcontemporani com el d’Emanuel Gollob Doing Nothing with AI 1.0 (2019).
A continuació, explico la perspectiva científica i ontològica de Sellars a través de la noció de l’acte-model fenomenològic (PSM per les seves sigles en anglès, Phenomenological Self-Model) de Thomas Metzinger, que proporciona un enfocament que no es troba en el pensament de Sellars. No obstant això, és necessari tornar a Sellars per assistir a altres formes d’art postcontemporani, incloent Serious Games III: Immersion (2009) d’Harun Farocki, que se centra en la formació de l’experiència humana a través d’una comprensió científica ontològica del mental com a part de la naturalesa.
Les teories de Wilfrid Sellars i Thomas Metzinger ens permeten anar més enllà de la deriva iniciada per Marcel Duchamp a principis del segle XX, configurant un paradigma per a l’estètica postcontemporània que aclareix l’estat actual de les arts i el pensament no correlacionalista.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Miguel Ángel Rego Robles, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Miguel Ángel Rego Robles, Universidad Europea de Madrid y Escuela Universitaria de Artes TAI
Artista i investigador que resideix a Madrid. Professor en la facultat d’Arquitectura, Enginyeria i Disseny de la Universitat Europea de Madrid i de l’Escola Universitària d’Arts TAI. Doctorat internacional en el CSIC, amb un contracte de FPU, i la facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid. Màster en Art i Praxi en el Dutch Art Institute d’Arnhem als Països Baixos. Els seus interessos se centren en la interrelació contemporània entre les neurociències, la recerca artística i la tecnologia. Les seves obres d’art s’han exposat en museus i espais artístics com el MUSAC a Lleó (2019), Galeria Zero a Madrid (2016), Laboral a Gijón (2020 i 2016), Centre Cívic Sant Andreu a Barcelona (2020 i 2016), IMPAKT a Utrecht (2020), The Arts Center Diorama a Londres (2018), Cerveira Biennale a Portugal (2022, 2020, 2019 i 2017), The Bargehouse a Londres (2017), Goethe Institut a Pequín (2016), The Showroom a Arnhem (2016), Charim Gallery a Viena (2016), Fabra i Coats a Barcelona (2015), Sala d’Art Jove a Madrid (2015) i Casa Velázquez a Madrid (2015), entre altres.
Arendt, Hannah. The Human Condition. 2.ª ed. Chicago: The University of Chicago, 1998.
Avanessian, Armen and Luke Skrebowski. Aesthetics and Contemporary Art. Berlin: Stenberg Press, 2011.
Brassier, Ray. «Prometheanism and Its Critics». In: Robin Mackay and Armen Avanessian (eds.). #Accelerate. The Accelerationist reader, (2014): 467-488. United Kingdom: Urbanomic.
Brassier, Ray. “The View from Nowhere”. Journal for Politics, Gender and Culture, vol. 8, no. 2, (2011, April): 7-23. DOI: https://doi.org/10.51151/identities.v8i2.262
Brassier, Ray. Nihil Unbound: Enlightenment and Extinction. London: Palgrave Macmilan, 2007. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230590823
Clark, Andy and David Chalmers. “The extended mind”. Analysis, vol. 58, no. 1 (1998): 7-19. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7
Cox, Christoph, Jenny Jaskey and Suhail Malik (eds.). Realism, Materialism, Art. Berlin: Sternberg Press, 2015.
Descartes, René. A Discourse on the Method. Translated by Ian Maclean. New York: Oxford University Press, 2006.
Duchamp, Marcel. “The Creative Act”. In: Michel Sanouillet & Elmer Peterson (eds.). Salt Seller. The Writings of Marcel Duchamp (Marchand du Sel), (1973): 138-140. New York: Oxford University Press.
Ferraris, Maurizio. Manifesto of New Realism. New York: Suny Press, 2014.
Gabriel, Markus. Warum es die Welt nicht gibt. Berlin: Ullstein eBooks, 2013.
Hamilton Grant, Iain. Philosophies of nature after Shelling. London and New York: Continuum, 2008.
Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Traducción de Jorge E. Rivera. Madrid: Trotta, 2003.
Hume, David. Treatise on Human Nature. New York: Oxford University, 1845.
Kant, Immanuel. Critique of pure reason. Translated by Paul Guyer & Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511804649
Johnson, Joshua. “Notes for Stereoscopy, Exit, and Escape”. &&& Journal, (2015, July). http://tripleampersand.org/notes-for-stereoscopy-exit-and-escape/
Malik, Suhail. “Reason to Destroy Contemporary Art”. In: Chistoph Cox, Jenny Jaskey & Suhail Malik (eds.). Realism, Materislism, Art, (2015): 185-192. Berlin: Sternberg Press.
Meillassoux, Quentin. After Finitude. An Essay on the Necessity of Contingency. New York: Bloomsbury Academic, 2010.
Metzinger, Thomas. The Ego Tunnel: The Science of the Mind and the Myth of the Self. New York: Basic Books, 2010.
Metzinger, Thomas. Being No One. The Self-Model Theory of Subjectivity. Massachusetts: The MIT Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1551.001.0001
Muñoz, María. «Entrevista a Armen Avanessian. Poder y sabotaje en el arte contemporáneo». A*Desk Critical Thinking, (2017, June). https://a-desk.org/magazine/entrevista-a-armen-avanessian/
Sellars, Wilfrid. “Empiricism and the Philosophy of Mind”. In: Herbert Feigl and Michael Scriven (eds.). The Philosophy of Science, Vol. I: The Foundations of Science and the Concepts of Psychology and Psychoanalysis, (1956): 253-329. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Sellars, Wilfrid. “Philosophy and the Scientific Image of Man”. In: Robert Colodny (ed.). Frontiers of Science and Philosophy, (1962): 35-78. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Sellars, Wilfrid. Science and Metaphysics. London: Routledge & Kegan Paul, 1968.
TEDxRheinMain. “The Ego Tunnel: Prof. Dr. Thomas Metzinger at TEDxRheinMain”. Youtube Video (2011, March), 17:47. https://www.youtube.com/watch?v=ZFjY1fAcESs
Articles similars
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Vicente Martín Martínez, Sergio Luna Lozano, El rostre sintètic. Estratègies de representació a l’entorn del retrat artificial , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- José Manuel Ruiz, Les virtualitats de l’art (o com l’art és, per damunt de tot, virtual) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Mª Isabel Soler Ruiz, Rosa Mármol Pérez, Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ruth West, Andres Burbano, IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.