Models d’interacció entre ciència i art: subordinació i transferència
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Que la ciència i l’art mantenen interrelacions contínues i complexes, i realimentacions mútues és inqüestionable. Com a expressions de l’activitat intel·lectual humana, han recorregut camins de vegades independents, paral·lels en uns altres i interdependents en la majoria. A un debat tan extensament documentat com aquest, el present estudi vol aportar una visió personal que ajudi a organitzar les tipologies d’aquestes relacions i a comprendre la dialèctica i les tensions que actualment s’estableixen en la col·laboració d’aquests dos dominis, alhora que a descriure els processos que mobilitzen aquestes relacions i els resultats que s’obtenen de la seva posada en pràctica, tant per mitjà de l’obra d’autors que exploren aquestes estratègies com en la producció d’un cas pràctic.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Darío Lanza Vidal, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Darío Lanza Vidal, Universitat Complutense de Madrid. Departament d’Escultura i Formació Artística de la Facultat de Belles arts
Doctor amb menció de doctor internacional en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions per la Universitat Rei Juan Carlos de Madrid. Compagina la seva dedicació professional com a docent i investigador en la Universitat Complutense de Madrid amb l’exploració de les noves tecnologies digitals com a vehicle per a la producció d’imatges. El seu treball, en el qual investiga el potencial estètic de les tecnologies digitals, ha estat exhibit en nombroses exposicions, individuals i col·lectives, en galeries d’art de Nova York, Los Angeles, Londres, Atenes, Hong Kong i Cardiff. La línia de recerca del seu doctorat és l’evolució de les tècniques de simulació pictòrica en el mitjà cinematogràfic, també conegudes com a matte painting, i la relació que aquestes estableixen entre el que és cinematogràfic i el que és pictòric. Actualment, la seva recerca se centra en l’art generatiu, l’art creat mitjançant codi i l’entorn NFT (non fungible token).
Ball, Philip. Shapes. Nature’s patterns: a tapestry in three parts. Oxford: Oxford University Press, 2009.
Birkin, Guy. Aesthetic Complexity: Practice and Perception in Art & Design. Nottingham: Nottingham Trent University, 2010. [Fecha de consulta: 1 de febrero de 2023]. http://aestheticcomplexity.wordpress.com/phd/
Bright, Richard. «Glass&Light». Interalia Magazine (2014). https://www.interaliamag.org/audiovisual/chris-wood/
del Rincón, Daniel y Lourdes Cirlot. «Historiando el bioarte o los retos metodológicos de la Historia del Arte (de los medios)». Artnodes, n.º 13 (2013). DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i13.1999
Edgerton, Samuel Y. The Mirror, the Window and the Telescope: How Reinassance Linear Perspective Changed Our Vision on the Universe. Cornell: Cornell University Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-0346-0518-2_9
Hodgin, Robert. «Robert Hodgin». roberthodgin.com (s.f.). [Fecha de consulta: 29 de enero de 2023]. https://roberthodgin.com
Hui, Yuk. The Question Concerning Technology in China: An Essay in Cosmotechnics. Urbanomic, 2016.
Kemp, Martin. La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Colección Arte y estética. Madrid: Akal/Arte y Estética, 2000.
Lopes, Dominic. A Philosophy of Computer Art. London: Routledge, 2010. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203872345
M.A.D GALLERY. «Bob Potts». madgallery.net (s.f.). [Fecha de consulta: 2 de febrero de 2023]. https://www.madgallery.net/geneva/en/creators/bob-potts
Malina, Roger F. y Carol Strohecker. «Steps to an Ecology of Networked Knowledge and Innovation: Enabling New Forms of Collaboration Among Sciences, Engineering, Arts and Design». Leonardo, vol. 42, n.º 1 (2009).
McCormack, Jon y Mark d’Inverno (eds.). Computers and Creativity. Nueva York: Springer, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-31727-9
Popper, Frank. «Technoscience Art: The Next Step». Leonardo, vol. 20, n.º 4. 20th Anniversary Special Issue: Art of the Future: The Future of Art (1987): 301-303. [Fecha de consulta: 23 de enero de 2023]. http://www.jstor.org/discover/10.2307/1578522?uid=3737952&uid=2&uid=4&sid=21105800158923
Prusinkiewicz, Przemyslaw y Aristid Lindenmayer. The algorithmic beauty of plants. Nueva York: Springer, 2012. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-8476-2
Rennó, Raquel. La verdad está aquí dentro: relaciones y tensiones entre arte y ciencia. Grid Spinoza, 2011. [Fecha de consulta: 23 de enero de 2023]. http://www.gridspinoza.net/es/node/980
Sañé, Jaume. Conocer las aves. Valls: Lectio Ediciones, 2009.
Stevens, Peter. Patterns in nature. Boston: Atlantic Monthy Press, 1975.
Slayton, Joel. «Collaboration as Media». Leonardo, vol. 35, n.º. 3 (2002): 231-232. [Fecha de consulta: 4 de febrero de 2023]. http://www.leoalmanac.org/wp-content/uploads/2011/08/LeonardoThinks_Slayton.pdf. DOI: https://doi.org/10.1162/002409402760105172
VV.AA. Aves. Acuáticas, rapaces y corredoras. Ediciones Folio, 1991.
VOLANTI. «Artist Profile: Ben Ridgway 3D Artist». Volanti displays Blog (2015). https://www.volantidisplays.com/blog/ben-ridgway-interview/.
Articles similars
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Martin Caeiro Rodríguez, Antonia María Muñiz de la Arena, La cognició expressiva com a experiència de relació de l’art i la ciència a l’educació preuniversitària , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Moisés Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- José Manuel Ruiz, Les virtualitats de l’art (o com l’art és, per damunt de tot, virtual) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.