Viure vides biotècniques: soroll, paràsits i pràctiques relacionals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La vida en l’era de la biotecnologia dona oportunitats, però també planteja desafiaments relacionats amb els nostres valors i preguntes sobre com volem veure la coexistència en el nostre planeta habitat per moltes espècies.
El paràsit és el nostre estudi de cas i un concepte interessant que heretem de la biologia, però que també es tracta en l’humanisme i en la filosofia. Com a éssers humans, normalment entenem un paràsit com allò negatiu que suggereix que algú o alguna cosa es beneficia de nosaltres. Tanmateix, el filòsof francès Michel Serres té una noció diferent del paràsit. Segons ell, el paràsit es basa en relacions entre entitats diverses en les quals sovint hi ha soroll. Michel Serres fa referència al biòleg Henri Atlan, que va argumentar que el soroll obliga el sistema a reorganitzar-se d’una manera que l’incorpora com a part d’aquest sistema complex. Amb el desenvolupament de la biotecnologia, la idea del soroll com a part del sistema queda força lluny dels raonaments actuals, ja que la biotecnologia habitualment té com a objectiu obtenir resultats lliures de soroll, sense errors i estèticament atractius.
Per tant, encara que els paràsits sovint s’associen a termes com ara inhòspit, indesitjable i desagradable, i es considera que estan situats fora de l’art i de la tecnologia, en aquest article argumentem que el concepte parasitari està estretament entrellaçat en les nostres vides biotècniques contemporànies. L’article relaciona el pensament parasitari de Michel Serres amb una mediació artística del paràsit biològic: una paparra.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Morten Søndergaard, Laura Beloff, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Morten Søndergaard, Universitat d’Aalborg, Dinamarca
El doctor Morten Søndergaard és curador i investigador aclamat internacionalment en les històries, teories i cultures de les pràctiques transdisciplinàries que fusionen tecnologia, mitjans de comunicació, art i trajectòries socials. Des de la seva tesi de màster sobre el mètode de Michel Serres entre la poesia, l’art i la ciència (1995) fins al seu doctorat en les avantguardes desconegudes de Dinamarca «Punctures in the Periphery: Show-Bix and the Media Conscious Practice of Per Højholt» (2007), la seva línia d’investigació duu l’anàlisi de les pràctiques transdisciplinàries a preguntes epistemològiques sobre les complexitats de les relacions humanes i no humanes, així com a un estudi global de la qüestió general sobre experimentar i demostrar la posthumanitat. És professor adjunt i director acadèmic del programa de màster Erasmus Media Art Cultures a la Universitat d’Aalborg, Dinamarca.
Laura Beloff, Universitat d’Aalto, Finlàndia
La doctora Laura Beloff és una artista i investigadora aclamada internacionalment en la intersecció de l’art, la tecnologia i la ciència. La seva investigació es duu a terme en forma d’instal·lacions, artefactes situables i experiments amb mètodes científics que tracten la fusió de matèria tecnològica i biològica. El seu treball se centra en la millora humana, la biosemiòtica, la IA, el LA, la robòtica associada amb l’art, els humans, el medi ambient natural i la societat. És professora adjunta i directora del programa de doctorat en el Departament d’Art i Mitjans de Comunicació de la Universitat d’Aalto, Finlàndia.
Aivelo, Tuomas. Loputtomat Loiset. Helsinki: Like kustannus, 2018. [Translation from Finnish to English by L. Beloff].
Abryszeński, Piotr. “Rudolf Weigl. The man who defeated typhus The phenomenon of Rudolf Weigl’s invention”. Polish history (2019). https://polishhistory.pl/rudolf-weigl-the-man-who-defeated-typhus/.
Allen, Arthur. The fantastic laboratory of Dr. Weigl: how two brave scientists battled typhus and sabotaged the Nazis. New York: W.W. Norton & Company, 2014.
Atlan, Henri. “On a Formal Definition of Organization”. Journal of Theoretical Biology, vol. 45, no. 2 (1974): 295-304. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-5193(74)90115-5.
Beloff, Laura. “The Hybronaut and The Umwelt: Wearable Technology as Artistic Strategy”. PhD diss., (Plymouth University, 2012).
Bratton, Benjamin. “The City Wears Us. Notes on the Scope of Distributed Sensing and Sensation.” Glass-Bead (2017). Accessed October 19, 2021. https://www.glass-bead.org/wp-content/uploads/GB_Site-1_Bratton_Eng.pdf.
Burnham, Jack. “Real Time Systems”. In: Great Western Salt Works: Essays on the Meaning of Post-Formalist Art. New York: George Braziller Inc., 1974.
Crocker, Stephen. “Noise and Exceptions: Pure Mediality in Serres and Agamben”. C Theory (2007). Accessed October 19, 2021. https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/14508.
Gere Charlie. Art, Time and Technology. Oxford: Berg Publishing, 2006. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474293617.
Jahanbegloo, Ramin. Talking Environment - Vandana Shiva in conversation with Ramin Jahanbegloo. New Delhi: Oxford Academic, 2013. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198091776.001.0001.
Newby, Kris. BITTEN The Secret History of Lyme Disease and Biological Weapons. New York: HarperCollins, 2019.
Serres, Michel. The Parasite. Baltimore: John Hopkins University Press, 1982.
Shannon, Claude; Weaver, Warren. The Mathematical Theory of Communication. Urbana: University of Illinois Press, 1949.
Stengers, Isabelle. “Experimenting with Refrains: Subjectivity and the Challenge of Escaping Modern Dualism”. Subjectivity, no.22 (2008): 38-59. DOI: https://doi.org/10.1057/sub.2008.6.
Søndergaard, Morten. “Forestillinger. En perspektivering af forholdet mellem kunst og videnskab med udgangspunkt i en læsning af Michel Serres’ Statuer (1986)”. [“Imaginings. Art and Science Relations Reflected Through a Reading of Michel Serres Methoddological Use of Poetic Figures in Statues (1986)”]. Kandidat specialeafhandling (Master thesis). Copenhagen: University of Copenhagen, Department of Comparative Literature, 1995.
Williams, Sebastian. “Posthumanism and Michel Serres’s The Parasite”. Sebastian Williams. Literature – Culture - Education (blog). Accessed June 10, 2022. https://sebastianwilliams.hcommons.org/2020/01/08/posthumanism-and-michel-serress-the-parasite/.
Vanouse, Paul. “Labor”. Paulvanouse.com. Accessed October 18, 2021. https://www.paulvanouse.com/labor.html.
Articles similars
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ruth West, Andres Burbano, IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Ebru Kurbak, Fils de silenci: mitges anatòlies com a mitjans tàcits tecnoestètics , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Denise Doyle, Richard Glover, Martin Khechara, Sebastian Groes, Temes emergents en el projecte i l’exposició Identifying Successful STARTS Methodologies , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marcelino García, Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Won Jeon, Les fronteres que ens constitueixen: Paràsits i la il·lusió del solipsisme en temps de pandèmia , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Moisés Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.