Visió estereoscòpica en el pensament de Wilfrid Sellars: enfocaments ontològics a través de l’art postcontemporani

Main Article Content

Miguel Ángel Rego Robles
https://orcid.org/0000-0003-4274-9098

En analitzar les contribucions de Wilfrid Sellars per tractar la complexitat del que és el coneixement i com es forma, epistemologia i ontologia, i el complement teòric de Thomas Metzinger a l’ontologia de Sellars, exploro com l’estancació en l’art contemporani causada per la correlació estètica del subjecte i l’objecte pot superar-se amb un nou paradigma en l’art postcontemporani.  


En primer lloc, utilitzo la visió estereoscòpica de Sellars i la seva crítica a les idees fundacionalistes i a les teories empíriques clàssiques per descriure com les pràctiques artístiques modernes i postmodernes del segle XX poden transcendir-se mitjançant el rebuig del realisme contemporani donat i el materialisme naturalista. Aquesta noció ha guanyat especial rellevància a causa dels avanços en els camps de les neurociències i les ciències informàtiques, com es demostra en exemples d’art postcontemporani com el d’Emanuel Gollob Doing Nothing with AI 1.0 (2019).


A continuació, explico la perspectiva científica i ontològica de Sellars a través de la noció de l’acte-model fenomenològic (PSM per les seves sigles en anglès, Phenomenological Self-Model) de Thomas Metzinger, que proporciona un enfocament que no es troba en el pensament de Sellars. No obstant això, és necessari tornar a Sellars per assistir a altres formes d’art postcontemporani, incloent Serious Games III: Immersion (2009) d’Harun Farocki, que se centra en la formació de l’experiència humana a través d’una comprensió científica ontològica del mental com a part de la naturalesa.


Les teories de Wilfrid Sellars i Thomas Metzinger ens permeten anar més enllà de la deriva iniciada per Marcel Duchamp a principis del segle XX, configurant un paradigma per a l’estètica postcontemporània que aclareix l’estat actual de les arts i el pensament no correlacionalista.

Paraules clau
Wilfrid Sellars, Thomas Metzinger, art postcontemporani, visió estereoscòpica, ciències cognitives, neurociències

Article Details

Com citar
Rego Robles, Miguel Ángel. “Visió estereoscòpica en el pensament de Wilfrid Sellars: enfocaments ontològics a través de l’art postcontemporani”. Artnodes, no. 32, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i32.410394.
Biografia de l'autor/a

Miguel Ángel Rego Robles, Universidad Europea de Madrid y Escuela Universitaria de Artes TAI

Artista i investigador que resideix a Madrid. Professor en la facultat d’Arquitectura, Enginyeria i Disseny de la Universitat Europea de Madrid i de l’Escola Universitària d’Arts TAI. Doctorat internacional en el CSIC, amb un contracte de FPU, i la facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid. Màster en Art i Praxi en el Dutch Art Institute d’Arnhem als Països Baixos. Els seus interessos se centren en la interrelació contemporània entre les neurociències, la recerca artística i la tecnologia. Les seves obres d’art s’han exposat en museus i espais artístics com el MUSAC a Lleó (2019), Galeria Zero a Madrid (2016), Laboral a Gijón (2020 i 2016), Centre Cívic Sant Andreu a Barcelona (2020 i 2016), IMPAKT a Utrecht (2020), The Arts Center Diorama a Londres (2018), Cerveira Biennale a Portugal (2022, 2020, 2019 i 2017), The Bargehouse a Londres (2017), Goethe Institut a Pequín (2016), The Showroom a Arnhem (2016), Charim Gallery a Viena (2016), Fabra i Coats a Barcelona (2015), Sala d’Art Jove a Madrid (2015) i Casa Velázquez a Madrid (2015), entre altres.

Referències

Arendt, Hannah. The Human Condition. 2.ª ed. Chicago: The University of Chicago, 1998.

Avanessian, Armen and Luke Skrebowski. Aesthetics and Contemporary Art. Berlin: Stenberg Press, 2011.

Brassier, Ray. «Prometheanism and Its Critics». In: Robin Mackay and Armen Avanessian (eds.). #Accelerate. The Accelerationist reader, (2014): 467-488. United Kingdom: Urbanomic.

Brassier, Ray. “The View from Nowhere”. Journal for Politics, Gender and Culture, vol. 8, no. 2, (2011, April): 7-23. DOI: https://doi.org/10.51151/identities.v8i2.262

Brassier, Ray. Nihil Unbound: Enlightenment and Extinction. London: Palgrave Macmilan, 2007. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230590823

Clark, Andy and David Chalmers. “The extended mind”. Analysis, vol. 58, no. 1 (1998): 7-19. DOI: https://doi.org/10.1093/analys/58.1.7

Cox, Christoph, Jenny Jaskey and Suhail Malik (eds.). Realism, Materialism, Art. Berlin: Sternberg Press, 2015.

Descartes, René. A Discourse on the Method. Translated by Ian Maclean. New York: Oxford University Press, 2006.

Duchamp, Marcel. “The Creative Act”. In: Michel Sanouillet & Elmer Peterson (eds.). Salt Seller. The Writings of Marcel Duchamp (Marchand du Sel), (1973): 138-140. New York: Oxford University Press.

Ferraris, Maurizio. Manifesto of New Realism. New York: Suny Press, 2014.

Gabriel, Markus. Warum es die Welt nicht gibt. Berlin: Ullstein eBooks, 2013.

Hamilton Grant, Iain. Philosophies of nature after Shelling. London and New York: Continuum, 2008.

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Traducción de Jorge E. Rivera. Madrid: Trotta, 2003.

Hume, David. Treatise on Human Nature. New York: Oxford University, 1845.

Kant, Immanuel. Critique of pure reason. Translated by Paul Guyer & Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511804649

Johnson, Joshua. “Notes for Stereoscopy, Exit, and Escape”. &&& Journal, (2015, July). http://tripleampersand.org/notes-for-stereoscopy-exit-and-escape/

Malik, Suhail. “Reason to Destroy Contemporary Art”. In: Chistoph Cox, Jenny Jaskey & Suhail Malik (eds.). Realism, Materislism, Art, (2015): 185-192. Berlin: Sternberg Press.

Meillassoux, Quentin. After Finitude. An Essay on the Necessity of Contingency. New York: Bloomsbury Academic, 2010.

Metzinger, Thomas. The Ego Tunnel: The Science of the Mind and the Myth of the Self. New York: Basic Books, 2010.

Metzinger, Thomas. Being No One. The Self-Model Theory of Subjectivity. Massachusetts: The MIT Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1551.001.0001

Muñoz, María. «Entrevista a Armen Avanessian. Poder y sabotaje en el arte contemporáneo». A*Desk Critical Thinking, (2017, June). https://a-desk.org/magazine/entrevista-a-armen-avanessian/

Sellars, Wilfrid. “Empiricism and the Philosophy of Mind”. In: Herbert Feigl and Michael Scriven (eds.). The Philosophy of Science, Vol. I: The Foundations of Science and the Concepts of Psychology and Psychoanalysis, (1956): 253-329. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Sellars, Wilfrid. “Philosophy and the Scientific Image of Man”. In: Robert Colodny (ed.). Frontiers of Science and Philosophy, (1962): 35-78. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Sellars, Wilfrid. Science and Metaphysics. London: Routledge & Kegan Paul, 1968.

TEDxRheinMain. “The Ego Tunnel: Prof. Dr. Thomas Metzinger at TEDxRheinMain”. Youtube Video (2011, March), 17:47. https://www.youtube.com/watch?v=ZFjY1fAcESs

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.