De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació

Main Article Content

Francisco Javier Frutos
Carmen López
Marta Cerezo

Las sessions que combinaven la projecció d’imatges, la recitació de textos i la interpretació de melodies musicals van assolir entre els segles xix i xx una gran rellevància sociocultural a Espanya. Per a les seves finalitats, aquestes sessions es van servir d’un nou dispositiu que va adoptar denominacions com fantascopi, megascopi, microscopi solar o llanterna de projecció, i que va donar nom a un mitjà de comunicació social molt popular conegut amb el terme de «llanterna màgica». Malgrat la influència indubtable que va tenir a l’Espanya contemporània, la presència de la llanterna màgica en l’àmbit acadèmic sempre ha estat residual. Afortunadament, des de fa dues dècades, s’ha produït un canvi de tendència més d’acord amb la seva rellevància cultural gràcies, en bona mesura, a la renovació i l’embranzida introduïda per la arqueologia dels mitjans de comunicació. Enfront de l’interès científic creixent per un objecte d’estudi tan extens com la llanterna màgica a Espanya, aquest text, després de fer una història breu i introductòria d’aquest dispositiu a Espanya, resumeix dos estudis d’anàlisis de contingut aplicats a les plaques de llanterna màgica disseminades en els fons patrimonials de l’Estat espanyol.

Paraules clau
placa de llanterna màgica, patrimoni cultural, arqueologia dels mitjans de comunicació, Espanya contemporània, anàlisi de contingut

Article Details

Com citar
Frutos, Francisco Javier et al. “De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació”. Artnodes, no. 23, doi:10.7238/a.v0i23.3188.
Biografies de l'autor/a

Francisco Javier Frutos, Universidad de Salamanca

És professor titular de l’Àrea de Comunicació Audiovisual i Publicitat, Facultat de Ciències Socials, Departament de Sociologia i Comunicació, Universitat de Salamanca.

Carmen López, Universidad de Salamanca

Carmen López San Segundo és investigadora contractada del projecte europeu «A Million Pictures: Magic Lantern Slide Heritage as Artefacts in the Common European History of Learning» (PCIN-2015-186-C02-01), adscrita al Departament de Sociologia i Comunicació de la Universitat de Salamanca. La seva tasca professional està lligada a la gestió del patrimoni cultural: des de la direcció tècnica arqueològica fins a la restauració escultòrica, passant per la fotografia, el disseny editorial i expositiu.

Marta Cerezo, Universidad de Salamanca

Marta Cerezo és investigadora en formació per mitjà de l’ajuda per a la contractació predoctoral de la Junta de Castella i Lleó, cofinanciada pel Fons Social Europeu. Graduada en Comunicació Audiovisual per la Universitat de Salamanca, té el Màster Universitari en Investigació en Comunicació Audiovisual. Actualment fa el doctorat en el programa Formación en la sociedad del conocimiento de la Universitat de Salamanca.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.