Esdevenir un altre: el pensament encarnat i la «matèria o importància transformadora» de la teorització del (nou) materialisme feminista
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Més enllà de l’afirmació de la teoria com a projecte conscient incorpori i abstracte, definit en oposició a una matèria/cos (feminitzat) passiu i excessivament corpori, els filòsofs materialistes feministes del postestructuralisme (Irigaray, Rich, Cavarero, Braidotti) van reformular la teorització com un procés encarnat, en el qual s’invoca la corporeïtat del subjecte pensant —entre altres factors— per tal de repensar simultàniament què significa teoritzar i què significa existir com a subjecte corpori. De manera similar, si seguim la tendència crítica-creativa de reclamar la materialitat agencial dels processos de pensament «embodied-embedded» (Braidotti, 2011), la pregunta «Quina importància té la teorització?» (How does theorizing matter?) continua sent fonamental (en els dos sentits del terme anglès matter: materialitzar i ser important) per a les noves conversacions materialistes feministes. Mitjançant una lectura dels moviments feministes afirmativament postestructuralistes, aquest text vol subratllar la importància d’anar més enllà del costum filosòfic occidental dominant de pensar incorpòriament «des d’enlloc», sobretot des d’una posició de masculinitat abstracta o neutral (Hartsock, 1987), i sosté, amb Van de Tuin i Dolphijn (2010, 2011), que teoritzar és «sempre ja» una pràctica contínua material-discursiva. A més a més, reconèixer els processos materials de la teorització no només és rellevant quant a la responsabilitat «onto-epistemològica» (Barad, 2003), sinó que és també una tasca que comporta implicacions ètico-polítiques per tal com, només reconeixent la importància que té la teorització, esdevé possible el potencial interior transformatiu per al nou materialisme feminista. L’expressió «esdevenir un altre», doncs, és presentada aquí amb una finalitat: indicar la força generativa que un nou marc materialista feminista assigna a conceptes i a processos «onto-ètico-epistomològics» (Barad, 2003) d’elaboració de teories embodied-embedded.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
krizia Nardini, Universitat Oberta de Catalunya i Universitat d'Utrecht
Doctoranda vinculada a l’IN3 (UOC) i a la Universitat d’Utrecht
Articles més llegits del mateix autor/a
- Beatriz Revelles-Benavente, Ana M. González Ramos, Krizia Nardini, El nou materialisme feminista: engendrant una metodologia ètico-onto-epistemològica , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
Articles similars
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Jordi Alberich Pascual, Francisco-Javier Gómez-Pérez, Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Hanna Meissner, La política com a encontre i respons-habilitat. Aprendre a conversar amb els Altres enigmàtics , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Felicity Colman, Feminicitat digital: predicació i mesurament, informàtica i imatges , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Lev Manovich, L'avantguarda com a programari , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Sandra Alvaro, Topologies de l'art en l'era de la informació , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Jamie Allen, I si això fos el que sembla? Art que imita la vida i pràctica artística tecnològica , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Cristina Albu, Cinc graus de separació entre l'art i els nous mitjans: projectes d'art i tecnologia amb la perspectiva de la crítica , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Jaime del Val, Cossos frontera. Imperis i resistències en el post-postmodernisme , Artnodes: Núm. 6: (Novembre 2006). NODE 6. Organicitats (coord.: Pau Alsina)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.